Когато преди седем седмици етиопката Тигист Асефа пресече финалната линия на Берлинския маратон за изумителните 2 часа, 11 минути и 53 секунди и подобри предишното най-добро време с повече от две минути, границите на възможностите в женското бягане изведнъж бяха коригирани в нови очертания.

Това беше огромна победа не само за Асефа, но и за Adidas – компанията, отговорна за обувките на краката ѝ.

"Тигист Асефа... толкова се гордеем с теб!", написа в Instagram главният изпълнителен директор Бьорн Гулден.

Две седмици по-късно, един от най-големите конкуренти на Adidas също вдигна тост за световен рекорд.

Появи се Келвин Киптум, 23-годишен кениец, който на маратона в Чикаго носеше оранжево-червени Nike в артистична комбинация с яркорозови чорапи. И макар че това беше едва третият му маратон, финишира за 2 часа и 35 секунди – с 34 секунди по-бързо от стария световен рекорд на сънародника му Елиуд Кипчоге, смятан за най-великия бегач на разстояние за всички времена.

Двата рекорда в толкова близка последователност разпалиха дебата как обувките с карбоново покритие, наричани "супер обувки", променят правилата в дисциплината бягане на дълго разстояние. Днес те са на краката на почти всички елитни маратонци, както за състезания, така и за тренировки, а също и на много от обикновените бегачи, пише CNN.

Как най-бързият човек в света се подготвя психически за състезание?Ямайският спринтьор Юсейн Болт все още е известен като най-бързият човек в света.

Някои се радват на новите технологии, други, като дългогодишния треньор Питър Томпсън, смятат, че новите любими обувки на спортистите изкривяват резултатите и премахват усещането за "естествен прогрес" в бягането на разстояние.

"Марките не са мотивирани от това кое е най-добро за спорта", казва Томпсън пред CNN. "Те са мотивирани от това, което е най-добро за тях и тогава влизаме във война на марките, а не в състезание между хората. В момента, това се превръща във война за обувки.", допълва той.

Скорост над издръжливост

Томпсън, който е бил консултант на компании като Nike, Reebok и Hoka да проектират обувки за бягане и шпайкове за писта, нарича твърдите, извити вложки в съвременните обувки "външни устройства", които осигуряват "още по-голямо задвижване".

Тези пластини са вградени в дебели, леки подметки от пяна с височина не повече от 40 мм, съгласно насоките, определени от ръководния орган на Световната атлетика и се намират под много тънки горни части.

Adizero Adios Pro Evo 1 на Adidas, които не бяха носени в състезание преди световния рекорд на Асефа бяха пуснати в продажба за 500 долара по времето на нейната изява. Те тежат само 138 грама, имат 39-милиметрова дебелина на петата и осигуряват "по-голяма възвръщаемост на енергията", като подобряват бягането, твърдят от Adidas.

Инвентарът от Yeezy носи 350 млн. на Adidas през третото тримесечиеAdidas успешно събира 750 млн. евро в продажби на Yeezy от май насам, въпреки раздялата с Ye

Асефа приписва световния си рекорд на "упоритата работа през последната година", но преди състезанието обявява обувките за "най-леките състезателни обувки, които някога съм носила". "Бягането с тях е невероятно преживяване – като нищо, което съм изпитвала досега", казва тя.

По данни на Adidas, 521 чифта от обувката са пуснати в продажба по повод Берлинския маратон и са били "разпродадени за броени минути". Проектирани да се носят само за едно маратонско състезание, точната продължителност на живота на обувките ще зависи "от спортиста, който ги носи, и от условията, при които се носят", твърдят от Adidas.

Сравнително краткият им срок на годност предизвика полемика: екологичната група The Green Runners заяви, че компанията насърчава "приемането на факта, че увеличеното потребление на обувки е нормално", въпреки че Adidas отхвърли тезата, че това е продукт за еднократна употреба.

"Това, което можем да кажем за тези обувки, е, че те са проектирани по-скоро за производителност, отколкото за дълготрайност", заяви пред CNN Томас Алън, спортен инженер в Манчестърския университет в Обединеното кралство. "Винаги, когато проектирате нещо, правите компромиси в различни области. И предполагам, че в този конкретен пример е като при болидите от Формула 1 - те се оптимизират, за да се движат възможно най-бързо. Не е задължително да се оптимизират за издръжливост."

Кой ще облича Манчестър Юнайтед през следващите десет години?Английският гранд подписа нов договор за 1,1 млрд. долара с доставчика на екипировка Adidas

Междувременно Nike е лидер в надпреварата за спортни обувки, откакто моделът Zoom Vaporfly беше носен от трима атлети, включително Кипчоге, в мъжкия маратон на Олимпийските игри в Рио през 2016 г.

Най-новото предложение на компанията – Alphafly 3, носен от Киптум и шампионката при жените Сифан Хасан в Чикаго, е наречен от Nike "най-бързата маратонска обувка в света". Малко след рекорда на Киптум беше обявено, че ще бъде пусната в продажба от януари 2024 г.

"В нашите лаборатории доказахме, че състезателните обувки Nike осигуряват измерими ползи, но атлетите са тези, които потвърждават нашата работа. Спортистът винаги ще бъде в центъра на вниманието и ние ще продължим да предлагаме революционни иновации както за елитните атлети, така и за обикновените бегачи.", заявиха от Nike пред CNN.

"Пластмасова атлетика"

"Обичам да виждам велики атлети, които се представят по прекрасен начин", коментира пред CNN Тим Хъчингс, бивш бегач на дистанции, който е представлявал Великобритания на Олимпийските игри през 1984 г.

Но в неговата позиция се усеща и реакция на недоверие към това, което постигат съвременните спортисти.

"Това всъщност не са никакви рекорди за всички времена. Те може и да са рекорди в новата ера, но не са рекорди сами по себе си... Това е нещо като пластмасова атлетика, защото тя е станала твърде масова. Валутата на рекордите е обезценена. Тя толкова се е превърнала в битка на момчетата от лабораториите, колкото и на момчетата, които бягат по пистите.", смята Хъчингс.

Nike или Компанията стартира благодарение на странната философия на Фил Найт, който се вслушва в своите хора, дори да не му допада някоя идея

Днес той е водещ на маратонски състезания по цял свят и предлага книгите за рекорди да бъдат актуализирани, за да се отрази въвеждането на супер обувките, което на практика разделя спорта на две отделни епохи.

В писмен коментар до CNN от Международната асоциация по лека атлетика заявяват, че световните рекорди "във всички наши дисциплини и събития се развиват с течение на времето". "В цялата история на нашия спорт световните рекорди винаги са поставяни с най-добрите налични технологии в момента, това не е по-различно и днес. Освен технологията, има много фактори, които допринасят за постоянното подобряване на атлетическите постижения в нашия спорт... Намираме се в средата на вълнуваща ера и приветстваме изключителното качество на състезанията, на които сме свидетели, което се дължи на треньорите, обучението и упоритата работа на нашите талантливи атлети.", допълват от организацията.

Нова стратосфера

Въпреки че Nike беше първата компания, която направи публично достъпни обувките с карбоново покритие, повечето големи марки за бягане вече имат свои собствени модели, включително Puma, New Balance, Asics и Saucony.

Една от критиките, които често се отправят към технологията, е, че бегачите реагират по различен начин на обувките, което означава, че някои от тях получават по-голямо предимство от други. Проучване от 2017 г., финансирано от Nike, установява, че прототип на обувка с твърда, вградена платформа, "намалява енергийните разходи при бягане средно с 4% в сравнение с утвърдените състезателни обувки за маратон" и признава, че има "значителни междуиндивидуални различия в размера на енергийните спестявания", които обувките предлагат.

Маратонки, тетрис, лют чипс. Световни брандове стават кинозвезди Всяка една марка е извървяла дълъг път от създаването си до налагането ѝ като лидер на пазара. Тази година Холивуд разказва за няколко истории на едни от най-големите брандове

"Проблемът с тази технология е, че тя е избрана на случаен принцип", казва Хътчингс. "Някои хора наистина се възползват от нея в огромна степен, а други, според мен, вероятно са с неутрален отговор и едва ли могат да получат някаква помощ от нея в зависимост от походката и биомеханиката си.", допълва атлетът.

Треньорът Питър Томпсън има и други забележки.

Той има неофициални данни за увеличаване броя на травмите на стъпалата и прасците при спортисти, които редовно носят карбонови шипове на пистата за бягане и смята, че честото носене на супер обувки може да влоши представянето на бегача в дългосрочен план.

"Ако тренирате с тях, това, което потенциално може да се случи, е да намалите способността на тялото да оптимизира собствената си биокинетична енергия", казва Томпсън.

Биокинетичната енергия, термин, който той сам въвежда и дефинира, до голяма степен се отнася до начините, по които ставите, мускулите и сухожилията в тялото съхраняват и връщат енергията, спомагайки за подобряване на икономичността на бягането. Според него, тези, които тренират през цялото време със супер обувки, намаляват способността на тялото си да оптимизира биокинетичното производство на енергия.

Томпсън обаче отчита, че е "глас в пустиня" по въпроса как носенето на супер обувки за състезания и тренировки може да бъде вредно за цялостното представяне на бегача. "Моята препоръка е най-добре да тренирате с евтини, обикновени обувки и да запазите супер обувките си за състезания", съветва той.

Коби Брайънт планирал раздяла с Nike и нова революционна компанияТова, което престояло, щяло да засечни спортната му кариера, според рисковия капиталист Шервин Пишевар

От Международната асоциация по лека атлетика заявиха пред CNN, че организацията е свършила "огромен обем работа", за да гарантира, че нейните правила за обувките "подкрепят иновациите, от една страна, като гарантират, че технологията не създава несправедливост или промяна на парадигмата в атлетическите постижения, от друга".

Но Хътчингс твърди, че ръководният орган е трябвало да бъде по-строг по отношение на регулирането на новите технологии за обувки. Сега той с носталгия си спомня за дните, когато не се е мислило и обсъждало какви обувки носят бегачите. "Това изстреля спорта в нова стратосфера, на ново ниво на представяне и то не по съвсем справедлив начин.", казва Хътчингс.