BMW и Mercedes правят най-голямата си експанзия в областта на електрическите автомобили досега, мотивирани от желанието да отблъснат нарастващата конкуренция от страна на китайските производители и да настигнат американския гигант Tesla, пише CNBC.

През последните няколко дни, в рамките на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен, Германия, автомобилните гиганти представят концептуални електрически автомобили и нови платформи за бъдещите си модели, задвижвани с батерии.

Европейските автомобилни производители, които се възприемат като изоставащи от китайски компании като BYD, подкрепяна от Уорън Бъфет, и Tesla на Илон Мъск, когато става дума за електромобили, трябва да реагират бързо, за да покажат на пазара, че са готови да останат основни играчи в електрическата ера.

В неделя Mercedes-Benz представя своя Concept CLA Class - електрически автомобил, изграден върху нова архитектура, която ще бъде в основата на бъдещите акумулаторни модели на германския автомобилен гигант. Според компанията концептуалният автомобил има пробег от 750 км, както и възможност за достигане на пробег от 400 км с едва 15 минути зареждане.

Главният изпълнителен директор на Mercedes Ола Калениус разказва за автомобила, като го нарича "революционна разработка" за германската компания:

Lamborghini представи нова EV концепция, инспирирана от космически корабиКомпанията има сериозен намерение да премине изцяло към електрическо задвижване до 2030 г.
"С тези показатели за ефективност, този пробег, този вид бързо зареждане, не ми е известно друго превозно средство в този клас, което може да се сравни с нашето", посочва той.

Ден по-рано, друг германски гигант - BMW, представя своя Vision Neue Klasse - концептуален електромобил, който подчертава амбициите на компанията в областта на електрическите превозни средства. Neue Klasse е новата архитектура на BMW за нейните електрически автомобили, като първите превозни средства, базирани на тази платформа, трябва да влязат в производство през 2025 г.

"Само след две години тези автомобили ще тръгнат по пътищата и с това като цяло ще поведем BMW към нова ера на иновации и устойчивост. Това е целта на нашето представяне тук, на IAA", обяснява главният изпълнителен директор на BMW Оливер Ципсе, цитиран от CNBC.

Ципсе добавя, че BMW ще удвои продажбите си на електрически превозни средства през тази година. До края на 2023 г. 15% от глобалните продажби на BMW ще бъдат на електрически автомобили с батерии.

Специалните EV платформи на Mercedes и BMW са отклонение от досегашната архитектура, при която те адаптират модели с двигатели с вътрешно горене или хибридни модели, като се добавят батерии към тях. Редица анализатори коментират, че тези анонси на двете германски компании са огромни стъпки към електрическата трансформация, но предупреждават, че те може да не са достатъчни, за да настигнат Tesla.

1000 км пробег - Toyota представи EV батерии от ново поколениеВерсията с дълъг пробег на Tesla - Model Y, най-продаваният електромобил в света, може да измине около 530 км
"Новите платформи на Mercedes и BMW за първи път показват на какво ще са способни европейските производители. Тези автомобили вероятно ще започнат да се произвеждат най-рано след година, но демонстрират възможностите на европейските компании да създават привлекателни продукти", посочва пред CNBC Даниел Роеска, старши анализатор в Bernstein Research, добавяйки, че тези нови платформи "ще намалят голяма част от разликата" спрямо Tesla и китайските играчи, "но не и цялата".

Ценова война във фокуса на вниманието

BMW и Mercedes навлизат още повече в един все по-конкурентен пазар на електромобили, доминиран като цяло от Tesla и различни китайски играчи. По данни на Counterpoint Research през второто тримесечие компанията на Мъск владее 20% от световния пазар на електромобили, следвана от BYD с 15%.

Конкуренцията става все по-ожесточена благодарение на ценовата война, предизвикана до голяма степен от Tesla. Американският автомобилен производител започна да намалява цените през 2023 г., обещавайки да пожертва маржовете в краткосрочен план в името на увеличаване на пазарния си дял.

BMW и Mercedes участват в премиум сегмента на пазара, където се конкурират електромобили като Model S и Model X на Tesla. Но въпреки че се подготвят да пуснат повече електрически автомобили през следващите години, от Mercedes твърдят, че фокусът им не е върху големите обеми.

"Ние не се стремим към увеличаване на обема, а се фокусираме върху стойността", казва Калениус.

Виетнамската Vinfast стана третата най-ценна автомобилна компанияВъпреки че производителят на електромобили не може да се похвали с голям пазар, пред него са само Tesla и Toyota
Междувременно стратегията на Volkswagen изглежда е да пуска повече модели на различни цени, за да завладее различни сегменти на пазара. По време на изложението компанията разкрива, че ще пусне на пазара единадесет нови изцяло електрически модела до 2027 г., подчертавайки своя стремеж към електрическа трансформация. През 2026 г. Volkswagen планира да пусне на пазара ID. 2all, електрически автомобил, който ще се продава за по-малко от 25 000 евро.

Германският автомобилен гигант представя и ID. GTI Concept, заявявайки, че серийната версия на автомобила е планирана да се появи на пътя през 2027 г.

Tesla и Китай доминират с фокус върху технологиите

В свят, в който батериите задвижват автомобилите, не само дизайнът или двигателят ще печелят потребителите. Технологиите са все по-важни, посочва в заключение CNBC.

"Премиум електромобилите сега трябва да приличат повече на смартфони, отколкото на традиционни автомобили, за да предложат преживяване, подобно на това на Tesla - златния стандарт при електромобилите с вертикално интегрираната си платформа", коментират пред медията от Counterpoint.

Всъщност Tesla е изградила целия си бизнес модел върху контрола на хардуера - самия автомобил, както и на софтуера, който се намира в него. Мъск често говори за функциите на компанията за автопилот, които позволяват на моделите да извършват някои шофьорски функции самостоятелно. А големият вътрешен екран и приложенията на Tesla правят електромобилите на компанията по-близки до използването на смартфон.

Нов е-скутер на всеки 90 секунди - електрическата революция на ИндияСтраната се стреми до 2030 г. EV да представляват 1/3 от всички продавани автомобили
Много от китайските производители на автомобили, включително и новопоявилите се Xpeng и Nio, също предлагат на пазара свои функции за полуавтономно шофиране.

Затова и по време на IAA традиционните производители на свой ред акцентират на своите технологични постижения, за да покажат, че могат да се конкурират с Tesla и китайските стартъпи.

BMW например разкрива, че неговият електрически автомобил Vision Neue Klasse има дисплей, който прожектира информация върху предното стъкло.

Главният изпълнителен директор на BMW Ципсе обяснява също така, че Vision Neue Klasse представлява "най-голямата инвестиция" в автомобил, когато става дума за "цифровата част", която включва и полупроводници.

"Това е изцяло дигитално усещане за автомобила", категоричен е Ципсе.