Използването на лаптоп преди лягане вреди на съня
Използването на мобилен телефон, таблет или лаптоп преди лягане води до проблеми със съня според ново проучване.
Учени от Lighting Research Centre, който е част от нюйоркския Политехнически институт, са открили, че два или повече часа пред осветен екран като на смартфон или таблет потискат отделянето на мелатонин.
Това потискане може да доведе до проблеми със съня нощем, особено при тийнейджърите.
“Нашето проучване показва, че излагането в продължение на два часа на светлина от електронен дисплей може да потисне мелатонина с около 22%“, казва Мариана Фигуейро, ръководител на екипа провел проучването.
“Стимулирането на човешката циркадна система до такова ниво може да се отрази на съня при хората, използващи такива устройства преди лягане.”
Фигуейро съветва да се намалява яркостта на екраните, за да се минимизира потискането на мелатонина. Според други изследвания обаче хората трябва тотално да се изолират от всички подобни устройства в продължение на няколко часа преди лягане.
В днешно време повечето хора не могат да се сдържат да не проверяват имейла си, социалните мрежи или новините вечер.
В края на миналата година автопроизводителят Volkswagen се съгласи да спре изпращането на имейли на хора със смартфони Blackberry, след като си тръгнат от работа, за да не нарушават баланса между служебните им задължения и личния живот.
Компанията реши да пуска имейли на служителите си 30 минути преди да започнат работа и да ги спира 30 минути преди да свърши смяната им.
Не е ясно дали този ход би подействал при много компании, които развиват дейност денонощно в световен мащаб или дали въобще е необходим? От нас зависи да следим резултатите от подобни проучвания и да променим поведението си.
Колко са хората например, които използват будилник? Повече хора в днешно време разчитат на телефоните си, на таблетите или на други устройства, за да се събуждат.
В много случаи настройването на алармата на телефона за следващия ден води до изиграването на някоя игра, до проверяването на работен имейл или до пускането на съобщение в някоя социална мрежа.