Голямата грешка на родителите, когато говорят с децата за пари
Ако има някой, който разбира колко важно е децата да бъдат научени на финансова отговорност, това е Уорън Бъфет.
Преди да стане главен изпълнителен директор на Berkshire Hathaway, легендарният инвеститор се впуска в редица малки бизнес начинания — започвайки на 6-годишна възраст, когато купува пакет от 6 броя Coca-Cola за 25 цента и след това ги продава поотделно на цена от 5 цента.
Той също така продавал списания и дъвки от врата на врата.
“Моят баща беше най-голямото ми вдъхновение,” казва Бъфет в интервю за CNBC през 2013 г. “Това, което научих още от малък от него, беше да си изградя правилните навици отрано. Да спестявам пари беше важен урок, на който той ме научи.”
На въпрос коя е най-голямата грешка, която родителите правят, когато учат децата на това как да боравят с парите, милиардерът отговаря: “Понякога родителите изчакват, докато децата им станат тийнейджъри, преди да започнат да обсъждат с тях как да управляват парите си, а това може да се прави, още когато децата им са в предучилищна възраст.”
Времето е фактор
Да, точно така: предучилищна възраст. В защита на тезата на Бъфет учени отбелязват, че 80% от растежа на мозъка се случва до 3-годишна възраст.
Според проучване на Cambridge University децата вече могат да разбират основни концепции, свързани с парите, на възраст между 3 и 4 години. А до 7-годишна възраст концепциите, свързани с бъдещото им финансово поведение, обикновено вече са се развили.
“Повечето родители вече знаят колко важно е да научат децата си как да боравят с пари,” признава Бъфет. Има обаче разлика между това да знаеш и да предприемаш действия, пише CNBC.
Според проучване от 2018 г. на T. Rowe Price, в което са участвали 1 014 родители (на деца на възраст между 8 и 14 г.) и над 1 000 млади възрастни (на възраст между 18 и 24 г.), едва 4% от родителите са казали, че са започнали да обсъждат финансови теми с децата си, преди те да навършат пет години.
30% от родителите са започнали да обучават децата си, когато са били на 15 г. или по-големи, докато 14% са казали, че никога не са го правили.
Уроците, на които Бъфет учи собствените си деца
През 2011 г. Бъфет помогна за създаването на детска анимирана поредица на име “Клуба на тайните милионери,” в която той участва като ментор на група ученици.
Поредицата е от 26 серии, а всяка от тях се концентрира върху финансов урок, като например как действа кредитната карта или защо е важно да следите какво правите с парите си.
“Преподавал съм на децата си уроците, които ги има и в поредицата,’” казва Бъфет пред CNBC. “Има простички уроци за бизнеса и живота.”
Ето няколко урока от тази поредица, заедно със съвети от Бъфет за това как да ги преподадете на децата си:
1. Как да се мисли гъвкаво
Целта на този урок е да насърчавате децата си да не се отказват, само защото нещо не се получава от първия път. Способността да мислят креативно и нетрадиционно ще им е от полза, когато се сблъскат с финансови предизвикателства в бъдеще.
Идеи за различни дейности:
Посетете музеи на изкуствата с вашите деца и обсъдете различните стилове на рисуване. След това ги приканете да нарисуват нещо сами. Нека да помислят за различни пособия, които биха могли да използват, освен четката за рисуване, като гъби, памучни тампони, пръстите си и т.н.
Предизвикайте децата си да измислят нови приложения на неща от дома (например капачки от бутилки като пионки за дама, празна кутия от зърнена закуска може да бъде превърната в поставка за списания). Това ще им помогне да мислят критично, да пестят пари и да щадят околната среда едновременно.
2. Как да започнем да спестяваме пари
Както казва Бенджамин Франклин преди време “Всеки спестен цент е спечелен цент.” За да помогнете на децата си да се научат как да управляват парите си, е важно те да разберат каква е разликата между желания и нужди.
Идеи за различни дейност:
Дайте на всяко от децата си по два буркана за пари: един за спестявания и един за разходи. Всеки път, когато получат пари (като подарък, или джобни или за това, че са разходили кучето на съседа), разговаряйте с тях за това как биха искали да разпределят парите между спестявания и разходи.
Накарайте децата си да направят списък или да създадат креативен колаж от снимки от списания на между 5 и 10 неща, които биха искали да си купят. След това обсъдете всяко от тях и отбележете дали това е просто тяхно желание или имат нужда от него (например играчката е желание, докато новата раница е необходимост.)
3. Как да правят разлика между цена и стойност
Всички сме плащали повече пари за маркови обувки или за някаква джаджа, въпреки че сме можели да купим подобен артикул, който е бил също толкова добър, но на по-ниска цена.
Идеята на този урок е да помогне на децата да разберат различните начини, по които рекламодателите ни подмамват да купуваме техните продукти или услуги, както и да правят разлика кога за нещо си заслужа да се плати определена цена или не.
Идеи за различни дейности:
Направете списък с продукти от супермаркета, от които имате нужда, а след това прегледайте с децата си листовки, брошури, вестници и уебсайтове за артикули, които може да са на промоция. Сравнете цените и вижте кой магазин предлага най-добрата оферта за конкретен продукт.
Разгледайте списание с децата си си изберете реклама, която да обсъдите. Попитайте ги: Какво се продава? Какво послание се опитва да предаде рекламата? Какво привлича вниманието им в рекламата? Как ги кара да се чувстват от рекламата? Как рекламата се опитва да ги убеди да купят продукта?
4. Как да вземат добри решения
От ключово значение за вземането на важни решения е човек да мисли как различните избори могат да повлияят на бъдещето.
Идеи за различни дейности:
Бъфет съветва да се обсъждат решенията с децата, докато се вземат, както и евентуалните последици, които биха могли да имат. Например: “Искаме да купим нов телевизор, но нашият климатик е счупен и трябва да спестим пари, за да бъде поправен. Ако не го направим, вкъщи ще е прекалено топло, когато дойде лятото. След като климатикът бъде поправен, можем да мислим за закупуването на телевизор.”
Накарайте децата си да си изградят навик да вземат добри решения по отношение на спестяването на пари. Може би има DVD, което биха искали да си купят. Попитайте ги дали наистина имат нужда да го притежават или пък могат да го вземат под наем.
„Никога не е прекалено рано“
Изграждането на добри финансови навици у децата ви е едно от най-важните неща, които можете да направите, за да спомогнете за успешното им бъдеше.
“Никога не е прекалено рано,” казва Бъфет пред Yahoo Finance през 2013 г.
“Независимо дали става въпрос за това да научите децата си за стойността на парите, за разликата между желания и нужди или за стойността на спестяванията — всичко това са концепции, с които децата се сблъскват в много ранна възраст, затова най-добре е да им помогнете да ги разберат.”