Дропшипинг или как се правят милиони от търговия със стоки, които не виждаш
Габриел Белтран се мести от Уругвай в Маями следвайки мечтата си да стане известен барабанист.
Преди пет години той изпитва затруднения с плащането на наема си и преживява със студентския заем на приятелката си.
След това обаче печели над 20 млн. долара за 4 години с малко позната техника за онлайн търговия на дребно на име дропшипинг.
Има находчиви хора, които работят от спалните си по цял свят и забогатяват по същия начин.
Продавачите никога не виждат техните продукти. Те обикновено остават напълно анонимни. А маркетингът им достига до стотици милиони хора.
Китайски стоки
Процесът е простичък: така нареченият дропшипър влиза в китайски онлайн магазин и намира евтин продукт.
След това прави лъскав уебсайт, който създава усещането, че продуктът се произвежда в САЩ или Европа и му слага огромна надценка.
Дропшипърът използва социалните медии за реклама, като често плаща и на инфлуенсъри, които да добавят легитимност на продукта.
Когато получи поръчка за съответния продукт, продавачът прибира парите на купувача и едва тогава купува продукта.
В крайна сметка, той се доставя директно на клиента от Китай.
На практика тези търговци изпълняват ролята на виртуални посредници.
Всичко това е законно и често се прави добре.
Анонимността, която предоставя този тип дейност, обаче означава, че има и злоупотреби. Продажбата на ментета е често срещана, а клиенти често не получават поръчките си.
Габриел Белтран започва с продажбата на фалшиви стоки от NFL и печели 50 000 долара само за месец. Той твърди пред BBC, че не е продавал ментета от тогава.
''Магазините се появяват и изчезват и те буквално крадат пари от хората," казва той.
"Тези магазини печелят милиони долари за месец и след това изчезват и дори не доставят продуктите.''
Понякога стоките не са контрабандни, но могат да нарушават авторските права на технологичните компании, чийто дизайн на практика е бил изкопиран, въпреки че продуктът се продава под различна марка и има собствена опаковка.
Кевин Дейвид е дропшипър, който не се занимава с продажбата на такива стоки, но твърди, че някои негови приятели печелят „стотици хиляди на месец от продажбата на имитации на слушалките AirPods“.
''Много лесно е да се правим на морални, но много хора, ако имаха уменията и печелеха десетки хиляди долари на ден, вероятно щяха да мислят доста по-различно," казва той.
Фалшиви продукти
Дропшипингът не е нещо ново, но възходът на знаменитостите в социалните медии даде допълнителен тласък на модела.
Преди продавачите рекламираха продуктите си чрез реклами в eBay и/или Facebook. Бумът на ''инфлуенсър маркетинга" обаче им предостави достъп до още повече доверчиви клиенти.
Сара Мебарки е работила за компанията за дропшипинг Magnetic SL, която продава продукти, носещи собствената й марка.
Тя разказва пред BBC, че компанията плаща на Кортни Кардашиян, която има близо 100 ммилиона последователи в Instagram, 203 000 долара, за да рекламира фалшиви мигли за очи и други козметични продукти и си връща многократно инвестицията.
''В днешно време инфлуенсър маркетингът е достатъчен, за да се създаде имидж на силна и влиятелна марка,'' обяснява тя.
''Хората си мислят, че трябва да си международно известна марка, за да ангажираш инфлуенсъри, като Кортни Кардашиян, но това е напълно невярно. Инфлуенсърите, които мислят за качеството на продукта, който рекламират, са рядкост или дори не съществуват.''
Magnetic SL има над 1 000 оплаквания онлайн. Сред тях са такива за недоставени продукти или пък доставки, които закъсняват с няколко месеца.
В същото време има и сходен брой положителни коментари.
Мебарки казва, че компанията, за която работела, наводнила Trustpilot - водещ сайт за потребителски оценки с фалшиви постове.
''Близо 70% от всичките им клиенти им дават оценка една звезда, затова те на практика създават мними профили, от които да дават фалшиви оценки.''
Глен Маноф от Trustpilot казва пред BBC, че са наясно с практиките на Magnetic SL и са добавили банер с предупреждение към страницата на компанията.
От BBC са се свързали с представители на Кортни Кардашиян във връзка с практиките на компанията и оплакванията. Тя обаче е отказала коментар, а рекламното й видео все още стоeше на профила на компанията в Instagram.
От Magnetic SL стщо не са предоставили отговор във връзка с обвиненията срещу тях.
Разходи по време на пандемията
Инфлуенсър маркетингът не е запазен само за знаменитостите.
Хиляди не чак толкова известни инфлуенсъри също участват в платените презентации на дропшипърите.
По-голямата част от тях работят самосиндикално и могат да се издържат с едва около сто хиляди последователи, което е относително скромен брой.
Комбинацията от затворени магазини и хора, които си стоят у дома по време пандемията, облагодетелства този тип търговия.
Чарли Патън, мениджър на инфлуенсъра Зара МакДермът, казва пред BBC, че електронната й поща е пълна с предложения от страна на дропшипъри, които молят клиентката й да рекламира неща, за които тя смята, че са ментета.
''Мисля, че тези компании се възползват от това, че инфлуенсърите и мениджърските компании не винаги проверяват старателно нещата," казва тя.
При тези обстоятелства купувачите трябва да внимават.
''Всеки може да набави продукти онлайн с някаква степен на анонимност, да продаде набързо цял куп фалшиви или опасни продукти и след това да напусне системата," казва Майк Андрюс от екипа за борба с електронни престъпления към британската правителствена организация по търговските стандарти.
Доскоро Метиша Шейфър продавала фалшиви продукти на Apple. Клиентите й често се оплаквали, че не работят.
След това възстановила парите на всеки, който се е свързал с нея.
''Има много компании, които си служат с измами, но честно казано, не съм виждала нищо такова преди пандемията," казва тя.
''Отговорността да проверя, че тази компания е законна беше моя, а аз не го направих.
Клиентите се ядосват, защото ни питат защо хора като нас рекламират подобни неща без да си проверили. И са напълно прави.''