На пазар за луксозни хотели
На софийския пазар има не повече от 8 големи бизнес хотела от висока категория - 4 и 5 звезди. Фактът, че два от тях - “Радисън Блу” и “Хилтън”, бяха обект на продажба за по-малко от година, а два други - “Родина” и “Кемпински-Зографски” търсят купувач и може да сменят собствеността си скоро, говори много.
Макар че пострадаха сериозно в началото на кризата, висококатегорийните хотели показват признаци на стабилизиране. След срива от 30% в посещенията и приходите за периода 2008-2010 г. от 2012 г. насам приходите от основната дейност на седемте големи хотела нарастват с около 5% средно.
Показателят “приход от налична стая”, който се приема за водещ в хотелската индустрия, е нараснал с 3.3% например за софийския “Хилтън” през 2012 г. в сравнение с предишната година. Това показва финансовият отчет на “Компания за луксозни хотели”, която управляваше “Хилтън”, преди той да стане собственост на фирма на бизнесмена Спас Русев. За същия период заетостта му се е вдигнала с 6.5%.
На този пазар определено има раздвижване. Доказва го и фактът, че през последната година в столицата се появи нов, сравнително голям 4-звезден хотел - “Новотел”. Беше открит и бутиковият 5-звезден “Сенс хотел”, който е на крачки от сградата на парламента. Хотел висок клас ще има и в “Милениум център” зад НДК, чийто груб строеж вече приключи, посочва вестник "Труд".
В крак
От разпространено тези дни проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield се оказва, че интересът към инвестиране във висококатегорийни хотели в българската столица не е изключение. Напротив, то е част от обща тенденция за пазарите на Централна и Източна Европа.
Обемът на инвестициите в луксозни бизнес хотели в региона през първата половина на 2013 г. се е повишил с 38% в сравнение със същия период на 2012 г., твърди докладът на компанията.
На този пазар в последните години почти не са навлизали нови международни оператори. Съответно ограниченото предлагане в петзвездния сегмент имаше положителен принос за по-добрата работа на съществуващите хотели, принадлежащи към международни вериги от високия клас, защото те не бяха подложени на силен конкурентен натиск, се казва в проучването.
Инвеститорите имат интерес от придобиване на активи, генериращи приходи, които обикновено се продават на цени, по-ниски от строителната им себестойност. Ограниченото банково финансиране за нови проекти, високите разходи и допълнителният риск при новото строителство са други причини инвеститорите да предпочитат съществуващите активи, твърдят от Cushman & Wakefield.
Нарасналото доверие на инвеститорите в региона идва и заради продължаващото подобряване на финансовите резултати на хотелите. Според проучването през първите шест месеца на 2013 г. приходът от налична стая се е повишил с 10.7% в Братислава, с 8.4% в Будапеща и с 2.4% в Прага в сравнение със същия период на 2012 г.
Очакваното ускоряване на икономическия растеж в Европа и в България през 2014 и 2015 г. също прави хотелите атрактивен вид активи за инвеститорите. По-високият ръст на БВП обикновено води до повече бизнес пътувания и би се отразил положително на пазара на нощувки в София, който е ориентиран предимно към бизнес посетители.
“В крайна сметка един хотел може да коригира цените за услугите си всеки ден, в зависимост от търсенето, за разлика от офис или търговските центрове, при които договорите са с дълги срокове.
Инвеститорите знаят, че когато икономическият ръст и чуждите инвестиции наберат скорост, заетостта и средните цени на нощувките също ще се повишат и е естествено да търсят да купят висококачествени хотели в момента”, коментира Михаела Лашова, директор на Forton, която е партньор на Cushman & Wakefield за България и Македония.
Това е само начало
Според проучването тенденцията на засилен интерес към такива активи е едва в началото и ще продължи и занапред. “С възстановяването на европейската икономика и увеличаващия се интерес към инвестиции в хотели очакваме по-висока активност в Централна Европа и през 2014 г.”, прогнозира Фредерик льо Фишу, директор “Услуги за хотелиерската индустрия” в Cushman & Wakefield.
Според него приходите на тези хотели ще продължат да се увеличават, което всъщност предизвиква интереса на инвеститорите.
В България обемът на инвестиционните сделки с имоти възлезе на 54.2 млн. евро за първите девет месеца на 2013 г., като най-съществената част от тази сума беше именно продажбата на “Хилтън” (24 млн. евро по информация от пазара).
Има само една малка подробност, която различава тази активност у нас от онази в останалите държави от Централна и Източна Европа. Докато там предимно чужди инвеститори купуват от местни собственици, у нас стана обратното.
“Радисън Блу” беше собственост на британската “Горт секюритис”, а “Хилтън” - на ирландската “Куин груп”. Купувачи и на двата хотела станаха фирми на българския бизнесмен Спас Русев.
Според Михаела Лашова не е изключено сделки като тези да се повторят в най-близко време и с други хотели от висок клас у нас. “Не изключвам и възможността някои от днешните купувачи просто да спечелят от възстановяването на този пазар и да препродадат с печалба в следващите две до три години”, казва тя.