"Момичешката математика" се завръща за празниците, показва тенденцията за сезонните навици за харчене тази година.

"Момичешка математика" е вайръл явление в TikTok, посветено на личните финанси, обяснява CNBC.

То разкрива начините, по които потребителите от нежния пол рационализират навиците си за харчене - често включващи умствена гимнастика, за да оправдаят покупките си по начин, който максимизира щастието.

Цените хвърчат, потребителите харчат

Въпреки че инфлацията се стабилизира, цените остават високи и потребителите продължават да харчат. Те започват да усещат напрежение в портфейлите си, но просто не могат да спрат да пазаруват.

Според проучване на Bankrate повече от половината купувачи по празниците казват, че се чувстват финансово обременени през този празничен сезон. Въпреки това, дори да остават предпазливи, "купувачите имат чувството, че искат да отпразнуват празничния сезон както трябва", обяснява в края на ноевмри Брайън Гилдънбърг, управляващ директор в Retail Cities.

Анализаторите казват, че купувачите може би работят за сезона на подаръците с момичешка математика, за да рационализират покупките си на фона на нарастващите разходи.

Коледното пазаруване в Европа: Икономично, на промоция, за домашни трапезиИнфлацията принуждава домакинствата да коригират бюджетите си, твърдят мениджъри и пазарни анализатори

"Удълженият празничен сезон може да е пример за момичешка математика, тъй като купувачите могат да разглеждат отстъпките като "спестяване на пари". Например 40% отстъпка от стока за 100 долара за тях е спестяване на 40 долара", казва пред CNBC Мелиса Лий, финансов консултант от Great Eastern.

Момичешката математика се е превърнала в средство за купувачите да създадат "умствен етикет за парите си" и да оправдаят навиците си за харчене, добави тя.

Всъщност празничното пазаруване е започнало по-рано, отколкото през 2022 г., и се очаква да приключи в края на тази година, според McKinsey & Company.

"Все по-дългият" празничен сезон в САЩ през 2023 г. е започнал преди Хелоуин - 50% от празничното пазаруване е започнало през октомври или по-рано, последвано от 40% през ноември, се казва в доклада на McKinsey.

Потребителите предпочитат да правят покупки в продължение на няколко месеца, а не наведнъж, и започват да търсят подаръци по-рано в очакване на увеличение на цените, показва тяхното проучване.

Това е довело до рекордните 76,8 млрд. долара предпразнични онлайн разходи през октомври - с около 4,3 млрд. долара повече, отколкото преди година, показва доклад на Adobe Analytics.

Няма пари за играчки – шейната на Дядо Коледа ще е по-лека в Европа и САЩПовечето потребители в Европа и САЩ предпочитат да купуват храна и основни стоки за бита вместо подаръци

Според прогноза на Националната федерация за търговия на дребно празничните разходище достигнат 966,6 млрд. долара до края на годината. Проучване на Morgan Stanley показа, че 61% от потребителите ще продължат да пазаруват между 1 декември и Коледа в очакване, че офертите ще бъдат по-добри от тези на Черния петък и Киберпонеделника в края на ноември.

Кой харчи повече

Жените дадоха тласък на икономиката с "рекордните" си посещения на филми и концерти през лятото - тенденция, която вероятно ще се запази и през зимата, се посочва в доклад на PwC. Очаква се те да похарчат с 11% повече в сравнение с 2022 г. и е по-вероятно да похарчат повече за подаръци в сравнение със силния пол, показва докладът.

Повишаването на разходите на жените по-скоро разкрива стратегическия им подход към определянето на най-добрата стойност за парите им.

От Тейлър Суифт до момичешка математика: Как жените превзеха икономиката Във всяка ситуация, когато ставаше въпрос за пари и власт, жените постигнаха адски много заедно през 2023 г., пише FastCompany

Следвайки "правилата" на момичешката математика, жените изглежда не се интересуват толкова от цената, а повече от стойността, безплатното връщане на стоката, доставката и удобството на покупките си, показва докладът на PwC.

Младите родители също са важна демографска група потребители по време на коледните празници.

"Младите хора са в най-добрите си години на потребление и особено когато имат малки деца, те са голяма група за пазаруване ", обяснява Тед Росман, старши анализатор в Bankrate. Той отбеляза, че семействата с малки деца са по-склонни да участват в намаленията за празничния сезон - доклад на Bankrate показва, че 49% от родителите с деца под 18 години са участвали в октомврийските разпродажби, в сравнение с 28% от пазаруващи без деца.

От друга страна, прекарването на празниците със семейството може да ви струва и повече. Проучване на Rocket Money - приложение за лични финанси, установи, че тези, които остават със семейството си за Коледа, се очаква да похарчат 53% повече. Над половината от празнуващите със семейството смятат, че прекомерните им разходи през 2022 г. са "умерен до сериозен проблем", показва проучването.

Подарък втора употреба? 64% от европейците казват „да“Най-честите причини са необходимостта на домакинствата да спестят пари (47%) и желанието да пазаруват по-устойчиво (37%)

Amazon остава лидер в онлайн пазаруването

След двегодишен спад под пика на пандемията, онлайн пазаруването се завърна през този празничен сезон, сочи икономическо проучване на CNBC. То е проведено сред 1002 американци от 8 до 12 декември и има допустима грешка от +/-3,1%.

През 2006 г. онлайн пазаруването представляваше едва 18% от отговорите. То достигна исторически връх през 2020 г., в разгара на пандемията, когато 55% отговориха, че това е основния начин за пазаруване. Миналата година то се сви до 51%, но тази достигна още един исторически връх.

Макар че групите потребители се различават по това колко харчат онлайн, мястото е еднакво за почти всички: Amazon. За пореден път компанията е дестинация номер 1 за онлайн пазаруване и никой друг от конкурентите не е близо до нея. За внушителните 74% това е основна дестинация за онлайн шопинг, което е без промяна спрямо миналата година, но под най-високата стойност за 2019 г.

Служители на Amazon от 30 държави в Европа протестират срещу Черния петъкАнтиглобалистка организация насърчава активисти да облепят шкафовете за пратки с плакати и тиксо, за да не могат клиентите да ги отворят

Единственият друг конкурент, Walmart е постигнал скромни успехи, като е нараснал до 16% от 12% миналата година и от едва 4% през 2017 г. Магазини за специализирани стоки, като Etsy и уебсайтовете на местните магазини, също отбелязват ръст от 8% до 14%.

Нови върхове на празничното пътуване

Пътуванията в Европа през активния празничен сезон надхвърлят нивата от 2022 г., въпреки предупрежденията за сигурност от властите.

По всичко изглежда, че потребителите са решени да се насладят на пълноценно на почивката си, което увеличава още броя на пътуванията след пандемията, отбелязва Reuters.

Коледните базари и популярните туристически обекти в градове като Мюнхен и Париж напоследък са оживени, макар и със силно присъствие на службите за сигурност, тъй като според компанията за туристически данни ForwardKeys празничните пътувания в рамките на ЕС и Великобритания ще се покачат с 22% над нивата от 2022 г.

Най-модерните джаджи за пътешественици, които да подарите на КоледаПредложенията са разнообразни – от калъф за масичка в самолет до слушалки за шумопотискане и могат да се намерят в каталозите на Amazon

Някои хора пътуват само за да видят семействата си за Коледа тази година за първи път след пандемията.

Предупрежденията за сигурността обаче остават в сила.

В края на ноември европейските служители предупредиха за нарастващ риск от нападения, свързани с войната между Израел и Хамас, като най-голямата заплаха е от потенциални нападатели "самотни вълци".

Терористите в Европа не са самотни вълци – кой ги радикализираИслямисткият тероризъм остава най-голямата заплаха в Западна Европа и се очаква самотните участници да продължат нападенията

При две нападения на ислямистки бойци във Франция и Белгия през октомври загинаха трима души и двете държави плюс Австрия, Словения и Босна и Херцеговина повишиха нивата си на тревога за терористична заплаха.

Италия възстанови граничния контрол със Словения, позовавайки се на риска от влизане на бойци в страната.

По данни на ForwardKeys през коледния период се наблюдава лек скок в броя на анулираните билети - от 2,4% до 3% от 24 ноември.

"Въпреки че този брой е малък, това може да е въздействие на предупреждението за тероризъм, изпратено в цяла Европа след началото на неотдавнашния конфликт в Израел", обяснява Хуан Гомес, анализатор във ForwardKeys.

Но туристите продължиха да се стичат към популярни дестинации, демонстрирайки повишено доверие в службите за сигурност.

"Чувствам се много сигурен и наясно със състоянието на света. И това е нещо, за което мисля всеки ден - както конфликтите в Европа, така и конфликтите в Близкия изток", казва Гуен Фицджералд, туристка от Бостън на коледния базар в Мюнхен.

21 евро за хотдог? Коледен базар в сърцето на Европа шокира посетителите Порция от съкровището на местната кухня се продава за 12 евро

Коледните пътувания в Италия, Австрия и Швеция също са се увеличили с 25% или повече на годишна база.

Туристите заявиха, че с увеличаването на предупрежденията през последните години и засилената сигурност в Европа, се усеща по-голямо спокойствие и те се чувстват спокойни да не отменят плановете за пътуване, допълва Reuters.