Всяка втора интернет реклама в Сърбия и всяка четвърта реклама в Полша е свързана с телеком индустрията. Въпреки това интернет потребителите от тези страни най-често кликат реклами, свързани с развлекателни дейности.

Най-високите нива на среден CTR са измерени в Украйна и Полша – това показва наскоро публикуваният Gemius AdMonitor доклад за рекламна дейност в ЦИЕ (Централна и Източна Европа).

Анализът обхваща онлайн рекламни кампании, които са били проследявани от Gemius в България, Хърватия, Чехия , Литва, Латвия, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна и Унгария. Класирането включва данни за втората половина на 2012 г.

Изследването показва, че телекомуникации, финанси и търговия са браншовете, които имат най-голям дял онлайн реклами в рамките на анализирания период. Фирмите, работещи в посочените по-горе браншове, са били тези, които са рекламирали най-интензивно в единадесет от дванадесетте измервани държави.

Рекламите, свързани с телекомуникационни услуги, представляват най-големия дял на интернет кампании излъчени в Сърбия (46 на сто), Словакия, Унгария (28 на сто всяка) и Полша (25 на сто). На свой ред, реклами, свързани с финансови, застрахователни и брокерски услуги са били с най-голям дял в Словения (35 на сто), Чехия (36 на сто) и Хърватия (24 на сто).

В Литва, Румъния, Украйна и Латвия, обаче, най-голям дял от общия брой на всички показани реклами е регистриран за категория “търговия”. Те представляват 19 на сто от пазара в Литва и Румъния и 17 на сто от латвийския пазар.

Голям процент от рекламите в Литва се излъчват и от компании промотиращи продукти и услуги от категория "отдих" (19 на сто), докато в България един значителен процент от рекламите се излъчват от фирми рекламиращи стоки за домакинството, мебели и декоративни продукти (14 на сто).

Оказва се обаче, че големият брой показвания не винаги гарантира и високо ниво кликове върху рекламните формати. Унгарци, поляци и сърби са кликали най-често върху реклами от категория “отдих и свободно време”, латвийците и словаците - на рекламни послания от телекомуникационни компании. В същото време хърватите, чехите и българите са кликали на-често на рекламни формати свързани с дрехи и аксесоари, литовците – на такива свързани с пътувания, туризъм, хотели и ресторанти, румънците - на оферти от категория “търговията на дребно”, a словенците – на реклами на стоки за домакинството.

Според проучването най-високият среден CTR - т.е. средното съотношение на броя показвания към броя кликове (Average Click Through Rate) – е отбелязан в Украйна. В тази страна, нивото на кликаемостта през втората половина на 2012 година достига стойност от 1.15%. На практика това означава, че хиляда показвания на една реклама са довели средно до 11.5 клика.

Високи средни резултати за CTR са забелязват също и в Полша (0.62 на сто) и Словакия (0.58 на сто).

По-надолу в списъка са: Хърватия (0.45 на сто), България (0.39 на сто), Чешката република (0.38 на сто), Латвия (0.35 на сто), Литва и Словения (0.30 на сто всяка), Румъния (0.29 на сто), Унгария (0.28 на сто) и Сърбия (0.26 на сто).