Тъй като в четвъртък се очаква Великобритания да смени управляващата си партия за първи път от 14 години насам, агенциите, които намалиха кредитния рейтинг на страната след Брекзит и отново, когато Лиз Тръс разбуни пазарите през 2022 г., казват пред Reuters, че имат списък с въпроси, които се нуждаят от отговори.

Стабилизация или пропадане?

Разтегнатите финанси на Обединеното кралство са "слонът в стаята" на тези избори, като се има предвид съотношението на дълга на страната към БВП, което е почти 100%, казва S&P Global.

Всички партии обещават да поправят рушащите се обществени услуги и да инвестират в инфраструктура, без да увеличават основните данъци. Но паниката на пазара, когато тогавашният министър-председател Лиз Тръс обеща да харчи много през 2022 г., е ясно предупреждение, че радикални действия са нежелателни.

"Интересуваме се от баланса между корекциите на приходите и разходите, който ще позволи на новото правителство да подобри основната фискална позиция", обяснява Франк Джил от S&P.

С вероятния си сравнително скромен първичен бюджетен дефицит от 1,3 процентни пункта от БВП през тази година, Обединеното кралство не е толкова далеч от стабилизиране на баланса на дълга, колкото са други представители на Г-7 - САЩ, Франция и Италия.

"Но все пак има въпроси относно състава на консолидацията през следващите няколко години. Опитваме се да изразим мнение за устойчивостта на фискалния микс. Кое е наистина постижимо и кое не", добавя Джил.

Колко голям ще бъде икономическия растеж?

През март Fitch повиши перспективата на рейтинга на Обединеното кралство на "стабилна", с което го изравни с този на Moody's, но все още е с една степен по-нисък от оценката AA на S&P.

Нейните "предпазливи" прогнози предполагат "балансиране на политическите приоритети спрямо намаляването на рисковете за устойчивостта на публичните финанси", като се отбелязва, че съотношението на дълга към БВП на Обединеното кралство е повече от два пъти по-високо от медианната стойност от 48% от БВП за държавите с категория АА.

Все пак, за да не се допусне понижаване на рейтинга, ще трябва значително да се ускори стагниращият икономически растеж, който през последното десетилетие е средно 1,6% годишно. А това няма да е лесно, като се имат предвид неблагоприятните фактори, свързани с нетната миграция, както и проблемите с участието на пазара на труда и ръста на производителността.

Ще има ли промени в самоналожените фискални правила?

Съществува и въпросът дали ще бъдат направени промени в самоналожените фискални правила на Обединеното кралство, които изискват дългът на публичния сектор да намалее като дял от БВП за период от пет години. Някои високопоставени представители на лейбъристите са категорични, че засега сериозните реформи не са на дневен ред, предвид чувствителността на пазарите.

Въпреки това финансовата 2024-25 г. ще бъде втората по големина в историята на емитирането на държавен дълг - 278 млрд. паунда, а разходите за лихви само по британския дълг през миналата година бяха зашеметяващите 111 млрд. паунда, което представлява приблизително 4,4% от БВП.

Това, което е успокояващо, е, че доходността на 10-годишните облигации, която е показател за разходите по заемите на британското правителство, е спаднала спрямо миналогодишните върхове и е малко над 4,1%.

Ще запази ли паундът статута си на световна резервна валута?

Базираната в Европа рейтингова компания Scope иска да знае какво ще се направи, за да се гарантира, че паундът ще запази заветния статут на световна резервна валута, който помага на Обединеното кралство да продава дълга си. Особено след като алтернативи като китайския юан набират скорост.

"Има ли нещо, което може да се направи, за да се гарантира сегашното силно място на стерлинга в световната парична система?", пита Денис Шен от Scope, като допълва, че "стабилно правителство, управляващо надеждна бюджетна политика", е най-добрият начин за това, "както и засилване на достъпа до единния пазар на ЕС".

Това обаче е трудна задача с оглед на белезите след Брекзит.

Ренационализация?

Неумолимите количества необработени отпадни води, изливащи се в реките и моретата на Обединеното кралство от приватизираните водни дружества, бяха гореща предизборна тема, като партиите обещаваха да вземат мерки.

Инвеститорите вече се оттеглят от големите водни дружества като Thames, притеснени, че ще бъдат натоварени с огромните суми, които трябва да бъдат похарчени за решаването на този проблем. А ако те не се включат, компанията може да фалира в сегашния си вид, предупреждават някои представители на бранша.

Това би означавало, че правителството ще трябва да се намеси и да ги управлява, което би било сложно и скъпо и би увеличило дълга на Обединеното кралство.

"Ако трябва да се финансира, това ще се отрази на фискалната оценка на Обединеното кралство", казва Джил. "Ще бъде ли това достатъчно, за да се промени рейтингът на Обединеното кралство? Бих се усъмнил, защото наистина става дума за съвкупност от фактори“.