Продуктовото позициониране: Скоро и в старите филми и клипове?
Продуктовото позициониране е голям бизнес за филмите и телевизионните поредици, а сега различни продукти вече може да бъдат добавяни дигитално към нови и стари филми и телевизионни продукции.
Почитателите на класическите военни филми са запознати със сцената, в която актьорът Стийв Маккуин форсира яростно мотоциклета си, докато е преследван от германски войници.
Надявайки се да прескочи опасаната с бодлива тел граничната ограда и да се спаси в Швейцария, той спира край плевня, за да събере мислите си.
На стената на сградата има реклама на една от най-продаваните бири.
Не помните тази реклама? Ами, тя може да не е била там последният път, когато сте гледали филма „Голямото бягство“, но може да е там следващия път, пише BBC.
Продуктовото позициониране във филмите е почти толкова старо, колкото и самата филмова индустрия. Първият пример на този феномен се смята, че е от комедията с Бъстър Кийтън от 1919 “Гаражът”, в който са включени логата на петролни компании и на производители на машинно масло.
Ако превъртим времето напред до 2019 г. общо индустрията на продуктовото позициониране във филмите, телевизионните предавания и музикалните видеоклипове се оценява на 20.6 млрд. долара, според данни на компанията PQ Media. Особено доходносно е звездата на дадена продукция да носи определено облекло, или да пие определена марка кафе или да шофира конкретен автомобил.
И докато доскоро продуктът трябваше присъства физически, докато се снимат сцените, сега рекламната индустрия прибягва до технология, която може безупречно да вмъква допълнително компютърно генерирани образи.
Така различни продукти вече могат да бъдат добавяни дигитално към почти всеки филм или телевизионна продукция. Например рекламодателите мога да сложат нови етикети на шампанското в Rick's Cafe в „Казабланка“ да добавят различен фон от неонови рекламни надписи в „Бандата на Оушън“, или да направят така че Чарли Чаплин да рекламира безалкохолна напитка.
След това, няколко седмици, месеци или години по-късно добавените продукти могат лесно да бъдат сменени с други марки.
Една от компаниите, които разработиха възможността всичко това да се случва е британската Mirriad. Нейната технология сега се използва от китайски уебсайт за видеострийминг, а продуцентите на хитовия американски телевизионен сериал „Модерно семейство“ също са я изпробвали.
Главният изпълнителен директор на Mirriad Стефан Беринджър очаква подобно дигитално продуктово позициониране да започне да се използва широко в индустрията. Неговата компания разработва процеса след като преди това се занимавала със създаването на специални ефекти във филми.
Тази технологична разработка идва в период, в който продуктовото позициониране е още по-важно за рекламодателите, а стойността на пазара нараства с 15% в световен мащаб през 2019 г., според данните на PQ Media report. В крайна сметка все повече хора стриймват филми и телевизионни продукции, използвайки услуги като Netflix и Amazon Prime, където няма рекламни паузи.
Това високотехнологично продуктово позициониране обаче не се ограничава само до филми и телевизионни продукции. Музикалната индустрия, която бе засегната от COVID-19 след като турнетата се оказаха невъзможни и все още се възстановява от загубите от продажби на CD-та, има желание също да се включи.
Джеймс Санъм е управляващ директор на Red Light Management, която представлява интересите на музиканти и групи като Kaiser Chiefs и Franz Ferdinand.
Той смята, че много музиканти ще се възползват от възможността да добавят дигитално продуктовото позициониране към старите и новите си музикални видеа. "Възможността за разработването на нов източник на приходи е рядка, а възможността да се използва в ретроспекция вече съществуващо съдържание и да се създава ново в него е въодушевяваща," казва той.
Така по-старите музикални групи могат да печелят свежи пари от видеа, които в някои случаи може да са на десетки години. Настоящите творци, които пък гордо рекламират най-новите маратонки, телефони или чанти могат след година да ги сменят с още по-нови, без дори да ги използват или да заснемат отново видата си.
Мексиканският певец Джовани Аяла е един от първите изпълнители, които използваха технологията на Mirriad, което му позволи да подпише рекламен договор с мексиканската марка бира Tecate. Така продукти на компанията и нейното лого се появяват в неговите видеа.
Източник: YouTube.com
Беринджър казва, че следващият технологичен скок ще бъде способността да се добавят дигитално продуктови банери към спортни излъчвания на живо или концерти "в реално време или милисекунди по-късно".
"Има огромно търсене на такива неща," казва той. "Така например при отсъждането на дузпа или при изчакването на решение на VAR във футбола зад рефера ще може да се появява нова реклама, която зрителите да виждат."
Рой Тейлър, главен изпълнителен директор на базираната в Калифорния Ryff, казва, че неговата компания издига дигиталното продуктовото позициониране до следващото ниво.
Тя е разработила технология, при която продуктовото позициониране е таргетирано и се променя в зависимост на това кой е зрителят.
Така, ако харесвате вино, главният герой във филма може да пие определен вид от напитката, който може да се изкушите да опитате. Или пък ако не употребявате алкохол, звездата от филма може да пие конкретна марка вода.
Ryff може да прави това, ако гледате филм на лаптопа си, на смартфон или на смарт телевизор, като следи какво сте купували онлайн преди това. Системата действа по същия начин, както онлайн рекламите, които ви се появяват в интернет въз основа на това какво сте разглеждали в мрежата преди това.
"Технологията е привлекателен мост между търсенето на висококачествено съдържание без натрапчиви реклами и алтернативни източници на приходи за създателите на съдържание," казва Тейлър.
Свързването на вашия продукт с определен филм, телевизионна продукция или музикален изпълнител обаче има своите рискове, казва Тамсин Макларън, преподавател по маркетинг в училището по мениджмънт към Университета в Бат. "Нещата могат да се объркат, ако избухне някакъв скандал или възникне PR проблем," казва тя.
Според филмовия критик Ан Билсън пък дигиталното продуктово позициониране поражда както правни, така и други въпроси, свързани с художествената цялост.
"Би било интересно да се разбере как стои от правна гледна точка цифровото преработване на произведение, което носи авторски права, или дали рекламодателите ще трябва първо да купят съответния филм преди да го променят," казва тя.
"Изниква и въпросът относно ролята на дизайнера на продукцията, който е вложил много мисъл в начина, по който нещо трябва да изглежда, само за да може след време да се появи някой произволен рекламодател и да го развали с промени или допълнения, които може да са анахронични или да не отговарят на останалите внимателно подбрани неща."