Най-очакваното първично публично предлагане за тази година безспорно е това на най-голямата в света социална мрежа – Facebook.

В навечерието на изнасяне на точната дата кога ще се осъществи то обаче, компанията отбеляза първото си понижение в приходите на тримесечна база от две години насам. С това бе внесено допълнително опасение на пазара, дали очаквана пазарна капитализация от 100 млрд. долара е разумна за подобен род компания.

От компанията хвърлиха вината за това на сезонни трендове в рекламния сегмент.

Социалната мрежа отчете понижение от 12% в печалбата си за тримесечието до 205 млн. долара, в сравнение с 233 млн. долара през тримесечието преди година.

В същото време приходите й са възлезли на 1.06 млрд. долара за тримесечието до 31 март, или понижение с 6% в сравнение с последното тримесечие на миналата година. Това бе и първият подобен спад на тримесечна база от поне 2010 година насам.

От мениджмънта на Facebook заявиха, че типично бизнесът се забавя през първото тримесечие на годината. Силният ръст на бизнеса през последните години може частично да е замаскирал подобни трендове.

„Забавянето е било по-голямо отколкото предполагахме“, коментира Брайън Уайзър, анализатор в Pivotal Research Group, цитиран от Bloomberg.

Facebook се подготвя да набере поне 5 млрд. долара от първичното си публично предлагане, което може да оцени компанията на до 100 млрд. долара. Тази оценка създаде сериозни обсъждания сред инвеститорски среди относно това дали е разумна и нормална за подобен бизнес.

Един от основните проблеми, който може да се появи предвид на заложените свръхочаквания, е те да не бъдат посрещнати, смята специалисти. Това би засегнало най-вече инвеститорите, участвали в първичното публично предлагане.

Социалната мрежа премина границата от 900 млн. активни потребители през първото тримесечие на годината и е увеличила постоянния си персонал с 1 100 души до 3 539 през последната една година.