Какво да очакваме от бизнес имотите през 2013-та година?
Чуждите инвестиции в експортноориентирани производства и услуги ще бъдат основна движеща сила за пазара на бизнес имоти в България и през 2013, прогнозират от консултантската компания Forton International, партньор за България на Сushman&Wakefield.
„Международните корпорации остават фокусирани върху оптимизацията на разходите и в тази връзка ще продължат да търсят възможности за обслужване на бизнеса си с изнесени работни места в страни с ниски данъци и цени на труда. Тази тенденция ще се прояви в две направления. От една страна, в България ще се създават нови корпоративни центрове, които ще обслужват международните офиси на съответните компании. Те ще осъществяват счетоводни, IT, HR, call center и други административни дейности. От друга страна, българските outsourcing компании, които работят за външни клиенти също ще се развиват и ще добавят нови работни места, което логично ще доведе до търсене на нови офис площи“, казва Сергей Койнов, изпълнителен директор на „Фортън интернешънъл“. „По аналогичен начин най-съществените инвестиции в индустриалния сектор очакваме да са от предприятия, които преместват производствата си в България с цел по-ниски производствени разходи и износ на международните пазари“, допълва той.
Индустриални и логистични площи
Заедно с продължаващите чужди инвестиции в производствения сектор през 2012 г. се активизираха куриерски и логистични компании. DB Schenker договори разширяването си в Пловдив и в Русе, а българската компания Speedy – в София.
През 2013 г. се очаква да започне изграждането на нови 40 хиляди квадратни метра логистични площи за отдаване под наем.
„Липсата на качествени готови логистични площи ще доведе до стартиране на изцяло нови проекти в София и разширение на съществуващи логистични центрове в провинцията. Ограниченият обем ще бъде компенсиран частично от наличието на излишен капацитет в съществуващи предприятия“, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи“ във Forton. „През 2012 г. видяхме как нови инвеститори като швейцарската Reichle & De Massari в София, Pentax в Пловдив и гръцката Nobel в Елин Пелин заместиха производители, които трябваше да ограничат производствата си поради сложната икономическа ситуация в Европа. Смятаме, че добрата данъчна политика, наличието на нови производствени и логистични сгради и ниските разходи ще продължат да привличат и други компании в България“, допълни Гюрджиев.
„Инвестициите в автомобилната промишленост и електрониката са друга отчетлива тенденция от 2012, която ще продължи и през следващата година“, казва още той.
Офис площи
71 150 кв.м са били наетите офиси в София през първите девет месеца на 2012 г., с 49.3% повече от същия период на 2011 г. и със 17.8% над наетите през деветте месеца на 2010 г.
През 2012 г. разширението на компании като Ingram Micro и влизането на Coca-Cola Enterprise показаха, че тенденцията за изнасяне на работни места към България и в частност София продължава.
Банковият сектор беше активен участник на пазара на бизнес имоти. Институции като Пощенска банка и Алфа банк преместиха централните си управления в собствени сгради.
„Фирмите продължиха да търсят нови висококачествени офис площи, благодарение на което 10-те топ проекта продължиха да отчитат ръст в заетостта. Намаляването на свободните площи в тези сгради ще доведе до по-малък избор при търсенето на големи офис пространства над 1 000 кв.м. Увеличението на заетостта в тези проекти - в момента около 82%, е възможно през втората половина на годината да доведе до плавно нарастване на наемните нива от сегашните 9-12 евро на кв.м месечно“, казва Владислав Кайзеров, мениджър „Офис площи“ във Forton International. „Завършването на първата изцяло офис сграда в „София еърпорт център“, продължението на метрото към летището както и откриването на „Вертиго тауър“ на бул. „България“, ще накарат наемателите да погледнат отвъд бул. „Цариградско шосе“, допълва Кайзеров.
Макар че все още офис сгради с 253 500 кв.м разгъната застроена площ са в строеж, от Forton International предвиждат, че по-голямата част от тях ще бъдат завършени след края на 2013 г. Ако оставим настрана сградите, които компании строят за собствени нужди, през следващата година се очаква в експлоатация да влязат едва 27 833 кв.м. нови офис площи.
Търговски площи
Наемите в търговски центрове се запазиха стабилни през 2012 г. на средно ниво 27 евро на кв.м в София за масовите магазини с квадратури от 100 до 200 квадратни метра и се очаква да останат без промяна в първата половина на следващата година.
„Ще бъде необходима поне година работа на проектите, за да се види дали оборотите, постигнати в новите магазини, ще съответстват на плащаните наеми. Фактори като мащаба, разнообразието, качеството на средата в търговския център и инфраструктурата ще предопределят кои молове ще задържат интереса на потребителите, наемателите и наемите си“, казва Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton International.
Paradise Center на бул. „Черни връх“ ще бъде единственият мол, който ще отвори врати в София в първата половина на годината. С повече от 80 хил. кв.м отдаваема площ проектът има амбицията да се превърне в предпочитаното място за пазаруване и прекарване на свободното време не само в южните квартали на София, а и за града като цяло благодарение на мащаба, нови търговски концепции, голям брой заведения за хранене и увеселителен център.
„Paradise Center ще затвърди тенденцията за увеличаване на потреблението във висококачествени проекти, които могат да предложат разнообразие от магазини, заведения и комфортна среда“, казва Росен Генев.
През 2012 г. „Галерия Бургас“ и „България мол“ увеличиха с близо 70 хил. кв.м търговските площи в молове в България до повече от 627 хил. кв.м. Всички проекти в строеж в момента, от които три са в София и един в Бургас имат обща отдаваема площ 206 500 кв.м.
„Ако бъдат завършени, както е по план - до края на 2013 г., те ще увеличат възможностите на търговците да се приближат до потребителите и ще подобрят географското покритие на модерната търговия“, казва Росен Генев.
Подобренията на градската инфраструктура са друг фактор, който влияе върху решенията за експанзия на веригите хипермаркети. Очаква се новата отсечка на южната дъга на околовръстния път да съсредоточи нови обекти на търговци със спортни стоки, стоки за дома и строителни материали, които продължават да разрастват веригите си. Супермаркетите ще продължат усилията си да увеличат присъствието си в центъра, кварталите, възловите точки на обществения транспорт както и около новите спирки на метрото.