Ford намали цената на своя електрически пикап F-150 Lightning с почти 17% в понеделник, което е поредният знак за нарастващите EV запаси и ожесточената ценова конкуренция, повдигайки въпроси относно силата на прохождащия EV пазар, на който автомобилната индустрия залага бъдещето си.

Ford Motor заяви в понеделник, че намаленията, които на практика понижиха началната цена на Lightning с почти $10 000 до $49 995, са резултат от по-ниските разходи за материали, както и от това, че компанията има повече фабрична продукция. При някои версии ще има по-рязко намаление на цената.

Lightning е един от най-известните EV модели на Ford и е от ключово значение за плановете за растеж на компанията.

Автомобилните производители в световен мащаб инвестират стотици милиарди долари за създаване на нови електрически модели, изграждане на фабрики за батерии и нови заводи за електромобили, като компаниите си поставят амбициозни цели за преобразуване на своите модели с ДВГ в електрически.


VW се обзалага, че един стар SUV ще му помогне да спечели американцитеШефът на Scout Скот Кео залага на американски продукт, за да може VW най-накрая да пробие на ключовия пазар

Общият темп на продажби на електромобили обаче се забавя през първата половина на тази година, припомня The Wall Street Journal. Междувременно някои автомобилни компании вече отчитат излишни запаси, което е обрат от година по-рано, когато имаше списъци с чакащи за нови EV модели.

Продажбите на електрически превозни средства в цялата индустрия в САЩ са нараснали с 50% през първите 6 месеца на 2023 г., спрямо ръста от 71% за същия период година по-рано.

Продажбите на EV на Ford са се увеличили с 12% през първата половина на годината, но ръководителите на компанията казват, че темпът на растеж би бил по-висок, ако двата завода, произвеждащи Mach-E и F-150 Lightning, не бяха временно затворени за разширяване.

Tesla, чийто пазарен дял при електрическите превозни средства в САЩ към юни тази година беше 60%, отчете скок в доставките през второто тримесечие. Той беше подпомогнат от рязкото намаляване на цените и отстъпките, въведени по-рано тази година.

Също така през уикенда Tesla започна производството на своя Cybertruck почти четири години след представянето на прототипа.

След 4 години и един разбит прозорец Tesla започна да произвежда CybertruckЕлектрическият пикап слезе от поточната линия след първото представяне на прототипа през 2019 г.

През януари Ford отговори на намаленията на цените на Tesla, като свали цената на своя електрически SUV Mustang Mach-E, пряк конкурент на най-продавания Model Y на Tesla. Автомобилната компания в Диърборн, Мичиган, отново намали цените на Mach-E през май.

Когато беше представен за първи път, Lightning имаше начална цена от около 40 000 долара. Въпреки това, Ford няколко пъти повишава цената по време на периоди на силно търсене и за да компенсира по-високите разходи, свързани с материалите и батерията. Ford успяваше да продава на по-високи цени Lightning и защото през последната година на пазара имаше по-малко EV пикапи.

На събитие на Wall Street Journal през май главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли беше сдържан относно темата за намаляването на цените на електромобилите, изразявайки загриженост, че тази тенденция вреди на стойността при препродажба и имиджа на марката.

Акциите на Ford паднаха с 5,9% в понеделник след новините за намалението на цените на EV пикапа.


„Убиецът на Tesla“ се спъва, докато ценовата EV война в Китай взема жертвиNIO, който доскоро се съпротивляваше на намаляването на цените, се превърна в символ на предизвикателствата, пред които са изправени производителите на най-големия EV пазар в света

Свалянето на цените на електрическите превозни средства се разпространи в бранша след като някои производители последваха примера на Tesla, която намали цените между 14% и 28%, в зависимост от модела.

Средната цена, която купувачите плащат за EV, е намаляла с близо 20% от юни 2022 г. до миналия месец, според изследователската компания Cox Automotive.

Цените на превозните средства с ДВГ остават стабилни през същия период, като се повишават леко до 48 808 долара.

Увеличаването на продажбите на EV пикапа на Ford e важно, тъй като компанията се стреми да увеличи значително производството. През последните няколко години Ford два пъти увеличава фабричната си цел за производство на Lightning, като сега се стреми да произвежда около 150 000 електрически пикапа годишно в завода си в предградията на Детройт.

Tesla също се стреми да увеличи скоростта, с която произвежда електромобили, като наскоро кандидатства за одобрение за удвояване на размера на фабриката си близо до Берлин, за да произвеждат до един милион EV годишно.


Американците все още не са влюбени в електромобилитеПо-малко от половината казват, че следващата им кола ще бъде електрическа

Автомобилната индустрия е подложена на натиск да продава повече електромобили отчасти поради затягането на правителствените разпоредби не само в САЩ, но и в Европа и Китай. През април администрацията на Байдън предложи някои от най-строгите ограничения, свързани със замърсяването от автомобили, определяйки нови правила, които според анализаторите до 2032 г. ще изискват около две трети от всички продадени нови превозни средства да бъдат електрически.