Европеецът поглежда към нискобюджетни автомобили
Продажбите на нискобюджетни автомобили се радват на изключителна популярност в Европа предвид на вихрещата се там дългова криза.
Продажбите на модели като Dacia, собственост на Renault, Skoda на Volkswagen и Kia на Hyundai, са се повишили с 16% от пика в продажбите на автомобили през 2007 г. За сравнение, за същия период средните продажби на производителите в Европа са се понижили с 21%.
“Автомобилите вече не са признак на благосъстояние“, коментира Арно Дебойф, директор на Renault SA, цитиран от Bloomberg. “Хората предпочитат да инвестират в iPad-и, или в смартфони, отколкото в автомобили“.
През 1998 г. Renault закупи Dacia с идеята да се привлекат купувачи на първи автомобили в Източна Европа и на развиващите се пазари с представянето на модела Logan през 2004 г.
Развихрянето на дълговата криза и покупките на тези автомобили от купувачи от Западна Европа от източните пазари промениха стратегията на компанията.
Силните продажби на Dacia направиха така, че Renault неутрализира част от негативните трендове, обхванали европейските пазари на автомобили.
От компанията отчетоха маржин на оперативната печалба от 2.5%, на фона на сериозни загуби за повечето производители през първото полугдие.
Продажбите на нискобюджетни автомобили ще възлязат 8.3% от общите през тази година в Европа, на фона на нивото им от 5.7% преди пет години. Това ще стане основно за сметка на продажбите на среден клас автомобили като PSA Peugeot Citroen, Fiat и звеното Opel на General Motors Co.
“Средната класа в Европа се топи благодарение на дълговата криза, което намалява и търсенето на среден клас автомобили“, коментира Албрехт Денингхоф, анализатор в Silvia Quandt Research във Франкфурт, цитиран от Bloomberg. “Налице са твърде много производители, които се конкурират в сегмент с намаляващо търсене“, допълва още анализаторът.
За да намалят риска от това да бъдат „смачкани“ от пазара, от Volkswagen и Ford Motor Co. се насочват към представяне на нискобюджетни модели.
Новият „евтин“ модел, който планират от най-големия европейски производител, включва автомобили, дълги около 4 метра, горе долу колкото е дължината на Golf хечбек, и ще струва по-малко от 8 000 евро, или с над 20% по-малко от настоящия най-евтин градски модел на компанията Up.
От Ford обявиха, че проучват възможностите за нискобюджетен автомобил.
И докато другите производители подготвят още своя нискобюджетен отговор, от румънското звено Dacia напредват, като през септември представиха нови версии на моделите Sandero хечбек и Logan. Автомобилите се отличават с по-изгладени линии и по-добра шумоизолация.
Марката вече предлага пет модела, след като към линията й бяха добавени вановете Lodgy и Dokker.
Ново изследване сочи, че на немския работник му трябваг 16 месечни заплати за покупка на нов автомобил през изминалата година, на фона на едва 9.4 такива през 1980 г.
“Автомобилите са прекалено скъпи за много хора в момента - факт, който производителите дълго време игнорираха“, според Юрген Пийпер, анализатор в Bankhaus Metzler във Франкфурт.
От чешкия автомобилопроизводител Skoda представиха новия модел седан Rapid през миналия месец с базова цена от 13 990 евро, което е с 7 500 евро под конкурентния модел от същия клас Renault Fluence и с 9 960 евро под Ford Mondeo.
Все още обаче чешката компания не може да се конкурира с румънската Dacia по отношение на цената. По-евтиният труд в Румъния и Мароко са основна причина за това.
От Skoda обаче смятат, че ценовата разлика е напълно обуснована предвид на по-високото качество.