Г. Ангелов: Не всяка реформа в данъчната система е добра
Ние сме в ситуация, в която при някои елементи на данъчната система няма какво да реформираме, защото ще я развалим. Т.е. в някои аспекти сме постигнали оптималното: например, плоският данък няма как и защо да променим. Това заяви по темата за данъчната реформа Георги Ангелов, икономист в „Отворено общество“, в рамките финансовия форум „Шумът на парите’2013” .
След данъчната реформа много повече хора са започнали да декларират приходите си и ако това бъде променено, ще бъде развалено. Според него възможност за промени има в пенсионната реформа: да се обвърже това, което даваш с това, което получаваш и то не само в пенсионната система, а и в други сфери, каза Георги Ангелов.
По думите му трябва да има по-голям елемент на спестовност във всички социални системи, да има повече капиталонатрупване, защото когато пенсионната система има повече спестовен елемент, тогава стимулите за плащането ще бъдат по-високи. Трябва по някакъв начин да отделим политиците от осигурителните системи, предложи г-н Ангелов.
В дискусията как могат да се привлекат чужди инвестиции, г-н Ангелов каза:
Понеже не вярвам, че утре може да се оправи бюрокрацията, това, което си мисля като временно решение, е да създадем някакво облекчение.
Има много на брой процедури, които трябва да минат чуждестранните инвеститори и това им отнема години, дори да познават лично премиера.
Те могат да бъдат съкратени с пакет от процедури - да съществуват в няколко зони, за които има интерес, каза той.
Министърът на труда не трябва да бъде синдикалист, заяви г-н Ангелов.
Пазарът на труда е основен фактор от управлението на едно правителство и той не бива да бъде оставен в ръцете на някакъв синдикалист. По думите му е нужен човек на този пост, който да гледа интересите и двете страни.
Вдигането на минималните прагове не донесе пари, а само смачка малките регионални фирми. Минималният праг на места се вдигна с 50%, а заплатите – само с 10%. Това убива малките инвеститори, каза Георги Ангелов.
Той коментира и темата с проватизацията с думите:
„Нямам нищо против Волен Сидеров на да прави златна мина и да печели от нея“.
Според него никоя държавна компания не е по-добре от частните и това няма да се промени. Нека някой да ми докаже, че може да управлява добре фирма, нека Сидеров оправи БМЗ, БДЖ и други, пожела той.
Ако видите графиката на раждаемостта, ще забележите, че тя следва графиката на заетостта. Проблемът с раждаемостта е цикличен проблем.
Очевидно млади хора емигрират и раждат деца другаде, те може и да се върнат, ако има работни места тук, ако има растеж на инвестициите и на икономиката.
Перспективата е ясна: няма да станем утре богати, но ако има растеж на икономиката, хората остават тук, или започват да се връщат, заяви г-н Ангелов.
Голямото предизвикателство пред служебното правителство беше да се справи с бюджета и то се справи, каза той като даде за пример увеличението на пенсиите с 10%. Държавните предприятия са съвсем друг въпрос – там има много заровени скелети в гардероба и някои от тях вече се изправят: БДЖ, ВМЗ, държавните предприятия като цяло, заяви той.
Аз не виждам къде ще се продава токът, но ако ще се прави проектът, ако ще се строи АЕЦ „Белене”, той не трябва да иска държавни пари. Ако намери къде да си продава токът в момента, нека да се направи. Това отговори Георги Ангелов на въпрос „за” или „против” проекта АЕЦ „Белене”.
През 2013 г. форумът „Шумът на парите“ се организира със съдействието на ВИП спонсора Евро Финанс и основните спонсори – SG Експресбанк, вносителят на автомобили Chevrolet, застрахователното дружество Армеец, Пенсионно-осигурителна компания Доверие и дружествата за управление на активи Актива Асет Мениджмънт и ЕФ Асет Мениджмънт. Сред спонсорите на събитието са и Balkans International Wine.
Медийни партньори на събитието са Дарик радио, телевизия Bulgaria on air, сп. Мениджър, в. Стандарт, SeeNews, imot.bg, novini.bg и insurance.bg.
Организационен партньор е компанията за управление на събития Ивенто. Форумът се осъществява с комуникационната подкрепа на агенция за връзки с обществеността AMI Communications България.