За да се продава един автомобил в цял свят, трябва да бъдат направени известни модификации според условията на различните пазари. Да се разработи един модел по начин, задоволяващ вкусовете на потребителите на всички континенти, е невъзможно и първите опити за създаване на "световен автомобил" бяха неуспешни.

Автомобилостроителният сектор обаче си извади необходимите поуки и на пазара вече излизат нови флотилии от "глобални автомобили", отбелязва германският вестник Handelsblatt.

Модели като новия Ford Focus, Mazda 2 и Volkswagen Jetta или най-новия Volkswagen Passat обаче само на пръв поглед изглеждат еднакви на пазарите в САЩ, Китай или Европа.

"Разликите са в детайлите", посочва Гунар Херман, инженер във Ford.

Решаващо значение за успеха на концепцията за "световен автомобил" имат универсално въведените системи за единни платформи и сглобяване. "С тяхна помощ може бързо, точно и изгодно да пригодим една и съща конструкция към изискванията на всеки пазар", отбелязва инженерът.

Автомобилостроителните компании имат по-малко проблеми с приспособяването на цените на различните класове, подчертава Ясуки Васеда от развойния център на BMW в Токио. "В Япония хората купуват BMW, Mercedes или Audi най-вече защото тези автомобили са "произведени в Германия" и предизвикват европейско усещане".

Според Васеда инженерите трябва да отчетат няколко фини разлики, когато създават коли за големите и важни пазари.

Радиочестота за централното заключване, например, в Япония трябва да бъде различна, тъй като в противен случай колите няма да могат да се заключват безпроблемно.

В една хибридна версия пък електрониката на двигателя трябвало да бъде препрограмирана, за да се намалят с няколко грама емисиите на въглероден диоксид с цел колата да може да получава данъчните облекчения за "еко" автомобил.

В други случаи трябва да се изменят дръжките на вратите заради специфичен вид по-евтини гаражи.

Източник: БТА