Да очакваме ли още лоши новини от Холдинг Пътища
На 6 октомври 2010 г. са депозирани молби за откриване на производство по несъстоятелност на Мостстрой и неговите дъщерни дружества - Мостстрой-Пловдив АД, Мостстрой-София АД и Мостстрой-Велико Търново АД. Това се разбра вчера вечерта.
Реакцията на пазара не закъсня. Равносметката е следната: акциите на публичната компания Мостстрой се сринаха за ден с 88% и затвориха борсовата търговия в четвъртък на цена от 0.181 лв. за лот.
Събитията повлякоха и книжата на Холдинг Пътища, които са обект на разпродажби през последните три седмици. Само днес акциите на холдинга изтриха 32.39% от стойността си и приключиха търговията на 0.601 лв. за бройка.
Предвид сходните мажоритарни собственици на двете публични компании и стихийните събития около тях от средата на септември насам, от Profit.bg попитахме представители от пазара „Дали скоро няма да чуем и от Холдинг Пътища сходна с Мостстрой лоша новина?" Ето какво мисли пазарът по въпроса:
Цветослав Цачев, ръководител отдел „Анализи", ЕЛАНА Трейдинг
Ситуацията с Холдинг Пътища е по-различна от случилото се с Мостстрой. Общото между двете компании е голямата задлъжнялост към банки и търговски партньори, докато разликата в структурата на активите и пасивите им е съществена. Капиталът на Мостстрой към края на второто тримесечие на практика е стопен до нула от натрупаните загуби, а в неконсолидираният отчет на Холдинг Пътища стойността му е 33 млн. лв.
При данните от консолидацията обаче ще има съществено разместване, предвид вече „изгубените" дялове в основните дъщерни предприятия.
Втората голяма разлика е в наличието на големи вземания от клиенти при холдинга, които отговарят на обема на задълженията към доставчици. При Мостстрой има по-малко вземания от клиенти и повече незавършено производство, от които по-трудно ще получи ликвидни средства.
Холдинг Пътища е с много висока степен на задлъжнялост сред ликвидните компании на БФБ. Това е риск за компанията при продължаване на загубите, но за нулев капитал е необходимо още две години да поддържа текущата си загуба.
За мен по-притеснителен факт е не фалитът на Мостстрой, а увеличението на капитала на дъщерните компании, ако банките не са склонни да финансират повече дружеството заради този случай.
Гено Тонев, инвестиционен консултант, Юг Маркет Фонд Мениджмънт
С отговора на този въпрос рискувам да бъда поканен на среща в София, а честно казано не изгарям от желание да пътувам до столицата.
Всъщност, защо само Холдинг Пътища? Редица публични компании имат огромна задлъжнялост и подобна съдба би могла да сполети и тях.
Въпросът не е толкова дали това или онова дружество ще бъде притиснато от кредиторите си, а по-скоро кога съответният бизнес ще набере скоростта, която е нужна, за да се обслужват задълженията. Мостстрой явно не успява да се справи и неговата съдба ще сполети всяка компания, която е надскочила възможностите си. А такива със сигурност има. При това на места, където най-малко се очаква.
Ако случващото се с Мостстрой беше предизвестено дори според най-ревностните му акционери (към вчера акциите им отчитаха 97% спад от върха, а това не е случайно), то следващият случай може да изненада всички. За съжаление, времената преди кризата родиха усещането за безсмъртие у редица бизнесмени и сега всеки от тях посреща деня на Страшния съд. Единствената разлика е, че при някои този съд ще бъде съвсем реален.
Благовест Крачев, брокер, Карол
Смятам, че новината за Мостстрой е свързана с новината от преди няколко седмици за Холдинг Пътища (офшорни компании придобиват контрол над ключови компании от холдинга) и в този смисъл трябваше тогава да се запитаме дали можем да очакваме подобна негативна новина и при Мостстрой.
Тя вече е факт и изглежда доста по-негативна от тази за Холдинг Пътища, което намери отражение и в цената на акциите днес.
Повече от една година след дъното на пазара, вече започва да се виждат реалните ефекти от кризата на БФБ. Колкото и абсурдно да звучи, подобни негативни новини могат да имат позитивно отражение върху пазара като цяло и ни доближават все по-близо до края на низходящия пазар.
Константин Абрашев, портфолио мениджър, БенчМарк Асет Мениджмънт
Процесите в Холдинг Пътища, започнали в края на 2009 г. и последвалото изваждане на най-ценните активи от холдинга, а именно компаниите с най-солидни договори, докато в същия момент по-голямата част от дълговете на групата са признати в индивидуалния отчет, не ме правят оптимист за бъдещето, а вероятно и кредиторите на холдинга.
До тук ясното е, че миноритарните акционери са зад борда, в едно с доверието в групата, а кредиторите имат сериозни основания за безсънни нощи.
Кирил Гарчев, главен дилър, Булброкърс
Най-лошата новина за акционерите на Холдинг Пътища в момента е, че дружеството има същия мажоритарен собственик, както Мостстрой. В този смисъл нивото на задлъжнялост или оперативната среда, в която работят двете компании предполагат подобни проблеми, но мениджмънтът и стратегическите решения определят всъщност дали ще има несъстоятелност, ликвидация или обратно- излизане от кризата.
Безспорно лоша новина за фондовия ни пазар и вероятно ще видим още „наказани" от инвеститорите компании така, както видяхме днес разпродажби при Холдинг Пътища. Няма съмнение, че поведението на мажоритарния собственик трябва да бъде адресирано от надзорните органи и както вероятно ще се наложи, да бъдат инициирани законодателни промени.
Материалът е с аналитично-информационен характер! Написаното не е препоръка за покупка или продажба на финансови инструменти!