Бизнес наследството на Коби Брайънт
Наследството на легендарния баскетболист Коби Брайънт се простира далеч отвъд пределите на баскетболното игрище.
Той е познат не само с уменията си с оранжевата топка, но и с бизнес качествата си.
Талантът му на предприемач, инвеститор, ментор и треньор вещаеше страхотно бъдеще на бившия атлет в света на икономиката.
Съдбата обаче постави точка на историята на харизматичния спортист, оставяйки го вечно на 41-годишна възраст.
Коби Брайънт почина в неделя (26.01.2020 г.), след фатална катастрофа с хеликоптер край градчето Калибасас в щата Калифорния.
На борда на машината е имало девет души, като няма оцелели. Сред загиналите е и дъщерята на Брайънт - 13-годишната Джиана.
„За 20 сезона Коби ни показа какво е възможно, след като забележителен талант бъде смесен с абсолютна отдаденост към победата”, казва комисионерът на NBA Адам Силвър в изявление след новината за фаталната катастрофа.
„Той беше щедър с мъдростта си, виждаше като своя мисия това да я сподели с бъдещите поколения играчи”, добавя Силъвър, цитиран от CNN.
Отвъд игрището
Коби Брайънт правеше стъпки към диверсификация на състоянието си, още докато беше активен състезател. През 2013 г. той съоснова компанията за дялови инвестиции Bryant Stibel съвместно с основателя на Web.com Джеф Стибел.
В създаването на компанията Брайънт следва стъпките на други отбрани спортни легенди, които успешно трансформираха качествата си на игрището в бизнес успех.
Легендарният гард на Лос Анджелис Лейкърс Ървин „Меджик” Джонсън беше сред първите подобни примерни, когато през 1987 г. стана съосновател на инвестиционната компания Magic Johnson Enterprises, която има вложения в редица начинания, като Starbucks и летището в Ню Йорк LaGuardia.
Компанията на Коби Брайънт има активи за над 2 млрд. долара, като е инвестирала в дузина бизнеси в сферата на технологиите, медиите и обработката на данни.
Bryant Stibel има поне десет успешни инвестиции, които са излезли на печалба, сред които Dell и Alibaba.
Фирмата има инвестиция и в Epic Games - създателите на хитовата видеоигра Fortnite, компанията за дигитални разплащания Klarna и фирмата за потребителски стоки The Honest Company.
„Трябва да имате силни предприемачи, действително ключът за нас е да се вглеждаме в хората”, казва Брайънт в интервю за CNBC през септември миналата година.
„Да, важно е да имаме тази възвръщаемост, нали така? Но също така е важно да имаме чудесни възможности, чудесни взаимоотношения с нашите инвеститори, добри възможности да помогнем на нашите предприемачи да растат, да ги поставим в ситуации, в които могат да бъдат успешни”, казва той.
Отделно от компанията Bryant Stibel, легендата си докарваше милиони долари от инвестицията си в спортната напитка Body Armor, която през 2018 г. увеличи значително оценката си в резултат на продажба на дялове на гигантите от Coca-Cola.
Репутацията на Брайънт като спортна звезда и човек, умеещ да изгражда брандове, беше една от ключовите причини за успеха на инвестиционното му портфолио.
„Когато Коби даде своето одобрение за нещо и наистина застане зад вас като партньор, светът на спорта и всички от спектъра на спортната индустрия веднага си взимат бележка и внезапно ставате утвърден по начин, който повечето стартъпи изпитват на много по-късен етап”, посочват Браян Лий и Матиас Матерних, основатели на бранда за грижа за кожата Art of Sport в изявление, публикувано на сайта на Bryant Stibel.
Други атлети също черпеха вдъхновение от инвестиционния успех на Брайънт.
Легендата в плуването Майкъл Фелпс се изказва ласкаво за бизнес нюха на баскетболиста, споделяйки пред Wall Street Journal.
„Имахме привилегията и възможността в нашите спортове да бъдем успешни и да достигнем върха, като знаем какво е необходимо, за да достигнем до това най-високо ниво. Затова за спортистите винаги е предизвикателството да намерят този подход извън спорта”, казва той.
През 2016 г. Брайънт основа Granity Studios - медийна компания, която е фокусирана върху креативното поднасяне на истории, свързани със света на спорта. Чрез тази компания бастеболистът създаде проекта на име „Скъпи баскетбол”, който беше отличен с Оскар за анимационен късмотеражен филм през 2018 г.
Granity също така издаде серия книги за деца, както и автобиографията на спортиста.
Изграждането на бранда Черната Мамба
Брайънт, който е познат в баскетбола с прякора „Черната Мамба” (Black Mamba), започва да изгражда бранда си още в ранните години на своята кариера, като рекламно лице на Nike.
Брайънт подписва първия си договор с Nike през 2003 г. Той беше сред елитната група спортисти, които подписаха с компанията през тази година, като сред останалите блестят имената на Леброн Джеймс и Кармело Антъни.
Това помогна на компанията да утвърди позициите си в света на баскетбола за десетилетията след отказването на Майкъл Джордан през 2003 г.
Колкото повече растеше успеха на Брайънт на баскетболното игрище, толкова по-солидно беше партньорството му с Nike.
Компанията пусна редица обувки и екипировка, брандирана с името на легендарния баскетболист. През 2017 г. Nike представи на една сцена изпълнителния си директор и Брайънт по време на годишната среща с инвеститори, където беше предствена новата бизнес стратегия на компанията.
Nike си партнира с Брайънт и Los Angeles Boys and Girls Club за създаването на младежка бастеболна лига на име Mamba League през 2017 г. Целта на начинанието беше да се даде безплатен достъп до спорт за стотици деца.
На по-късен етап той създава Mamba Sports Academy, която предоставя тренировки за редица спортове. Коби Брайънт е пътувал именно към академията си, когато се случва фаталната катастрофа с хеликоптера.
„Съкрушени сме от днешната трагична новина. Изразяваме нашето най-дълбоко съчувствие към близките на Коби, особено към неговите семейство и приятели”, посочиха от Nike в изявление.
„Той беше един от най-великите атлети на своето поколение и има неизмерим принос към света на спорта и баскетболната общност. Той беше обичан член на семейството на Nike. Ще ни липсва много. Мамба завинаги”, добавят от компанията.
Nike проведоха събитието Mamba Day в чест на отказването от спорта на Коби Брайънт през 2016 г.
Около името на спортиста има и противоречиви събития през годините. През 2003 г. той е обвинен за сексулано посегателство над 19-годишна жена. Съдебното дело спира да се води, тъй като жената отказва да свидетелства.
Брайънт, от своя страна, се извинява и посочва, че е мислел, че актът между двамата е бил по взаимно съгласие и не е нарушил законите.
Брайънт се занимаваше и с опитите на NBA да разшири аудиторията си извън границите на САЩ и по-конректно в Китай. През 2015 г. той работи с Alibaba Group за пускането на документалния филм Kobe Bryant's Muse чрез платформата Tmall Magic Box TV в Китай.
Сделката включваше и създаването на нова социална платформа, която има за цел да свързва младежите на Китай „директно с Коби и неговата философия”, сочи съобщението на Alibaba по това време.
В допълнение, компанията продава редица продукти, брандирани с образа на Брайънт чрез своя онлайн магазин.
Коби Брайънт имаше рекламни договори с редица брандове, включително McDonald's, Sprite, Nintendo и Turkish Airlines.
Фаталният хеликоптер
Хеликоптерът, с който е летял Коби Брайнт, е Sikorsky S-76. Моделът е известен с добрата си сигурност, като започва да се използва през 1977 г. Регистрацията на конкретната машина на Брайънт е N72EX, като хеликоптерът е произведен през 1991 г.
По данни на Федерална авиационна администрация на САЩ хеликоптерът е собственост на Island Express Holding Corp. – компания за частен превоз по въздух. Засега не е ясно дали хеликоптерът е бил нает за конкретното пътуване или е бил напълно на разположение на атлета, предава Business Insider.
Моделът Sikorsky е създаден за бизнес пътувания, но въпреки това служи за вдъхновение за създаването на военния хеликоптер UH-60 Black Hawk. Машината има редица приложения през годините, включително в здравеопазването.
Вариацията на хеликоптера, в който е бил Брайънт, е S-76B, която се появява на пазара през 1987 г. Машината се отличава със сравнително големия си размер за този вид хеликоптери, като се слави с добра сигурност, откакто се използва.
Освен избработката им, сигурността при тези машини се дължи и на това, че има две пилотски места, за разлика от много други хеликоптери. Машината е популярна за бизнес пътувания, като дори кралицата на Великобритания Елизабет II е използвала хеликоптер от същия модел.