Европейският съюз планира да разреши отпускането на държавна помощ за проучвания, свързани с електрически батерии, както и да предложи милиарди евро на компании, разкриващи големи мощности за производство на батерии, предава Financial Times.

Брюксел е притеснен за европейската автомобилна индустрия, която дава работа на 13 млн. души в ЕС, тъй като има възможност Общността да изостане от реалностите, обещаващи масово навлизане на електрически коли поради зависимостта от батериите, произвеждани в Азия.

Карлос Гос, изпълнителен директор на консорциума Renault-Nissan-Mitsubishi, заяви по време на изложението Paris Motor Show, че индустрията „няма да може да продължи просперитета си“, освен ако не изгради собствен капацитет.

„Пределно ни е ясно, че бъдещето е електрическо и просто трябва да наваксаме с тези технологии (за батерии)“, казва Марос Сефкович, енергиен вицепрезидент на Европейската комисия.

„Няма как да се разработват нови модели или висококачествени коли, ако не сме усвоили качествата, иновациите и изследванията, свързани с батериите“, добавя той.

Приблизително 80% от световния производствен капацитет, планиран и вече съществуващ, се намира в Азия, сочат данни на Bloomberg. Основна заслуга за това има Китай, където се намират цели 69% от производствения капацитет за електрически батерии, докато САЩ са с дял от 15%, а ЕС - с едва 4%.

Идеята на ЕС за подпомагане на проекти, свръзани с батерии, която бе представена преди година, вече предлага 5 механизма за финансиране.

Отделните страни-членки ще могат да финансират до 100% от проучванията, стига те да са свързани по някакъв начин с трансгранични проекти.

Освен това, фондът за проучвания на ЕС Horizon 2020 ще задели 200 млн. евро за финансиране на проекти за батерии. Отделно 800 млн. евро се предвиждат за финансиране на изграждането на демонстрационни съоръжения (места за тестове и разработка на иновации, бел. ред.).

От своя страна, отделните региони пък ще могат да кандидатстват за средства за промотиране на индустрията на местно ниво, като общата сума, предвидена за това, възлиза на фантастичните 22 млрд. евро.

Освен всичко това, Европейският фонд за стратегически инвестиции ще може да инвестира милиарди евро, ставайки съосновател, на проекти, целящи да конкурират мощности, като „гигафабриката“ за батерии на Tesla.

Daimler: Очакванията към автономните коли са твърде високиНай-големият производител на камиони в света предупреди, че очакванията към автономните технологии са нереалистично високи


Сефкович посочва, че понастоящем 260 компании са част от веригата за производство и доставка на електрически батерии, като четири групи имат амбиции да изградят „гигафабрика“.

Френският производител на батерии Saft си партнира с Siemens, Solvay и Manz в разработката на евтини, ефективни и солидни батерии, като се предвижда производството да може да започне до 7 години.

Гислейн Лескейер, изпълнителен директор на Saft, посочва, че обединението дърпа напред този сектор в ЕС, като вече е минала една година от съвместната им работа и всичко върви по план.

Компанията Northvolt получи финансиране в размер на 52.5 млн. евро от Европейската инвестиционна банка за изграждането на демонстрационно звено и съоръжения за проучвания на стойност 100 млн. евро. Очаква се този проект да отвори врати през 2019 г. с надеждата да е най-голямата европейска мощност за батерии с годишна продукция от 32 GwH до 2023 г.

Umicore - компания за рециклиране, изгражда нова мощност в Полша за катоди, които се използват за производството на батерии за електрически коли. Заводът ще отвори врати през 2020 г.

Паралелно с това, германското финансово министерство ще обяви колаборация между производителя на батерии Varta и щатския концерн Ford, като общият проект ще е за производство на батерии за електрически коли, сочи информация на немския вестник Tagesspiegel.

Азиатските компании в тази индустрия също инвестират в мощности в Европа. Южнокорейската LG Chem също изгражда завод за литиево-йонни батерии в Полша, а Samsung SDI и SK Inovation инвестират в Унгария.

Колко електрически коли ще има на Земята през 2030 г.?Най-силният фактор за разпространението на електрическите коли си остават държавните стимули.


За да се справи с евентуалния недостигна на суровини, ЕС планира да си набавя част от тях чрез рециклиране на стари електрически устройства, като освен това започва да картографира европейските минерални находища.

В ЕС има находища на кобалт, литий, графит и никел във Франция, Финландия, Португалия, Испания и Чехия, казва Сефкович.

Компании, като Tesla и Leclanche, пък са разработили нови технологии, които изискват 2/3 по-малко кобалт за изработката на батерии.

Така, по думите на Шривастава, благодарение на рециклирането и новите методи на производство, индустрията няма да страда от недостиг на кобалт в обозримо бъдеще.