Сделките намаляха. На Уолстрийт се задават съкращения
Преди по-малко от шест месеца банкерите от Уолстрийт жънеха печалбите от историческия бум при сливанията и първичните публични предлагания на акции.
Сега, благодарение на смесица от фактори, които хвърлиха сянка върху пазарите и причиниха спад при повечето сделки тази година, за първи път от 2019 г. се очертават по-мащабни съкращения на служители, пише CNBC, позовавайки се на източници от индустрията.
Обратът илюстрира естеството на консултантската работа на Уолстрийт, която може да бъде определена като „пир или глад“. Компаниите се оказаха с по-малко служители от необходимото, когато централите банки стовариха трилиони долари в подкрепа на пазарите в началото на пандемията от COVID-19.
Последвалият ръст в активността на капиталовите пазари, като листванията на борсата, доведе до бичи пазар за служителите на Уолстрийт - от 22-годишни, които току-що са се дипломирали, до много добре платени служители, които генерират сериозен бизнес за компаниите.
За първи път от години банковите служители изглежда имаха предимство. Те се противопоставиха на задължителното връщане в офисите. Получаваха рекордни бонуси, неколкократни увеличения на заплатите, защита при наложително отсъствие от работа и дори велоергометри Peloton.
Всичко това обаче е приключило, според онези, които назначават банкери на работа в компаниите на Уолстрийт.
“Не мога да си представя ситуация, в която банките да не прибегнат до съкращения през втората половина на годината,” казва пред CNBC Дейвид Маккормак, ръководител подбор в DMC Partners.
Индустрията навлиза в традиционнo по-слабите летни месеци, притисната от резките спадове при финансовите активи, несигурността от войната в Украйна и мерките на централните банки в борбата с инфлацията.
Обемите на IPO-тата падат с цели 91% в САЩ на годишна база, сочат данни на Dealogic. Компании не желаят или не могат да емитират акции или облигации, което води до резки спадове в приходите на пазарите за дялово инвестиране и дълговите пазари, особени при тези с висока доходност, където спадът в обемите е от 75%.
Компаниите също така не са толкова склонни да предприемат придобивания, което доведе до 30% спад в обема на сделките от началото на годината.
Ръководителите на водещите компании на Уолстрийт признават забавянето на дейността.
Миналия месец президентът на JPMorgan Chase Даниел Пинто заяви, че банкерите са изправени пред “много, много предизвикателна среда” и че техните такси са на път да запишат 45% спад през второто тримесечие. Неговият шеф - главният изпълнителен директор Джейми Даймън, предупреди този месец инвеститорите, че се задава икономически “ураган”, заявявайки, че банката се подготвя за волатилност на пазарите.
“Няма спор, че сме свидетели на по-тежка среда за капиталовите пазари,” заяви президентът на Goldman Sachs Джон Уолдрон пред анализатори по-рано през месеца.
Индустрията има дълга история в това да наема агресивно служители във времена на бум, само за да прибегне до съкращения, когато сделките намалеят. Волатилността при финансовите резултати е една от причините инвеститорите да дават по-ниска оценка на инвестиционните банки, отколкото компаниите за управление на богатството.
В десетилетието след финансовата криза от 2008 г. компаниите на Уолстрийт се бореха с намаляващите приходи в индустрията, като въведоха годишни съкращения, които засягаха служителите, считани за най-слабо представящи се.
Банките спряха уволненията по време на пандемичния бичи пазар. Това обаче означава, че сега са “на пълна заетост и вероятно дори имат повече служители от необходимото за настоящата пазарна среда,” според друг специалист в подбора на персонал, който е пожелал анонимност.
Цифрите го потвърждават. Например, JPMorgan е добавила 8 000 позиции нетно в корпоративното и инвестиционното си банкиране от началото на 2020 г. до първото тримесечие на тази година. Най-голямата компания на Уолстрийт по приходи в момента има 68 292 служители, или с 13% повече, отколкото в началото на пандемията.
Броят на служителите се увеличава с още повече в Goldman Sachs през последните две години – 17% ръст до 45 100. Броят на служителите в Morgan Stanley е скочил с 26% до 76 541 души, въпреки че това увеличение включва и ефекта от две големи придобивания.
Математиката е проста – приходите от инвестиционно банкиране може би падат обратно приблизително до нивата отпреди пандемията, както очакват някои ръководители. Но всички големи компании на Уолстрийт са добавили по над 10% служители от 2020 г., което означава по-раздути разходи.
“Когато банките се сблъскат с проблем с приходите, те имат само един начин да реагират,” казва Маккормак. “Като ограничат разходите.”
Той очаква инвестиционните банки да съкратят между 5% и 8% от служителите си още през юли, след излизането на финансовите резултати за второто тримесечие. Анализатори вероятно ще окажат натиск върху банковия мениджмънт да отговори на променящата среда, допълва той.
Източници, близки до JPMorgan, Goldman Sachs и Morgan Stanley, твърдят, че компаниите нямат непосредствени планове за по-мащабни уволнения в дейността си на Уолстрийт, но може да преразгледат разходите си за персонал по-късно през годината, което е типично упражнение за мениджмънта.
Банките все още наемат селективно служители за търсени позиции, но също така позволяват все повече позиции да остават незаети, ако служители напуснат. “Дейността намаля,” казва друг източник на CNBC. “Не бих се изненадал, ако има някакъв вид намаление на персонала в периода октомври - ноември.”
Трейдърите трябва да спасяват положението?
Сред по-оптимистичните неща на Уолстрийт тази година беше засилване на дейността в някои сфери на търговията с инструменти с фиксирана доходност. По-голямата волатилност при лихвените проценти по света, повишаващите се цени на суровините и инфлацията, която е на най-високите си нива от десетилетия, създадоха възможности.
Пинто от JPMorgan заяви, че очаква пазарните приходи през второто тримесечие да нараснат с 15% - 20% на годишна база.
Те обаче също може да бъдат поставени на натиск, в крайна сметка. Банките ще трябва внимателно да управляват количеството капитал, заделено за търговия, благодарение на ефекта от по-високите лихви по техните облигации и още по-строгите международни регулации.
За служителите, които се противопоставяха на задължителното връщане в офисите, е дошло време да поемат обратно към тях, смята Маккормак.
“Банките бяха много ясни в намерението си да върнат хората отново на работа в офиса,” заяви той. “Ако не сте звезден служител и продължавате да работите от дома, определено сред изложените на най-голям риск.”