Франция прие закон за строг контрол на инфлуенсърите
Френският парламент прие законопроект за регулиране на дейността на влиятелните личности в социалните медии с цел да се ограничи популяризирането на опасни продукти и тенденции.
342 сенатори от целия политически спектър гласуваха за приемането на законопроекта, съобщи Euronews. "Можем да се гордеем с това безпрецедентно споразумение", заяви докладчикът Амел Гакер, сенаторът, натоварен с представянето на законопроекта в горната камара.
Във Франция има около 150 000 инфлуенсъри, но действията на някои от тях поставиха маркетинга в социалните мрежи пред лавина от критики.
"Инфлуенсърите ще продължат да действат. Те винаги ще съществуват, но ще знаят, че законът е там, за да ги накаже", казват вносителите на законопроекта и допълватм че текстът "ще защити потребителите, особено по-младите".
Според критиците, подобни инструменти насърчават нереалистична представа за красота
Какво променя законът за инфлуенсърите?
В закона правното определение за такива личности е "физически или юридически лица, които срещу заплащане мобилизират своята известност сред аудиторията си", за да популяризират стоки и услуги онлайн.
Той забранява популяризирането на някои практики - като естетичната хирургия и забранява или строго регулира популяризирането на определени медицински изделия.
Забранява се и популяризирането на продукти, съдържащи никотин.
Относно спортните залагания и хазарта: инфлуенсърите вече няма да могат да промотират абонаменти за спортни прогнози, а промотирането на игри с парични залози ще бъде ограничено до платформи, които ограничават достъпа на непълнолетни.
Законът също така забранява публикуването на съдържание с видове животни, чието притежание е забранено.
Рекламните изображения - например на козметични продукти, трябва да разкриват дали са били ретуширани или е използван филтър, който ги прави по-привлекателни.
Наказанията за неспазване на разпоредбите могат да достигнат до две години затвор и глоба от 300 000 евро.
Агентите на инфлуенсърите, също ще бъдат регулирани. Писменият договор ще бъде задължителен, когато сумите, за които става въпрос, надхвърлят определен праг.
Текстът включва и мерки за търсене на отговорност от социалните платформи, допълва Euronews.
Макар че много успешни инфлуенсъри в Европа работят от чужбина, например Дубай, френският законопроект цели да изисква от тези извън Европейския съюз, Швейцария или Европейското икономическо пространство, да сключват застраховка в рамките на ЕС, чрез която да се създаде фонд за обезщетяване на потенциалните жертви. Освен това те ще трябва да определят свой юридически представител в ЕС.
Профсъюзът на създателите на съдържание (Umicc) даде добра оценка на новия закон като "похвални и съществени предложения". От там обаче предупредиха законодателите за риск от "дискриминация или свръхрегулиране" на определени инфлуенсъри.