Германия и Италия спъват плана на ЕС за забрана на двигателите с вътрешно горене до 2035 г. По този начин сърцето на европейската автомобилна индустрия се оказва препятствие пред амбициозните цели за намаляване на въглеродните емисии на блока.

Двете страни, които са дом на пазарни емблеми като Volkswagen, Fiat и Ferrari, настояват за изключения за автомобили, които се движат със синтетични горива, като това се очаква да смекчи удара върху традиционните представители на автомобилната индустрия, съобщава Financial Times.

Зам. министър-председателят на Италия Матео Салвини определя забавянето като "чудесен сигнал", който възнаграждава усилията на неговата крайнодясна партия "Лига".

"Гласът на милиони италианци беше чут", пише той в Twitter, цитиран от изданието, според което “неуспехът на Брюксел подчертава политическото влияние на автомобилното лоби в Европа и опасенията, че преходът към екологични технологии ще струва скъпо от гледна точка на работните места”.

Porsche, част от VW, отдавна защитава идеята за въвеждането на въпросните синтетични горива, тъй като това би позволило на бранда да продължи да продава спортните си автомобили с двигатели с вътрешно горене още дълги години. В същото време Ferrari отказва да определи крайна дата за производството на суперавтомобили, базирани на изкопаеми горива.

Германската компания Bosch, която доставя системи за двигатели на производителите на автомобили по целия свят и е смятана за изоставаща в областта на електрическите батерии, също лобира за това синтетичните горива да бъдат считани от регулаторните органи за "чиста" технология.

След като, подложено на вътрешен политически натиск, германското Министерство на транспорта поиска специални разпоредби за т.нар. автомобили с е-гориво миналата седмица, Рим веднага подкрепи идеята. Този тип горива се произвеждат с помощта на електричество от възобновяем водород и други газове и често се сочат за "въглеродно неутрални". Те могат да се използват в нормални двигатели с вътрешно горене, което би било добре дошло за живота на традиционната германска автомобилна индустрия, която генерира около една пета от промишлените приходи на страната.

ЕП прие план за 100% намаляване на вредните емисии от нови коли до 2035 Междинните цели за намаляване на емисиите за 2030 г. са определени на 55% за леките автомобили и 50% за микробусите
Промяната в позициите на Германия и Италия на толкова късен етап предизвика негативна реакция от страна на други столици, тъй като се очакваше забраната за продажба на автомобили с двигатели с вътрешно горене на територията на ЕС от 2035 да бъде приета съвсем скоро. Законодателството вече беше съгласувано с държавите-членки миналата година и беше одобрено от Европейския парламент този месец.

“Конструктивни разговори” между ЕС и Германия

Ако не бъдат приети ограниченията за двигателите с вътрешно горене, това може сериозно да попречи на усилията на ЕС да постигне неутралност по отношение на климата до 2050 г., посочва още Financial Times, като припомня, че полската страна вече е обявила, че планира да гласува против законодателството, а България смята да се въздържи.

Първоначално Германия се съгласи с правилата при условие, че Европейската комисия анализира в рамките на две години дали след 2035 г. може да се разреши използването на автомобили, които се движат на синтетични или "е-горива".

Затова и въпросът отново е бил повдигнат от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен през уикенда, когато тя се включи в изнесено заседание на германското правителство в замъка Мезеберг край Берлин.

В рамките на своето участие фон дер Лайен е призовала за бързо постигане на споразумение по въпросан за двигателите с вътрешно горене след 2035 г.

"Искам още веднъж да го кажа много ясно: Ние напълно подкрепяме принципа на технологична отвореност. Това е важно. Но тя също така винаги трябва да бъде в баланс с целите на нашата политика в областта на климата, за която също така всички сме постигнали съгласие. И точно това е балансът, който трябва да изработим", казва Фон дер Лайен, според която европейските институции водят “конструктивни разговори” с германското правителство, цитирана от TVP World.

Според министъра на транспорта на Германия Фолкер Висинг обаче все още липсва обещаното от Европейската комисия предложение за това как щадящите климата горива ще могат да бъдат използвани в двигателите с вътрешно горене и след 2035 г., и то не само в малки количества.