Какви са новите тенденции от началото на 2020 г. в сферата на пазаруването и потребителското поведение?

Промените, които търсехме в последните години, вече са факт, при това благодарение на един-единствен вирус.

Вижте какво казаха четиримата лектори, взели участие в панел „На пазар през 2020 г.“, част от финансовия и икономически форум Шумът на парите.

„Поведението на българския потребител - по отношение на разплащанията, се промени драстично в последните месеци. Ние отбелязахме навсякъде - не само в България, един драстичен бум на електронните разплащания, основно в електронната търговия“, заяви Ваня Манова, кънтри мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово.

Ние дълги години налагахме думата "безконтактно плащане" и обучавахме населението и потребителите да плащат безконтактно. По време на тази изолация и опасна ситуация думата безконтактно стана нарицателно за нещо повече от безконтактно плащане, каза още Манова.

Според нея тя вече да съдържа в себе си и смисъла на безопасност и защита от вируса. На практика безконтактните плащания станаха "новото нормално", изтъкна Манова.

Тя също така отбелязва, че много рязко е нараснало ползването и на мобилните портфейли и плащания дори за суми над лимита от 100 лв. ПИН-ът се въвежда на самото мобилно устройство и отново се избягва допир до ПОС терминала.

Това съвпадна по един благоприятен начин с пускането в България на Apple Pay, Garmin Pay, на няколко мобилни портфейла - както от европейски, така и от местни играчи на пазара, с което рязко се увеличи броят на потребителите на трансакциите през мобилни портфейли, посочи Манова.

По данни на Blue Point 17% от българите са пазарували онлайн за първи път по време на тази пандемия, каза още тя.

Според проучване на MasterCard от май броят на потребителите, които ползват мобилно банкиране в България, е нараснал с 37%.

Пандемията даде доста сериозен тласък на електронната търговия и ние, като пазарен лидер в България, Румъния и Унгария, мисля, че се възползвахме най-много от тази ситуация. Това заяви oперативният директор на eМag.bg и FashionDays.bg Стефан Коларов.

"При нас рязко се увеличиха както поръчките, така и броят на новите клиенти. Увеличиха се и предлаганите продукти. Имаме и голям брой нови търговци, които тепърва започнаха да продават през нашата платформа.

В момента в България тя се използва от над 4000 търговци. Всеки клиент на eMаg в момента може да избира от над 1 милион продукта, като има различни възможности за плащане и за доставка", заяви Коларов.

"Според мен тенденцията в онлайн търговията, дали заради кризата, дали заради дигитализацията, която се случва в момента по света и в България, ще се запази", прогнозира той.

България винаги е била един добър пример както за приемане на иновативни решения, така и за предоставяне на такива. Това, върху което трябва да се работи през следващите години, за да можем да запазим добрия климат, е да осъзнаем, че не може да се мерим с мащаба на големите държави.

Това заяви изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг Цветомир Досков.

"Бързата промяна беше задължителна за всички - и от едната, и от другата страна на екосистемата, която доставя услуги за крайните клиенти. Това, което наблюдаваме като тенденция през последните години, е предоставянето на т. нар. "затворени услуги", тоест от край до край.

Това вече не включва само възможността клиентът да си купи продукт или услуга, използвайки електронните канали, но също и да може да използва различни финансови инструменти, включително да тегли кредит", смята Цветомир Досков.

По думите му в момента, в който потребителят осъзнае необходимостта от покупка на някаква услуга или продукт, той трябва да може да го получи по най-удобния за него начин. Това, според него, е тенденция, която ще продължава да движи пазара и в бъдеще.

"Ние разлеждаме възможността за пазаруване като изживяване. Не считаме, че всичко може да бъде решено с един "клик", но определено трябва да бъде удобно, интуитивно и сравнително бързо за крайния потребител.

В тази посока се работи страшно много - в подобряването на потребителския интерфейс, навигацията, хардуера и киберсигурността по отношение на всички начини на разплащане", каза още изпълнителният директор на Сирма Бизнес Консултинг.

Бизнесът претърпя едно ново летоброене. Преди пандемията дигитализацията беше едно добро пожелание за бъдещето, а процеси - като работа от вкъщи и изнесено работно място, споменавани с добри пожелания.

Когато дойде извънредното положение, част от бизнесите трябваше да мигрират за дни, а други – за седмици. Получи се така, че в определен период от време човек нямаше как да си купи лаптоп. Това заяви Даниел Радойков, бизнес консултант на Парафлоу.

„Един от трендовете за в бъдеще ще са изнесените работни места. Според близо 70% от служителите на Apple, Amazon и Google, изнесеното работно място, или работата от вкъщи, са предпочитан начин за работа в бъдеще.

Има и нещо много интересно – сигурността. Изнасяйки работното място от офиса, ние изнасяме най-важните данни за компанията", каза още Радойков.