41-годишната Сара Блейкли е най-младата жена милиардерка в света (натрупала сама състоянието си). Тя постига това, продавайки специален вид оформящото бельо за жени. Наскоро ви разказахме нейната история.

Ето и пет съвета за млади предприемачи, които г-жа Блейкли даде пред списание „Форбс“:

1. Не позволявайте на първото „Не“ да ви спре (или на първите 5 „Не“)

Преди да започне бизнеса си Блейкли е работила няколко непретенциозни работи. След като два пъти се проваляла не теста LSAT тя се отказала от това да учи право и 3 кошмарни месеца работила в увеселителния парк на Disney в Орландо. Носила е уши на Мики Маус и е закопчавала коланите на хората на влакчето на ужасите. След това работила за Danka, като трябвало да продава факс машини за 20 000 долара на месец, разнасяйки ги от врата на врата. Това било през 1993 г.

“Бях слабичка, а ми се е налагало да превозвам ксерокс. Беше голям стрес, когато на края на месеца се отчиташ на шефовете.“

Налагало й се е да моли хората да си купят факс от нея. „Спомням си, че се опитвах да продам факс на павилион за плодове и зеленчуци. Собственикът ме отряза като каза, ще няма електричество. Попитах го дали, ако оправя този проблем, ще купи факса, той каза ОК. Отидох до фирмата, която имаше офис на ъгъла и уредих да пуснат разклонител до павилиона. Това беше първата ми продажба. Правех това 7 години.“

Тази работя я научила да пази хладнокръвие, да се справя с възраженията на клиентите и да отстоява своето. „Това, че бях свикнала да ми отказват и да не се притеснявам ми беше от голяма полза със Spanx,” казва тя.

2. Не напускайте работата си веднага

Блейкли е била на 27 години, когато е решила, че ще създаде свой продукт. Тя обаче продължава да ходи на работа от 9 до 5 в Danka и работи по своя проект вечер. Ставала рано сутрин за да разнася своя продукт из магазините и после отивала на сигурната си работа. Напуска я 2 години по-късно.

„Имаше момент, в който аз бях на работа, а доставчиците ми стоварваха стоката ми пред вратата на къщата. Аз обаче напуснах, едва когато бях сигурна в компанията си.“ Две седмици след като напуска се излъчва шоу на Опра Уинфри, в което тя хвали продукта на Блейкли. От тогава работата процъфтява.

3. Не търсете одобрение от другите

Докато Блейкли подготвяла своя продукт, тя не казала на никого за намеренията си (освен на съквратирантката си и гаджето си). Тя знаела, че близките й ще се опитват да я разбудят, защото идеята ще им се стори луда. Те щяха да направят това от добри намерения, но все пак...

“Те знаеха, че работя по нещо, но така и не им казах какво. Погрешно е да разказваш на хората какво мислиш да правиш, само и само да получиш одобрение. Това може да убие идея за милиони.“

Когато тя им казала за Spanx, бельото вече се произвеждало и нямало как те да я спрат.

4. Наемете човек да върши това, в което сте по-слаб

Блейкли наема Лори Ан Голдман от Coca-Cola, която имала опит в големия бизнес. Тя научава Блейкли как да направи и изпълни бизнес план. Блейкли е лицето на компанията, но Голдман е CEO.

5. Не спирайте да се усъвършенствате

Блейкли е можела да спре и само с първия си продукт – оформяш клин-чорапогащник.

За първата година приходите на компанията са били 4 млн. долара. И това от продукт, който струва 20 долара.

Втората година проходите са били 10 млн. долара. Появяват се обаче компании, които копират продукта й, и в Spanx разбират, че не могат да стоят на едно място.

За 10 години каталогът на компанията се разраства до 200 продукта. Правят се и ризи за мъже. В момента компанията стъпва на международни пазари. Азия и Близкия изток са следващите цели на Блейкли.