BYD изпревари Tesla като най-големият продавач на електрически превозни средства в света, предоставяйки широка гама достъпни EV, която даде на китайските шофьори това, което искаха: повече избор.

Сега подкрепяната от Уорън Бъфет компания се насочва към луксозния пазар с бранда Yangwang, който бележи промяна в стратегията - от по-евтини коли към производство на по-малко конвенционални превозни средства, които идват на висока цена. Те включват суперавтомобил на стойност 150 000 долара, който прилича на Lamborghini, и SUV, за който се твърди, че може да се върти на 360 градуса на място и да плува във вода – функции, които насочват вниманието към горещия автомобилен пазар в Китай, където купувачите се вълнуват от най-новите умни технологии, отбелязва The Wall Street Journal.

Междувременно Tesla разчита на продължаващото силно глобално търсене на Model 3 и Model Y, които обнови миналата година. Cybertruck на Tesla, първото ново превозно средство на компанията на Мъск от години, не се предлага в Китай, въпреки че автомобилният производител планира да направи роудшоу с пикапа в страната.

Две държави залягат в основата на глобалната експанзия на BYD Унгария и Мексико може да се превърнат във врата за компанията към западните пазари

В Китай, най-големият терен за продажба на електромобили в света, пазарният дял на Tesla се свива: BYD продава пет автомобила на всеки един от американския автомобилен производител. Популярността на BYD расте, тъй като компанията пуска нови и разнообразни модели с бързи темпове, разширявайки портфолиото си от електрически превозни средства до над 20 модела, отговарящи на почти всеки вкус и бюджет, коментира WSJ.

BYD стана толкова доминиращa на вътрешния си пазар, че продажбите в страната му позволиха да детронира компанията на Илон Мъск като най-продаваната глобална EV марка през последното тримесечие.

BYD инвестира $14 млрд. в нови функции, конкурентни на TeslaBYD, която изпревари Tesla и се превърна в най-големия производител на електромобили, сега се насочва към интелигентните превозни средства

BYD също така има амбициозни планове за износ и разширяване - оглави класациите за продажби на електромобили в Тайланд и бързо се издига на други пазари, сред които Австралия и Израел. Изгражда фабрики в Бразилия, Унгария и Тайланд. Първият товарен кораб с капацитет за 7000 превозни средства отплава за Европа този месец.

Дали BYD може да повтори вътрешния си успех на глобалната сцена зависи от това дали може да пренесе формулата, която печели китайските купувачи, на международните потребители.

Пред компанията обаче се очертават доста големи предизвикателства, тъй като китайските производители са изправени пред натиск върху маржовете на печалба, подложени са антидъмпингови разследвания в Европа и остават до голяма степен изолирани от САЩ, където BYD отдавна има амбиции да продава пътнически електромобили, посочва WSJ.

Освен съществуващите търговски тарифи на САЩ за китайските автомобили, Законът за намаляване на инфлацията ще изключи превозни средства, произведени с китайски компоненти, от възможностите за данъчни кредити за EV. Засега компанията продава автобуси и камиони в САЩ. Настоящата ѝ стратегия е да се съсредоточи върху търговските превозни средства в САЩ, според говорител на компанията, цитиран от WSJ.

Tesla намали цените на електромобилите си на няколко европейски пазараПоследните намаленията идват, след като вече над една година компанията сваля агресивно цените на електоромобилите си в Китай

Експортна амбиция

BYD очаква да изнесе 400 000 автомобила в чужбина тази година, което е постижима цел, посочва анализаторът от CMB International Джи Ши. Износът, предлагащ по-високи маржове на печалба, вероятно ще се превърне в следващия двигател на растежа за BYD, добавят анализатори от HSBC.

Компанията все още не е напреднала достатъчни към Европа - смята се, че е продала около 13 000 автомобила в ЕС миналата година, далеч от продажбите на Tesla - 270 000, според данни на GlobalData.

В Китай BYD държи почти 12% от пазара на леки автомобили, а Tesla под 3% за първите 11 месеца на миналата година, сочат още данните. Tesla беше лидер на пазара на електрически превозни средства преди четири години. Model Y на Tesla остана най-популярната електрическа кола в Китай миналата година, но на BYD се падат половината от 20-те най-продавани електрически модела в страната, докато произвеждаше нови миниванове и седани.

Този месец Tesla намали цените в Китай за някои версии на Model 3 и Model Y, след като миналата година обнови същите модели, добавяйки нови функции. Тези нововъведения обаче вече са често срещани при китайските електромобили, смятат анализатори.

Как китайският EV шик хвана западните автопроизводители „спящи зад волана“Китайските производители на електромобили заплашват 100-годишната хегемония на традиционни западни автомобилни марки. Как започна всичко и как ще продължи?

Церемонии по доставката

Луксозните автомобили Yangwang се продават чрез шоуруми за директни продажби, отделни от тези на BYD. На клиентите се предлага церемония по доставката, включваща балони и флорални декорации за специални поводи като рожден ден, предложения за брак или годишнини.

Купувачите на хибридния SUV U8 на марката получават ключа за колата в подаръчна кутия, в която е поставена миниатюра на автомобила.

Заедно с другите си две марки автомобили от висок клас, BYD постига над 135 500 поръчки на премиум и луксозни автомобили през 2023 г., според данни на компанията. SUV U8 ще се предлага и в Бразилия.

BYD все още не е започнала продажбите на своя суперавтомобил U9, представен на автомобилното изложение в Шанхай през април. Спортната кола може да ускори от 0 до 62 мили за две секунди. Този месец Yangwang представи и предстоящия си луксозен седан.

Със своето семейство от различни марки автомобили BYD следва стъпките на компании като General Motors, Ford и Volkswagen, казват анализатори.

Преминаването на компанията към по-високия сегмент предоставя на купувачите по-престижен избор сред местните производители, което може да е предизвикателство за чуждестранните конкуренти.