Европейските технологични стартъпи засенчват Силициевата долина
Европейската технологична стартъп сцена се развива с бързи темпове, привличайки вниманието на инвеститорите по света, за сметка на компаниите от Силициевата долина.
През настоящата година Европа е дом на над два пъти повече процедури по първично предлагане на акции на технологични стартъпи (IPO) спрямо САЩ, като новите публични европейски компании се представят значително по-добре от американските си конкуренти. Това сочи доклад на компанията за рискови инвестиции Atomico, цитиран от CNBC.
Според проучването, което бе представено по време на технологична конференция в Хелзинки, Финландия, инвеститорите могат да извлекат голяма доходност от европейските технологични стартъпи.
Използвайки данни от лондонската фондова борса, докладът посочва, че през настоящата година 69 европейски технологични компании са осъществили IPO спрямо 28 в САЩ.
Книжата на европейските технологични компании, станали публични през 2018 г., поскъпват средно с 222%. За сравнение, средното поскъпване на акциите на новите публични технологични дружества в САЩ възлиза на средно 42%, сочи докладът.
„Тази година бе невероятна за европейската технологична екосистема”, казва Том Вемайер, партньор и ръководител Проучвания в Atomico.
По думите му, една от причините европейските компании да изпреварват щатските при първичното предлагане на акции се крие в подкрепата, която европейските борси оказват на малките фирми, искащи да станат публични. При 62 от общо 69-те технологични листвания, пазарната капитализация е била под 1 млрд. долара.
Европейски еднорози
Проучването посочва и нарастващия брой европейски еднорози, или компании с пазарна оценка от над 1 млрд. долара. През тази година в Европа са се появили 17 нови еднорози, което е двойно повече спрямо миналата година.
Сред тях са британските финтех компании Revolut и Monzo и естонският стартъп за споделено пътуване Taxify.
Вемайер казва, че успехът на Spotify постави европейските милиардни компании в светлината на прожекторите. Шведската компания за стрийминг на музика реализира IPO на борсата в Ню Йорк през април тази година за 26 млрд. долара, което е и най-голямото директно листване до този момент.
Акциите на Spotify поевтиняха с около 6% след листването, но мнозинството анализатори посочват позицията като доходоносна, покават данни на Thomson Reuters.
„Говори се, че понякога европейските основатели не могат да се конкурират на глобалната сцена, мисля, че Spotify опроверга това...”, казва Вемайер.
Рекордни инвестиции
Рекордните 23 млрд. долара са били инвестирани в европейския технологичен сектор през 2018 г., сочи докладът на Atomico. За сравнение, преди 5 години инвестициите в технологичния сектор са били в размер на едва 5 млрд. долара.
По думите на Вемайер, Европа, за разлика от САЩ, наблюдава нарасващ брой сделки за финансиране, редом до инвестиционната активност.
Ключов източник на капитал за европейския технологичен сектор е Китай с вложения от над 1 млрд. долара през тази година. Навярно част от причината за това са търговските търкания между САЩ и Китай.
„Влиянието на азиатските инвеститори върху европейската технологична екосистема се увеличи значително през последните години”, посочва докладът.
Препятствия?
Като цяло, европейският технологичен сектор не е само цветя и рози. Европа изостава зад САЩ и Китай по отношение на пазарен дял на публичните интернет и софтуерни компании.
Старият континент няма и достъп до броя изследователи, които има в САЩ и Китай, където те са над 1.8 млн. души, сред които инженери и основатели на стартъпи.
„Исторически, Европа не полага достатъчно усилия да комерсиализира такива проучвания”, казва Вемайер.
Европейската регулаторна рамка има и друго препятствие. Според проучването на Atomico, анкетираните компании са разделени в мнението си дали европейските регулации са полезни за технологичните стартъпи или не.
49% от рисковите капиталисти и основателите посочват, че регулацията в Европа пречи за стартирането и развитието на технологични бизнеси.
Изненадващо голям процент от анкетираните смятат (60%), че новият Общ регламент за защита на личните данни (GDPR) е полезен за бизнеса.
„Европейските технологични лидери и законодатели искат да работят повече заедно, но говорят един през друг в наши дни”, добавя докладът.