Време ли е да свалим розовите очила, когато говорим за Tesla?
Времето тече, а повечето обещания, които даде компанията за електрически автомобили Tesla, все още не са изпълнени.
Американската компания изпитва сериозни затруднения да изпълни целите си, свързани с производствените обеми на новия модел с тематичното име Model 3. Това може да се окаже голям проблем за производителя, който да постави началото на края на популярната компания на милиардера Илон Мъск.
Хиляди клиенти, които вече са платили депозит за Model 3, чиято стартова цена започва от 35 хил. долара, все още чакат да получат новата си кола.
Засега обаче по всичко личи, че ще трябва да почакат още доста време, тъй като компанията изпитва сериозни производствени проблеми, които освен всичко друго, топят наличните й парични средства. Tesla се намира пред падеж на облигационен заем в размер на 1 млрд. долара, като кредитът трябва да бъде върнат съвсем скоро – 230 млн. долара през идния ноември и 920 млн. долара през месец март следващата година, предава CNN.
Притесненията относно парите в кеш, които притежава Tesla, могат да нараснат, когато компанията обяви финансовите си резултати за първото тримесечие през идната седмица.
Кредитната агенция Moody's вече понижи рейтинга на производителя, запращайки го дълбоко в junk територията, като посочи, че скоро може да има ново понижение, ако ситуацията около производството на Model 3 не се подобри. Другата водеща кредитна агенция Standard&Poor's също предупреди, че скоро може да намали рейтинга на производителя.
Информационната агенция Bloomberg следи производствените обеми на Tesla на база издадените регистрационни номера на превозните средства от щатския автомобилен регулатор NTSB. Според този мониторинг, понастоящем Tesla произвежда по 1 026 коли на седмица, което въпреки че е голям скок спрямо последното тримесечие на миналата година, все още е далеч под целите, които сама си постави компанията – 2 500 произведени коли на седмица.
„Това е доста значително разминаване“, казва Брус Клар, кредитен анализатор в Moody's. По думите му, част от проблемите на Tesla са свързани с това дали ще възстанови доверието на потребителите към себе си. „В края на краищата, способността на компанията да тегли дълг ще бъде значително подпомогната от това колко близо се намират до нивото от 2 500 на седмица“, добавя той.
Първоначално Tesla бяха посочили, че ще произвеждат по 5 хил. броя от model 3 на седмица до края на миналата година, но произведоха едва 222 броя през третото тримесечие и други 1542 броя през последната четвъртина на 2017 година. След този крах компанията измести срока за постигане на желания производствен обем от 5 хил. броя на седмица за края на юни тази година.
Tesla никога не е отчитала годишна печалба, въпреки че се превърна в една от най-популярните и големи компании в автомобилната индустрия.
Инвеститорите, кредиторите и потребителите обаче вярват в харизматичния лидер на компанията Илон Мъск, като през годините му осигуряват нужното финансиране и доверие – поне до този момент.
Благодарение на тази вяра, компанията набра нужните средства, за да стартира, след което успя да реализира и вторично предлагане на акции. Инвеститорите вдигната стойността на акциите на Tesla до небесата, което увеличи пазарната капитализация на компанията близо до гиганти в тази индустрия като Ford и General Motors, които произвеждат и продават милиони коли, отчитайки приходи за милиарди.
Клиентите на Tesla трябваше да платят депозит в размер на 1000 долара за коли, които не виждат след това с години. Това обаче спечели на компанията на Илон Мъск сумата от 1 млрд. долара събрана само от въпросните депозити. Паралелно с това Мъск продаде както акции, така и облигации, за да финансира проекта си.
По думите на Брус Кларк, едва ли Tesla ще се срине моментално поради липсата на пари в брой, но ако забавянето в производството на Model 3 продължи „ликвидната позиция ще се свие през следващите няколко месеца. Поради това виждаме нуждата, те отново да се завърнат на финансовите пазари (за набиране на инвестиции).“
Този път обаче това ще е по-труден и по-скъп процес, тъй като Tesla има един от най-ниските възможни кредитни рейтинги, а доверието в нея започва да се топи на фона на купищата неизпълнени обещания.
Освен всичко друго, компанията дължи пари на доставчици, като към края на миналата година има задължения по това перо в размер на 2.4 млрд. долара. Тази цифра не е особено голяма, стига доставчиците да продължат да осигуряват необходимите материали за производството на електрически коли. Пониженият кредитен рейтинг обаче може да провокира доставчиците да започнат да искат пари в брой веднага при доставките, коментира Джон Томпсън, изпълнителен директор на хедж фонда Vilas Capital Management, който има най-голямата къса позиция срещу акциите на Tesla, залагайки, че книжата на компанията ще понижат остро цената си.
По думите му една компанията може да има алтруистично настроени акционери, алтруистично настроени кредитори и алтруистично настроени потребители, но това не важи за доставчиците. „Те са студени и пресметливи, сочи моят опит“, казва Томпсън.