Как Африка се превърна в лидер в мобилните разплащания?
Липсата на инфраструктура в някои части на Африка прави трудно установяването на услуги, с които хората в Европа и САЩ са свикнали отдавна. Когато обаче съществуват препятствия, на помощ идва способността за приспособяване.
Именно поради това Африка в наши дни може да бъде определена за регион, в който мобилните разплащания процъфтяват.
Съвместните операции на кенийската мобилна сензация M-Pesa с PayPal и гиганта Western Union, както и съвместното предприятие между два от най-големите телекоми MTB и Orange, довело до създаването на мобилен портфейл, се радват на внушителен успех на така или иначе процъфтяващия африкански пазар за мобилни разплащания, пише Forbes.
M-Pesa има 28.5 млн. потребители в Източна Африка, които вече могат да ползват услугите на над 500 хил. обекта на Western Union в над 200 страни по света
M-Pesa осъществи революция в мобилните трансакции първо в Кения, където услугата бе пусната през 2007 г. от Safaricom, след което и в останалите държави от Източна Африка. Сега компанията прониква успешно и в региона на Западна Африка.
През второто тримесечие на тази година M-Pesa е отработила 581 млн. трансакции, наредени от 23 млн. потребители в Кения, на обща стойност 15.6 млрд. долара, или 162 млн. долара на ден, сочат данните на кенийския регулатор Communications Authority.
„Силата на финансовите технологии в разширяването на достъпа и употребата на сметки се демонстрира най-убедително в Африка на юг от Сахара”, се посочва в изследването на Световната банка Global Findex Database, според което 21% от пълнолетните жители на региона разполагат със сметка за мобилни разплащания.
Това е „близо два пъти по-висок дял спрямо 2014 г. и най-високият такъв в който и да е било регион в света”.
Над 50% от човечеството вече живее като средна класаКитай и Индия излизат на сцената
През миналата година GSM Association посочи, че над половината от всички услуги за мобилни пари са концентрирани в региона на юг от Сахара – мястото, където се наблюдава на-бързият растеж на мобилни услуги в света. Очаква се в региона да има 500 млн. мобилни абонати до 2020 г.
Там мобилните пари играят ключов роля в разширяването на финансовите услуги към хора с лимитиран достъп до традиционните финансови институции, конкретно жени и населението на селските райони.
"Съществуват 135 услуги за мобилни пари в региона към края на 2017 г., както и 122 млн. активни абонаменти за тях”, посочват от GSMA в тазгодишния си доклад за разглеждания регион.
M-Pesa обяви през април, че ще работи с PayPal, който има 254 млн. абоната, с които потребителите на M-Pеsa могат да правят бизнес.
Цитирайки данни на Световната банка, от Western Union посочват, че в Кения има нетни входящи парични потоци за 2 млрд. долара, докато изходящите парични потоци възлизат на 36 млн. долара, което е ръст от 13% и по двата показателя на годишна база през 2017 г.
M-Pesa оперира над 1.7 млрд. трансакции на година, които оформят над 50% от брутния вътрешен продукт на Кения.
„M-Pesa е революция, която дава власт на десетки милиони души от някои от най-бедните райони в света”, казва Майкъл Джоузеф, който понастоящем е директор мобилни пари в Vodafone Group, но преди е бил изпълнителен директор на Safaricon, когато компанията решава да пусне услугата на M-Pesa.
Проучването Global Findex Database посочва, че докато мобилните пари са концентрирани в Източна Африка, през 2017 г. се наблюдава „разпространение и към Северна Африка и отвъд”.
По-рано през този месец изпълнителният директор на MTN Group Роб Шутер казва по време на конференция в Кейптаун, че плановете на компанията включват повторното представяне на нейната система Mobile Money на ключови пазари, като Южна Африка и Нигерия, през следващата година, настоявайки, че така телекомът ще стане „най-големият провайдър на мобилни финансови услуги в Африка”.
Оригинално пусната през 2012 г. в Южна Африка, услугата бе прекъсната през 2016 г., съвпадайки с годината, в която Vodacom - холдинговата компания на Safaricom, прекъсна услугата M-Pesa на домашния си пазар.
От MTN посочват, че имат 24.1 млн. активни потребители на Mobile Money в 14 страни към края на месец юни тази година.
Съвместното предприятие между MTN и Orange, обявено през миналата година, се казва Mowali. Благодарение на него се създава мобилен портфейл, който позволява изпращането и получаването на пари между мобилни акаунти към всеки от телекомите „в реално време и при ниски разходи”.
От двете компании посочват, че Mowali ще се възползва от обсега на услугите MTN Mobile Money и Orange Money, като ще обедини над 100 млн. сметки за мобилни пари, оперирани в 22 страни от общо 46-те пазара в региона на юг от Сахара.
“Mowali е готов да предостави възможност за оперативна съвместимост между доставчици на цифрови финансови услуги извън операциите и пазарите на MTN и Orange, за да подкрепи съществуващите 338 милиона сметки за мобилни пари в Африка”, посочват от компаниите.
MTN има 225.4 млн. абоната в 21 страни към края на юни 2018 г., докато Orange разполага с 201 млн. абонати на мобилните си услуги в 28 страни по света към края на края на септември тази година.
„Оперативната съвместимост при дигиталните разплащания бе най-голямото препятствие за индустрията за финансови услуги”, казва Коса Перич, заместник-директор Финансови услуги към фондацията на Бил и Мелинда Гейтс.
„Чрез Mowali, Orange и MTN доставят решение, което ще позволи на тях и други компании да увеличат мащаба на финансовите услуги в Африка по-бързо за всеки – включително за бедните. Това е сигнал за нова вълна от иновации, която може да помогне за намаляване на бедността и стимулиране на икономическите възможности”, добавя Перич.