Знаете ли колко плащате месечно за абонаменти? Честно, наистина ли знаете?

Човек може да се изгуби в хаоса от неизбежните сметки за интернет и телевизия, стрийминг платформите, платените приложения и какво ли не още.

И понякога забравя да тегли чертата, за да си направи сметка колко точно от месечния му бюджет изчезва по този начин. А това е важно, все пак става дума за пари, нали?

Съвсем наскоро американската Федерална комисия по търговията предложи нов законопроект, който да улесни потребителите в анулирането на абонаменти. Идеята на т.нар. закон Click to Cancel е, че търговците трябва да бъдат принудени да променят системите си по такъв начин, че потребителят да може да се откаже от услугите им с един клик. А не да се лута из общи условия, да слага чавки на отметки, да пише мейли на търговския отдел, само за да открие след месец, че отново е таксуван за нещо, което не желае.

Може и да звучи странно, но доста хора попадат в ситуация, която силно напомня схема за източване на парите им, но всъщност е напълно законно.

Ето един пример – харесвате нещо, било приложение или друг вид услуга. Офертата твърди, че имате тримесечен безплатен период. Той изтича, но въпреки че вече не ползвате, това, за което плащате, всеки месец от сметката ви се удържа определена сума. Опитвате се да „запушите“ финансовия теч, но се оказва доста трудна задача.

Разбира се, не всички компании действат с такива измамнически тактики. Има такива, от чиито услуги лесно можеш да се окажеш, просто защото те са прекалено големи, за да си позволят подобен имиджов проблем. Но тук не става дума за тях.

През миналата година в САЩ са подадени над 17 хил. оплаквания срещу компании, превърнали отказа от абонамент в нещо почти невъзможно, пише TheWashingtonPost. Един от забележителните случаи е на компания предлагаща т.нар. ранно образование за деца, т.е. учене на букви, цифри и др. под формата на игри. Въпросното дружество казва на клиентите си, че не приема заявки за отказ по телефон, имейл или чрез формата за контакт на сайта им.

Вместо това ги праща на друга директория на интернет страницата си, където трябва да преминат през още между шест и девет страници, за да успеят в крайна сметка да натиснат „cancel”, така че месечното таксуване да спре.

Има и друга тактика – когато някой иска да се откаже, служител на фирмата му обяснява, че трябва да плати солидна сума под формата на наказателни такси. И така отказващият бързо се отказва от намеренията си.

Подобни случаи не са един и два и точно затова вече се мисли в посока на официално законово регулиране. Но докато това се случи, има някои стъпки, които всеки потребител би могъл да предприеме, за да спести поне малко от такси.

Прегледайте всички платени приложения на телефона си. Твърде е вероятно да се окаже, че безплатният им период е отдавна изтекъл и вече ви таксуват, но вие дори не сте забелязали. Проверете движенията по банковата си сметка, за да знаете кои точно фирми ви удържат пари и за какво. Проблемът тук е, че има услуги, които се плащат през трета страна. Например абонирате се за нещо в Google и сметката ви идва заедно с тази за техните услуги, но всъщност е по-висока.

Не се отказвайте, въпреки че може да е трудно. Различните компании имат различни правила за отказ от абонамент и може да се окаже адски досадно да се разправяте с всеки един поотделно. Но нали пазите парите си. И след като вече не сте клиент, премахнете информацията за банковата си сметка от системата. За по-сигурно.

Не забравйте, че ако ползвате платено приложение и го изтриете, това не отменя абонамента. Трябва да се откажете изрично.

Добре е да знаете за какво плащате. Направете списък с тези приложения и услуги.

Помислете дали абонаментът си струва в дългосрочен план. Ако все пак решите да се откажете след изтичане на безплатния период, не пропускайте крайния срок, защото ще ви таксуват.

Някои компании предлагат т.нар. семейни планове. Т.е., ако не искате да се отказвате, но смятате, че плащате прекалено скъпо, опитайте се да включите още хора.

И не забравяйте – това, че не помните, че плащате, не значи, че не го правите.