Европейските технологични фирми искат ЕС да удари US платформите
Spotify, Deezer и други европейски технологични компании призовават държавите-членки на ЕС да затегнат регулациите, насочени срещу бизнес практиките на щатските интернет гиганти Google, Apple и Amazon.
В съвместно писмо до правителствата на държавите от ЕС лидерите на креативната индустрия, включително издателите и разработчиците на видео игри, настояват законотворците да „се възползват от възможността“ да пренапишат законопроектите, насочени към възстановяването на баланса между приложенията и доставчиците, които стават все по-зависими от интернет платформите, предава Financial Times.
Според компаниите, планираната регулация, която бе представена по-рано през тази година от Европейската комисия, не е достатъчно широка и не решава „сериозните вреди“ и „злоупотреба с привилегии“, когато големите платформи налагат нечестни условия на малките бизнеси.
Писмото, което е подписано и от Даниел Ек, изпълнителният директор на Spotify и Ханс-Холдър Албрехт, шеф на Deezer, обивнява щатските гиганти като Google, че са се превърнали в „портиери на фигиталната икономика“, използвайки доминантната си позиция да налагат нечестни условия на разработчиците на игри и приложения.
Примери като това, че Apple изисква свалянето на приложения от техния собствен онлайн магазин да става само чрез разплащане посредством тяхната системата за разплащане, показват, че големите щатски компании често прибягват до монополното си положение.
Тази седмица, европейските регулатори и министри ще се срещнат в Брюксел.
Всички 28 членки на ЕС ще трябва да постигнат съгласие относно законопроекта, който след това трябва да бъде одобрен от ЕК и ЕП преди да влезне в сила.
Предложенията на ЕК предвиждат платформи като Google, Amazon и Airbnb да имат задължение да предоставят информация на компаниите относно работата на техния алгоритъм за ранкинг, както и да създадат канал за жалби за тези фирми, които са премахнати от търсачките на тези платформи без задоволително обяснение или причина.
Въпреки това подписаните в писмото настояват, че предвидената регулация не е достатъчна за пресичане на нечестните бизнес практики.
Spotify се оплаква, че онлайн магазинът на Apple третира преференциално своята собствена музикална услуга, като предлага отстъпки на потребителите.
“Прозрачността сама по себе си няма да пренапише взаимоотношенията между платформите и бизнесите, зависими от тях“, се посочва в писмото, което е подписано и от European Publishers Council, ръководителят на European Broadcasting Union и European Game Developers Federation.
Според писмото, нечестните практики водят до материални загуби, загуби на клиенти и ограничаване на потенциала за растеж на бизнесите.
Въпреки призивите на европейския бизнес, дипломатите посочват, че страните-членки едва ли ще подкрепят по-солени регулации преди изборите за Европейски парламент, които ще се проведат през следващия май.
Дипломат споделя пред FT, че дори правителствата, които подкрепят новите регулации, като това на Франция ще предпочетат да заложат на компромиса, отколколкото да прибягват до по-здрави мерки.
Отвореното писмо на европейските технологични компании идва седмици, след като ЕП даде зелена светлина за стартирането на процедура по договаряне на нова регулация за защита на авторските права.
Тя предвижда платформи като YouTube и Facebook да внедрят филтри, които да проверяват за нарушени авторски права, когато потребителите качват съдържание в интернет.
Според редица критици това е очевидна форма на цензура в интернет, докато според медии, издателски компании и прочее, тези мерки ще защитават креативната индустрия.
Паралелно с това правителствата в ЕС обмислят и налагането на данък за дигитални продажби, но по темата все още няма единодушие.