Щатските компании Apple и Amazon имат много общи неща помежду си, освен че започват с първата буква от азбуката. Едно от тях е, че двете позиции са сред любимите на институционалните инвеститори и присъстват активно в портфейлите им.

Друго общо между тях е, че и двете компании достигнаха исторически рекорди в рамките на последните шест месеца, като този при Apple бе през септември миналата година, докато книжата на Amazon отбелязаха исторически рекорд в петък.

Макар двете компании да оперират в различни сегменти – те имат допирна точка и по отношение на един ключов техен продукт, на който се залага много за в бъдеще – а именно таблет.

Значителна взаимовръзка между движението на акциите и техните графики при двете компании откриваме в един по-дългосрочен период.

* Графика: Yahoo! Finance

Ако съпоставим движението в акциите на Apple с тези на Amazon за последните пет години на седмична база, то получаваме бета от 2.62, което сочи една сериозна корелация.

През последните няколко месеца обаче откриваме сериозно разминаване в посоките на движение на двете позиции. Такава разнопосочност, според някои теории, би могло да се използва за регистриране на „печалби“ със залагане на възстановяването на класическата връзка.

Ето как изглежда графиката на двете компании за последната една година. Както се вижда, акциите на Apple почти през цялото време са се търгували над тези на Amazon - тенденция, която е нарушена.

* Графика: Yahoo! Finance

Всъщност, Amazon е една типична компания, ориентирана към ръст. Това я прави да се търгува при финансови съотношения, които, според някои, биха могли да се приемат за не особено „здравословни“.

Съотношението цена-печалба за последните 12 месеца на компанията е 3 380, докато, въз основа на бъдещата печалба, е 167. Съотношението цена-счетоводна стойност е при ниво от 17. Възвращаемостта на активите е при ниво от 1.58%, докато на собствения капитал е 0.52%.

Ръстът на приходите на компанията също не е особено забележителен при ниво от 26.9% на годишна база, което обаче не е попречило акциите й да нараснат с 47.8% за последната една година, на фона на 14.47% за S&P 500.

При Apple, която е поела, според инвеститорите, по пътя на „фазата на зрялост“ и за което те наказват компанията, нещата изглеждат по следния начин.

Настоящо съотношение цена-печалба от 9.97 и бъдещо от 8.61. Съотношение цена-счетоводна стойност от 3.2. Възвращаемост на активите от 20.6% и на собствения капитал от 38.4%. Компанията вече дори се отличава с дивидентна доходност – очаквана такава от 2.4%, както и кеш на акция в размер на около 10% от стойността й.

Ръстът на приходите за последната една година също е задоволителен в размер на 17.7%, според данни на Yahoo! Finance.

Въпреки тези финансови съотношения, за последната една година акциите на компанията са поевтинели с 2.9%, основно благодарение на силното им понижение след „незадоволителните“, според пазара, резултати за последното тримесечие.

За тези, които смятат, че нормалната взаимовръзка между акциите ще се възстанови в бъдеще, една от възможните стратегии е да играят за стесняване в спреда на представянето им.

За последните пет (въз основа на средното им затваряне) години средното съотношение между цената на акциите на Apple и Amazon е било 2.09, докато към края на миналата седмица е било рекордно ниско за посочения период от 1.55.

За последен път то е било толкова ниско – при нива около 1.60, отново в края на януари, но през 2010 г. През следващите месеци това съотношение нараства непрекъснато, за да стигне 2.24 към края на юни, или само пет месеца по-късно.

За тези, които смятат, че ситуацията може да се повтори в този модел отново, възможният начин за отиграване е следният – купуване на акциите на Apple и скъсяване на тези на Amazon (трябва да се има предвид, че е възможно съществено движение нагоре или надолу при акциите на Amazon предвид на предстоящите им резултати във вторник след затварянето на щатския пазар).

Печалба би се реализирала при повишаване на съотношението между акциите на двете компании.

* Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции.