В цели осем страни в ЕС дизелът е по-евтин от този у нас
Време е да погледнем какво се случва на пазара на горива у нас месец след изборите. Голяма част от исканията бяха именно по направление на разбиване на монополите, сред които и при горивата.
През последния месец се отчита поевтиняване в цената на бензина с около 5 стотинки за литър по бензиностанциите съгласно статистиката на ЕС.
Добрата новина е, че родният бензин поевтинява в значително по-голяма степен от останалите страни в ЕС на фона на спада в цената на петрола на международните стокови пазари.
* данни energy.eu
В момента цената на бензина е по-ниска само в три страни в ЕС в сравнение с нивата му у нас, на фона на цели пет държави с по-евтино гориво преди месец.
Въпреки това обаче бензинът изглежда относително скъп на фона на най-ниските доходи за страната ни в ЕС.
За сравнение в Румъния, с която се конкурираме за най-ниски доходи, цената на бензина е с около евроцент по-ниска при ниво от 1.296 евро за литър от най-масовото гориво А95.
С по-ниски цени на бензина се отличават още Полша, където горивото е с три евроцента по-евтино при ниво от 1.276 евро за литър и Естония, където цената на бензина е с близо седем евроцента по-евтина при 1.239 евро.
Разликата с цената на бензина в Естония е толкова голяма, въпреки че в страната събират повече мита и акцизи на литър гориво – 42.3 цента на фона на тези у нас от 36.3 цента.
За това горивата да са толкова евтини, съдейства ниската добавъчна стойност която индустрията придава в цената на литър гориво – като тя е едва 12.2 цента, на фона на близо 24 цента у нас.
Всъщност въпреки значителното понижение на петролната стойност при формирането в цената на литър гориво (предвид на поевтиняването в цената на петрола последния месец), добавъчната стойност на петролната индустрия у нас се понижава минимално от 24.6 цента до 23.8 цента.
Или казано по друг начин, именно тази висока добавъчна стойност е причината за относително скъпите горива у нас, дори и в сравнение с тези на страните от ЦИЕ .
Тенденцията дизелът в България да е по-скъп от бензина истава налице, като разликата между двата типа гориво се разширява от един цент преди месец, до 2.6 цента към момента.
У нас тенденцията е напълно противоположна на тази в повечето членки на ЕС, бензинът да е по-скъп от дизела.
Цената на дизела в България е относително по-скъпа от тази на бензина в сравнение с останалите страни от ЕС. Откриваме цели осем страни членки на Съюза, където литър дизел е по-евтин, включително и в Австрия (1.311), където е по-евтин с 2 евроцента.
Тук ситуацията е подобна на тази при бензина, като в основата на високата цена на дизела е високата добавъчна стойност на сектора. Едно сравнение с Естония, където се предлага вторият най-евтиния дизел в ЕС (1.229 евро за литър) сочи, че там добавъчната стойност на сектора е 14.3 евро за литър, докато у нас тя възлиза на 29.3 цента за литър.