Лоши бизнес решения на технологичните гиганти
В света на технологиите всичко се променя много бързо, бъдещето е трудно за предсказване и това прави бизнеса много опасен. Когато погледнем назад, се вижда как някои големи бизнес решения са били откровено глупави.
Вижте най-скъпите грешки на технологичните гиганти:
IBM предоставя монопола на софтуер на Microsoft
Цена: 220 млрд. долара
Това е една от най-разказваните истории в бизнеса. Когато IBM решават да правят компютри, те мислят, че ценното в случая е хардуерът. Когато IBM поръчват на Microsoft да направят операционна система за тях, Microsoft иска правата върху операционната система и възможността да я продават на други компании. IBM казват: ОК. Така те отстъпват на Microsoft най-печелившата технология днес - операционните системи за компютри. Днес Microsoft има пазарна капитализация от 220 млрд. долара.
AOL и Time Warner
Цена: 198 млрд. долара
Това е може би най-катастрофалното сливане в историята на света. По време на пика си AOL има пазарна капитализация от 240 млрд. долара. Днес Time Warner има капитализация от 40 млрд. долара, а AOL от 2 млрд. долара.
Yahoo не купува Google
Цена: 170 млрд. долара
Google се е опитала да се продаде на Yahoo много пъти. В един момент за 3 млрд. долара, но в началото исканата цена е била няколко милиона. Защо Yahoo не се съгласява? Защото докато Google не се изкачват на върха, всички са мислели, че търсачките не са сериозен бизнес. Днес пазарната капитализация на Google е 170 млрд. долара.
Yahoo не купува Facebook
Цена: 50 млрд. долара
След като Google купува YouTube, Yahoo решават, че също трябва да купят някоя „гореща" компания. Шефът на Yahoo Тери Семел и Марк Закърбърг се договарят за 1 млрд. долара. Не е ясно кой се отдръпва - според едни на следващия ден акциите на Yahoo се сриват и Семел решава, че няма да може да си позволи сделката, според други Закърбърг е поискал повече пари в последния момент.
Real networks отказва iPod
Цена: много, много милиарди
Много хора си мислят, че iPod е измислен от Стив Джобс, но това не е точно така. Преди време един независим консултант на име Тони Фадел е имал подобна идея и я предложил на RealNetworks, но те я отказали и той отишъл в Apple.
Newscorp купува Myspace
Цена: 530 млн. долара
Когато News Corp купи MySpace това изглеждаше добър план. Но заради комбинация от лош мениджмънт на MySpace и от добър мениджмънт на Facebooк, MySpace просто спря са се разраства. News Corp ще се радва, ако може да продаде компанията и за 50 млн. долара.
Google купува Jaiku
Цена: най-малко 2 млрд. долара
Jaiku бе микроблог, който се разрастваше много по-бързо от Twitter. Google купи Jaiku и после го затвори. Няма как да знаем дали Jaiku щеше да бие Twitter, но имаше такава вероятност. Twitter днес се оценява на 4 млрд. долара, при 50% шанс Jaiku да бе станала по-популярна от него, загубата от затварянето на сайта се изчисляват на най-малко 2 млрд. долара.
Google купува Dodgeball
Цена: най-малко 1 млрд. долара
Dodgeball бе популярно приложение преди приложенията още да станат популярни. То е подобно на Foursquare. Google обаче го затвори. Денис Краули напусна Google и основа Foursquare, който днес се оценява на 500 млн. долара. Ако искат да си го върнат Google ще трябва да похарчат поне два пъти на тази сума.
AOL купува Bebo
Цена: 840 млн. долара
AOL се появява в списъка за втори път. И докато купуването на MySpace от страна на News Corp бе добра идея, която се разви зле, то няма адекватна причина, която да обясни придобиването на Bebo.
AOL купи компанията за 850 млн. долара и я продаде за 10 млн. долара.