Приготвянето на перфектната препечена филийка не е просто мания в Япония, а изключително атрактивна ниша за бизнеса.

През последните няколко години в Страната на изгряващото слънце се наблюдава тиха революция в търсенето на уреди, които са проектирани именно с такава цел, пише Bloomberg.

Търсенето на премиум тостери и фурни за хляб нараства лавинообразно, а успоредно с това се създават и редица странични културни феномени - конкурси за най-добре изпечен хляб и дори професионални дегустатори, които оценяват кулинарните достойнства на популярната закуска.

Поредната компания, която се включва в тази "битка", е Mitsubishi Electric Corp. Миналия месец тя пусна на пазара тостер в най-високия сегмент, който се казва TO-ST1-T Bread Oven. Цената му е около 30 000 йени (около 270 долара), а целта му е да изпича по една-единствена филия хляб. Само че по перфектен начин.

Цената може и да изглежда доста висока за средностатистическия потребител, но японците са свикнали да плащат такива суми за тостери. Популярната Balmuda, която дебютира на пазара преди няколко години, се продава за около 230 долара.

"Искахме да се фокусираме върху изпичането на една-единствена филия, но да ѝ отдадем целия дължим респект. Технологиите, които използваме в нашите уреди за готвене на ориз, не помогнаха да измислим начин, по който да запазим влагата в хляба по време на печене", разказва Акихиро Ивахара, който ръководи развойния отдел за електроуреди в Mitsubishi Electric.

Именно запазването на влажността е ключовият момент в приготвянето на перфектната препечена филийка. Тостерът Balmuda използва малко количество вода, за да препази хляба от изсъхване.

The Bread Oven залага на различна технология - филията се затваря херметически в метална кутия, след което се изпича от две плочи при температура от 260 градуса по Целзий.

Една от причините за популярността на електроуредите от този тип е фактът, че японският хляб е пригоден за печене в тостер. Т. нар. "шоку пан", нарязан на квадратни филийки, се продава от години.

А кулинарните ценители искат той да има вкус, сякаш току-що е излязъл от фурната. Именно това е в основата на "тостерния бум", твърдят специалистите, цитирани от Bloomberg.

Как да върнете хляба на масата, без да изпитвате угризенияДиетолог маха знака „Забранено“

За да задоволят това търсене, японските компании вадят на пазара нови продукти и услуги. Sakimoto е пекарна, специализирана в приготвянето на шоку пан, и приема резервации за няколко дни напред. Списъкът с желаещи да опитат нейните препечени филийки с цена от 8.20 долара за брой е доста дълъг.

Кафенето Centre the Baker пък се намира в Гинза, един от елитните квартали на Токио. Там посетителите могат да изберат предпочитан модел тостер, който да използват на масата си.

Зад революцията в търсенето на тостери обаче стоят и промени в хранителните навици на японците, пише Bloomberg. Традиционната японска закуска се състои от ориз, риба на скара и супа мисо, но в днешно време 51% от японците предпочитат да ядат хляб в началото на деня.

Сред тях е и 42-годишният университетски преподавател Масахико Шоджи, който твърди, че яде много повече хляб, откакто си е купил Balmuda. Но е сигурен, че иска да пробва и новия тостер на Mitsubishi.

"Никога не бих се върнал към обикновените тостери", категоричен е Шоджи.

The Bread Oven прилича повече на гофретник заради формата на "мидена черупка", която не е много удобна за печене на рулца и багети. Може обаче да изпече филия, върху която е поставено парче сирене или яйце.

Джаджата е облицована в естествен фурнир, което я прави по-подходяща за масата в дневната, отколкото за кухненския плот.

"Имайки предвид японския вкус, съм сигурен, че има много потребители, които търсят по-изискано и висококачествено кулинарно преживяване. Ние не караме клиентите да изхвърлят старите си тостери, а просто да се насладят на изцяло нова категория уреди", казва макретинг мениджърът на Mitsubishi Electric Хироаки Хигучи.