От YouTube събирали данни на деца, за да таргетират реклами
Порталът за споделяне на видеоклипове YouTube беше глобен с рекордните 170 млн. долара от щатските регулатори за нарушаване на поверителността на детската аудитория.
Google, която притежава YouTube, се съгласи да заплати сумата, в резултат на споразумение с Федералната комисия по търговията (FTC), предава BBC.
YouTube беше обвинен, че събира данни на деца под 13-годишна възраст без разрешението на родителите им.
От FTC посочват, че данните са използвани за таргетиране на рекламни послания за деца, което противоречи на закона от 1998 г. за защита на поверителността на децата в онлайн средата (Coppa).
„Няма извинение за нарушението на закона от страна на YouTube”, казва председателят на FTC Джо Симънс.
Той добавя, че когато става дума за спазването на Coppa, Google са отказали да признаят, че части от тяхната основна услуга в YouTube е насочена към деца.
В същото време обаче, в своите презентации пред бизнес клиенти компанията рисува доста различна картина.
Така например, от FTC посочват, че технологичният гигант е презентирал пред компанията за играчки Mattel, че YouTube е лидер в „достигането на деца на възраст между 6 и 11 години, спрямо TV каналите”.
Google ще трябва да плати 136 млн. долара на FTC, което е най-високата глоба, заплащана за нарушение на Coppa в историята, както и допълнителни 34 млн. долара на щата Ню Йорк.
Въпреки рекордните измерения на глобата, един от петимата членове на FTC Рохит Чопра посочва в изявление, че според него споразумението не е достатъчно наказание. По думите му Google “примамват” децата към YouTube чрез детски рими и анимационни филмчета.
Чрез публикация в Twitter Чопра казва, че глобата е ниска, а предложените промени от YouTube не са достатъчни.
Системата „трябва да се промени”
Като част от споразумението на Google с FTC, компанията ще трябва да създаде нова система, така че съдържанието, предназначено за деца, да бъде ясно обозначено като такова.
В публикация в блога на компанията изпълнителният директор на портала Сюзън Войчички казва, че YouTube ще използва изкуствен интелект, който автоматично да идентифицира и обозначава клипове, които „таргетират младата аудитория”.
FTC посочват, че влогърите, които създават съдържание за деца, трябва също да бъдат уведомени, че техните клипове могат да бъдат обект на закона Coppa.
Освен всичко друго, Google и YouTube трябва да бъдат по-прозрачни относно практиките си за събиране на данни.
По думите на Вайчички, YouTube се е заел сериозно с казуса, свързан с гледането на клипове от деца без надзора на родителите.
Компанията ще спре да таргетира рекламите на база данни, събирани от потребителите, които са гледали видеа за деца.
„Започвайки след 4 месеца, ще третираме данните на всеки, гледал детско съдържание в YouTube така, сякаш идват от деца, независимо от възрастта на потребителя”, казва шефът на YouTube.
“Това означава, че ще ограничим събирането на данни и употребата им във видеа, създадени за деца, до това, което ни е необходимо, за да поддържаме услугата”, казва тя.
„Тайни сайтове в интернет”
Новината за глобата в САЩ идва на фона на обвинения в Европа, че Google са използвали тайни, скрити уебсайтове, за да събират данните на потребителите за рекламодатели.
Според публикация на Financial Times, Джони Раяйн - изпълнителен директор на малката конкурентна търсачка Brave, е предал доказателства за тази практика на ирландския регулатор за защита на поветителността.
Райян казва, че е открил индикации, че данните от неговото сърфиране в интернет са предавани към трети лица чрез тези уебсайтове.