Технологичните компании в САЩ с рекордни разходи за лобизъм
Американските технологични компании, които са поставени под натиск от регулаторите в САЩ, харчат все повече пари в опити да повлияят на законотворците.
На първо място по най-големи харчове за лобизъм се нарежда Google.
Само през миналата година компанията е похарчила 21.7 млн. долара за лобизъм, сочат данните на Center for Responsive Politics, цитирани от CNBC.
За втора поредна година Google е на върха на това своеобразно подреждане, измествайки традиционните играчи, като Boeing и AT&T. Amazon и Facebook също отчитат рекордна година по отношение на разходите за лобизъм.
От години големите технологични компании се подготвят за регулаторна реакция, тъй като пазарната им мощ придоби огромен размер, което постави под въпрос бизнес модела на големите интернет корпорации.
По всичко личи, че този момент настъпва.
През миналата седмица стана ясно, че Министерството на правосъдието в САЩ се подготвя за антимонополно разследване срещу Google, като е получило правомощия да стори същото с Apple.
Федералната търговска комисия ще проведе разследване срещу Amazon и Facebook.
В последно време гласовете срещу технологичните компании се надигат, като дори се чуват призиви за „пречупване“ на този вид интернет доминация.
Разходите за лобизъм на интернет компаниите се повишават през последните години и са в пъти по-високи спрямо ситуацията преди десетилетие. През 2009 г., например, Google са похарчили едва 4 млн. долара за лобизъм спрямо 21.7 млн. долара през миналата година, сочат данните на Center for Responsive Politics.
Компанията започва да увеличава разходите си за лобизъм през 2011 и 2012 г., когато отново среща натиск от Федералната търговска комисия. През 2012 г. Google плати над 22.5 млн. долара под формата на глоби, свързани с практиките им, засягащи поверителността.
На следващата година Google се съгласиха да променят някои от тези практики поради притеснения, че компанията ограничава конкуренцията.
Разходите за лобизъм на Google през годините
Amazon също не са щадяли средства за лобизъм. През миналата година компанията е дала 14.4 млн. долара по това перо, докато Facebook са „инвестирали“ 12.6 млн. долара. И двете компании са в топ 20 на най-големите разходи за лобизъм през 2018 г.
Разходите на Facebook са скочили с 45% спрямо 2016 г. и 60% спрямо 2009 г. Компанията очаква да бъде глобена с внушителните до 5 млрд. долара, в резултат на разследването на Федералната търговска комисия, което стартира след скандала с Cambridge Analytica.
Причина за това е, че Facebook са нарушили споразумение от 2011 г. с агенцията, което изисква изрично съгласие за споделяне на лични данни на потребителите.
Разходите за лобизъм на Amazon скачат с 27% спрямо 2016 г. и с близо 80% спрямо десетилетие.
През миналата година Microsoft са платили 9.6 млн. долара за лобизъм спрямо 8.7 млн. долара през всяка една от преходните две години. Apple, от своя страна, са дали 6.68 млн. долара по това перо, което е по-ниска сума спрямо 2017 г., но доста над разходите за лобизъм през 2016 г.
Компаниите харчат по отношение на редица проблемни ситуации – от конкуренция до поверителност.
Регулаторното събуждане в САЩ идва, след като Европейският съюз даде тон за работа. ЕС глоби Google с 1.7 млрд. долара, като интернет гигантът обжалва наказанието, отсъдено поради нарушаване на конкуренцията в онлайн рекламата.
От 2017 г. до сега ЕС глоби Google два пъти с общо 8 мрлд. долара за практики, нарушаващи конкуренцията.
Харчовете на технологичните компании за политическо лобиране реално представлява дребна частица от техните парични притежания, но големият скок в разходите демонстрира, че корпорациите очакват решение на Вашингтон, което може да подкопае бъдещия им растеж.