Четиридневна работна седмица? Вижте как го правят тези компании
Колкото по-ниска е безработицата, толкова по-сериозна нужда от работна ръка изпитва бизнесът.
Понастоящем безработицата в САЩ се намира на 50-годишно дъно, което провокира някои фирми да преосмислят начина, по който привличат служители, предлагайки им по-добър баланс между професионалните задължения и личния живот.
Когато бизнесите прилагат гъвкави работни графици, „наблюдаваме увеличение в продуктивността”, казва Бил Кастелано, професор в School of Management and Labor Relations към университета Rutgers, Ню Джърси.
„Има позитивен принос към ангажираността. Хората, които разполагат с гъвкавост, чувстват взаимност. Те искат да се отплатят на компанията”, казва той, цитиран от CNN.
Съществуват различни начини на прилагане на четиридневната работна седмица.
Някои компании изискват от служителите си 10-часов работен ден, докато други съкращават работните часове седмично до 32 часа. Някои графици прилагат осем смени по 8 часа и една по 9 часа, като всеки петък е свободен.
Веригата ресторанти Shake Shack обяви, че ще тества четиридневна работна седмица в някои от обектите си по Западното крайбрежие в САЩ.
Тестът ще бъде индивидуален и ще зависи от самите ресторанти, но като цяло идеята е служителите да работят 40 часа седмично, но в рамките на четири работни дни, при същото заплащане и придобивки, както при петдневна работна седмица.
„Ежедневието в ресторантьорския бизнес е тежко – работите здраво, никога не сте у дома, работите шест, седем дни в седмицата по 12 до 14 часа”, казва изпълнителният директор на Shake Shack Ранди Гарути. „Напоследък започнахме да се борим с това”, казва тя.
Служителите в софтуерната компания Wildbit работят 32 часа седмично, четири дни в седмицата, през последните две години. По-късите седмици стартирали като експеримент през лятото, но доказали, че носят полза на всички.
„Продължавахме да удължаваме периода през всяко тримесечие и година по-късно, когато преглеждахме резултатите, осъзнахме, че сме свършили толкова повече през тази година, отколкото не бяхме правили отдавна”, казва Натали Нагеле, изпълнителен директор и съосновател на компанията.
Отпускането на един допълнителен ден дава време на служителите да регенерират, добавя тя.
„В понеделник сутрин всички се втурват към работата. Човек може да решава предизвикателства и да размишлява върху неща, върху които е блокирал, след което в понеделник се чувства по-способен да свръши работата си”, смята тя.
Отпадането на един от работните дни кара някои служители да се тревожат за това дали ще бъдат достатъчно натоварени, особено при работата от дистанция.
„Вършим същата работа, просто станахме по-умни в това. Не искам от хората да вършат по-малко", казва Нагеле. Служителите провеждат срещи помежду си два пъти седмично за по 30 минути.
„Останалата част от седмицата е без срещи, за да бъдат дните по-целенасочени. Те контролират собствения си график”, казва тя.
Компанията продължава да търси начини за увеличаване на продуктивността. Служителите имат задачата да определят кое води до загуба на фокус и продуктивност в графиците им.
„Наблюдаваме дните си, за да видим какво можем да оптимизираме, каква работа можем да свършим”, казва Нагеле.
Ключът към ефективната и устойчива четиридневна работна седмица е поставянето на ясни цели, казва професор Бил Кастелано.
„Свободни петъци” били част от сделката, когато основателите на Cockroach Labs в Ню Йорк стартирали софтуерната си компания през 2015 г. Предоставянето на служителите на повече гъвкавост в техните работни графици съответства на ценностите на техния бизнес: баланс и уважение.
„Прегарянето е нещо истинско”, казва Линдзи Гренуолт, ръководител Човешки ресурси в Cockroach Labs.
„Когато назначите брилянтни хора, те ще дадат всичко за вашия бизнес. Задължение на бизнеса е да каже: „Чакай, не искаме да прегориш. Искаме те тук за дълго време, така че да вършиш най-добре работата си”. Човек не може да прави това, ако е изтощен и ядосан”, посочва тя.
Тя си спомня, че е започнала да се подиграва, когато разбрала, че компанията прилага четиридневна работна седмица. „Спомням си, че казах на шефа, че това никога няма да постигне мащаб”, добавя Гренуолт.
Но противно на очакванията, нещата се получили през годините.
Компанията променила името си на Flexible Fridays, тъй като се разрастнала и трябвало да промени графика си за потребители и партньори, които все още работят пет дни в седмицата.
Например, тридневните уикенди не са приложими за служителите, заети в отдела по продажби.
„Те трябва да са налични, за да постигат цели”, казва Гренуолт. Служителите в отдел Продажби не почиват в петъците, но получават комисионни и бонуси, които не са предвидени за другите служители на компанията.
Мениджърите поставят ясни цели, които се обсъждат всяко тримесесечие, докато самите те се събират всяка седмица, за да обсъждат прогреса.
За да намалят разсейването, служителите са екипирани със слушалки против шум, а някои инженери имат лампа на мониторите си, която сигнализира дали са свободни за разговори или не.
„Ако искате да привлечете и назначите най-добрите хора, но не ги уважавате, те просто ще отидат другаде.”, добавя тя.