Intel представи първият в света дийпфейк детектор, който засича манипулираните видео и аудиоклипове в реално време.

Компанията твърди, че FakeCatcher има 96% точност и работи, като анализира кръвния поток на лицето във видео пикселите с помощта на иновативна фотоплетизмография (PPG).

Илке Демир, старши научен сътрудник в Intel Labs, проектира детектора FakeCatcher в сътрудничество с Умур Чифтчи State University of New York. Детекторът в реално време използва хардуер и софтуер на Intel и работи на сървър и интерфейси чрез уеб базирана платформа.

FakeCatcher се различава от повечето базирани на дълбочинно обучение детектори по това, че анализира автентични поведения в реални видеоклипове, а не необработени бази данни, за да изгради система за разпознаване на неавтентичните видеоклипове. Платформата използва фотоплетизмография – метод за измерване на количеството светлина, което се абсорбира или отразява от кръвоносните съдове в живата тъкан. Когато сърцето изпомпва кръв, вените променят цвета си и тези сигнали се улавят от технологията, за да се установи дали видеоклипът е фалшив или не.


В коментар за VentureBeat, Демир обяснява, че FakeCatcher е уникален, тъй като PPG сигналите досега „не са били прилагани като решение на проблема с дийпфейк“. Детекторът събира сигнали от 32 точки на лицето, след което алгоритмите ги привеждат в пространствено-времеви карти, на базата на които впоследствие взима решение дали определено видео е истинско или фалшиво.


Дийпфейк видеоклиповете - технология, която използва изкуствен интелект (AI), съчетан с машинно обучение, за да се фалшифицират изказвания и действия на различни хора във видеоклипове или аудиозаписи, са една от нарастващите заплахи в киберпространството по целия свят. Според Gartner компаниите ще похарчат близо 188 милиарда долара в решения за киберсигурност, които са насочени към противодействие на този инструмент за кибератаки.

Meta пусна инструмент за борба с дезинформацията, който тренира с WikipediaОт Facebook твърдят, че искат да помогнат за справянето с дезинформацията в интернет — проблем, за чието зараждане може би помогна самата компания Понастоящем обаче приложенията за откриване на дийпфейк обикновено изискват качване на видеоклиповете за анализ, а резултатите могат да отнемат часове. За разлика от тях, от Intel твърдят, че техният детектор работи в реално време и може да се използва от социалните медии, например, за да се ограничи качването на дийпфейк материали. В същото време, медиите могат да използват инструмента, за да предотвратят публикуването на манипулирана информация.

Задава ли се бум на дийпфейк рекламите със знаменитости Нарастващото използване на дийпфейк изправя рекламната индустрия пред редица правни и етични проблеми
Обичайно дийпфейк кампаниите са насочени към водещи политически фигури и знаменитости. В TikTok, например, беше публикуван клип, в който Джо Байдън пее детска песен, вместо националния химн. Жертви на подобни кампании са били и личности като Барак Обама, Марк Зъкърбърг и др.

A тенденциите по отношение на използването на манипулирани видео и аудиозаписи определено са притеснителни. Рик МакЕлрой, главен стратег по киберсигурноста във VMware, ги обобщава по време на представянето на доклада „Global Incident Response Threat Report“ по време на Black Hat USA 2022:

„Киберпрестъпниците вече включват често дийпфейк в своите стратегии за атака, за да избегнат контролите за сигурност. Двама от трима респонденти в нашия доклад са се сблъскали с дийпфейк като част от организирана срещу тях атака - 13% увеличение спрямо миналата година, като имейлът е най-често използвания канал за изпращане. Киберпрестъпниците стигнаха отвъд използването на манипулирано видео и аудио за обикновени операции за влияние и кампании за дезинформация. Тяхната нова цел е да използват технологията, за да компрометират организациите и да получат достъп до тяхната среда“.