Ferrari за 30 млн. долара оглави парада на трофейните автобижута, продадени в Седмицата на автомобилите в Монтерей, съобщава CNBC.

Общата сума на продажбите на над 1200 автомобила на пет търга в Монтерей и Пебъл Бийч, достигна 397 млн. долара, което е втората най-висока сума за търговете според Hagerty, застрахователна компания за класически автомобили.

Въпреки това продажбите отбелязват 16% спад спрямо миналогодишната рекордна сума от 473 млн. долара.

В комбинация с поредицата от разочарования на търга, резултатите показват, че инфлацията, по-високите лихвени проценти и нестабилните цени на финансовите пазари слагат спирачки на пазара на класически автомобили.

"Охлаждането на пазара, което наблюдаваме през последните 15 месеца, най-накрая достигна до търговете в Монтерей, след като миналата година имаше слабо влияние", се казва в доклад на Hagerty.

Класическите автомобили са сред колекционерските активи с най-лоши резултати през 2023 г., според нов доклад на Knight Frank. Стойността им е спаднала със 7% тази година, докато стойността на произведенията на изкуството се е повишила с 12%, сочат данни на Knight Frank. Стойностите на бижутата и часовниците също са се увеличили.

„Персонализация“ носи 33% годишен ръст на печалбата за FerrariВследствие на добрите резултати автомобилният производител повишaва прогнозата си за цялата година

Възходът на сайтовете за онлайн търгове засилва натиска върху търговете на класически автомобили на живо, които се превръщат в популярна алтернатива на събития за продажби като Монтерей.

Продажбите в онлайн аукционния форум Bring a Trailer достигат 841 млн. долара през първата половина на 2023 г., според данни на компанията. Общо онлайн търговете за колекционерски автомобили са привлекли около 1,9 млрд. долара миналата година, което е малко под 2,4 млрд. долара от търговете на живо, според Hagerty.

Най-зрелищният провал на търга стана Ferrari 250 LM от 1964 г., продадено от RM Sotheby's. Очакваше се автомобилът да бъде продаден за сума между 18 и 20 млн. долара. Но най-високата оферта обаче достигна само 17 млн. долара, подчертава CNBC.

Ferrari California Spyder от 1960 г. също не беше продадено на търга, като най-високата цена достигна 8,25 млн. долара. От RM Sotheby's съобщиха, че автомобилът е продаден по-късно на частна продажба след търга. Аукционната къща не разкрива цената.

Кои са шестте най-елегантни коли на всички времена?Повечето от тях присъстват в личната колекция на богат колекционер

Най-скъпият автомобил също падна под очаквания диапазон. Bonhams продаде Ferrari 412P от 1967 г. за 30,25 млн. долара, което го превърна в четвъртото най-скъпо продадено Ferrari в историята. Въпреки това, очакваната продажна цена беше над 40 млн. долара, а наддаването за автомобила беше слабо.

Някои експерти твърдят, че Монтерей и цялостният пазар на класически автомобили може би страдат от прекалено голямото предлагане.

По-възрастните колекционери, особено от поколението на бейби бума, започват да продават цели колекции с напредването на възрастта и не е ясно дали новата вълна от по-млади колекционери има апетит за подобни класики или предпочита по-модерни автомобили от 90-те и 2000-те години.

Ferrari от 1962 г. се състезава за нов собственик за над 60 милиона долараSotheby’s ще предложи състезателната кола на търг през септемри

Ето кои станаха най-скъпо продадените автомобили на събитието:

Ferrari 412P Berlinetta от 1967 г. – продадено за 30,25 милиона долара от Bonhams

412P е шосейна или "клиентска версия" на прочутите състезателни автомобили 330 P3 и P4 на Ferrari.

Първоначално са конструирани само два броя 412P Berlinetta, а Ferrari преустройва още два 330 P3 в 412P.

Продаденият автомобил е вторият от оригиналните модели 412P, слязъл от заводската линия и участвал в състезания на най-високо ниво.

Jaguar XKSS Roadster от 1957 г. – продаден за 13,2 милиона долара от RM Sotheby's

XKSS по същество е преработен състезателен автомобил, след като Jaguar се оттегля от състезанията след края на сезона през 1956 г.

Компанията решава да превърне своите състезателни автомобили D-type в пътнически автомобили за клиенти, като добавя пътническа врата и защита от атмосферни влияния.

Jaguar произвежда само 25 такива автомобила. 9 от тях са унищожени от пожар в завода, така че остават само 16, което ги превръща в един от най-големите трофеи в света на класическите автомобили.

Ferrari 250 GT SWB Coupe от 1962 г. – продадено за 9,5 милиона долара от Gooding & Company

250 GT SWB Berlinetta печели победи в Льо Ман и Себринг, както и в множество други състезания в Европа.

Между 1960 и 1963 г. Ferrari произвежда само 165 броя SWB Berlinetta. Според Gooding този автомобил е в "забележително оригинално състояние", тъй като никога не е бил реставриран.

Намирането на Ferrari в толкова добро състояние, без сериозни реставрации, е голяма рядкост, което увеличава стойността му, допълва CNBC.