Какво знаете за кървавия кобалт във вашия смартфон?
Първият в света пилотен проект за „етичен” добив на кобалт от малки мини, намиращи се в Демократична Република Конго (ДРК) ще стартира през тази седмица.
Инициативата цели проследяване на пълния цикъл при добива на кобалт - от мината до крайните потребители на продукти като електрически коли и смартфони.
По този начин компании като Apple ще могат да уверят клиентите си, че продуктите им се изработват от суровини, нямащи нищо общо с пороци на съвремието като детския труд или нарушаването на човешките права, предава Financial Times.
Новата инициатива, която се случва паралелно с проекти, целящи да ограничат добиването на така наречените кървави диаманти, идва като отговор на засиленото търсене на кобалт, водещ до нанасянето на сериозни вреди на околната среда в африканската държава.
ДРК оформя цели 60% от доставките на кобалт в света.
Програмата, носеща името Better Cobalt, ще се съблюдава от RCS Global - британска одиторска компания. Предвижда се доставките на кобалт от 5 полумеханизирани мини в ДРК да се проследяват по електронен начин, като това е първият подобен опит в историята на добива на този метал.
Проектът се изпълнява в партньорство между седем неназовани „глобални бранда”, включващи два автомобилни производители, както и представители на индустрията в лицето на Huayou Cobalt – най-голямата рафинерия в света, чиято компания в ДРК Congo DongFang Mining снабдява със суровина Apple и редица други фирми по света.
През 2016 година, DongFang призна, че няма силен контрол над веригата за доставки, което провокира призиви от страна на технологични компании за предприемане на мерки.
Най-малкото 1/5 от износа на кобалт от ДРК, една от най-бедните страни в света, идва от малки мини, където детският труд не е нещо необичайно.
Анеке Ван Вонденберг, изпълнителен директор на британската благотворителна организация Rights and Accountability in Development посочва, че търсенето на кобалт е превърнало части от страната в „екологична катастрофа”.
Условията за труд са брутални и животът на миньорите често се оказва твърде кратък, казва тя.
Токсичните химикали, използвани за извличане на кобалт, понякога се изливат директно в реките, отравяйки водните запаси.
Цинизмът на съвременния свят е, че докато западното общество си играе на природосъобразни и зелени политики, реално продължава да съсипва останалата част от света, подчинено на жаждата си за печалба. Така например една единствена електрическа кола, която иначе “ще спаси света” от вредните емисии, съдържа 10 килограма кобалт – над 1000 пъти повече, отколкото има в един iPhone, сочат данните на BMO Capital Markets.
Някои анализатори посочват, че обещанието на шефа на Tesla Илон Мъск да си набавя необходимия кобалт от Северна Америка, е нереалистично на фона на засиленото производство на електрически коли през последните години.
Цените на кобалта скочиха двойно през последната година, провокирани от засиленото търсене на пазара на батерии.
Никола Гарет, изпълнителен директор на RCS Global, посочва, че агенти, позиционирани в мините, ще докладват за евентуални нарушения по смисъла на правилата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие.
Така неща като детски труд в мините или затрупване на миньори ще бъдат видими в реално време от участниците във веригата за доставки, включително от крайния поръчител на доставката.
По думите на Гарет, крайната цел е да се създаде платформа на база блокчейн технологията, която да служи за мониторинг на доставките на кобалт.
Въпреки това тя предупреждава, че прекалено много програми за мониторинг ще оставят впечатлението, че компаниите просто се опитват да оправят имиджа си.
Необходимо е не количество, а качество, макар че жаждата за печалба едва ли може да бъде надвита от каквито и да било програми. Особено когато те са контролирани от същите тези компании, които разчитат на доставки, идващи от най-размирните и бедни региони на света.