Уилям Смийд се подготвял за колежа Уитман във Уола Уола, Вашингтон, със стремежа да учи право. Скучните занятия по политическа наука го накарали да преосмисли избора си на кариера. "На професорът му отне три седмици да определи понятието демокрация", казва 56-годишният Смийд. "Аз нямах този вид търпение."

Законът на търсенето и предлагането е привлякъл интереса му. "Бях напълно запленен как той отразява всичко на пазара", казва Смийд, който впоследствие завършва със диплома по икономика.

Търсенето и предлагането все още са в основата на сравнително простата му философия на инвестиране: Купувайте фирмите без които клиентите не могат да живеят, когато инвеститорите ги мразят. "Забележително е колко печеливша може да бъде дадена компания, когато има пристрастена клиентска база", казва Смийд, чиито фонд Smead Value Fund с 736 милиона щатски долара е нагоре с 23% годишно през последните пет години, по-добре от 97% от своите големи конкуренти.

За да се убедите в силата на "лепкавото" търсене, Смийд посочва за пример компанията Cabela's (CAB). Той започнал закупуване на акции на търговеца на стоки за открито през януари 2008 г., при 12 долара за акция. Въпреки, че компанията не е невредима от рецесията, тя се е изправила много по-добре и успяла да се завърне по-бързо, казва той, благодарение на нейните лоялни клиенти. "Те може да поставят логото на Cabela на сако и да искат с 15% повече за това", казва той. "Това е Walt Disney за възрастни, които обичат риболова и да ловуват."

Докато избора му на акции е заземен в областта на икономиката, неговият подход се придържа към твърди уроци, научени в началото на кариерата му като брокер на ценни книжа в Drexel Burnham Lambert в Сиатъл. Drexel го е научила на много, но това, което е научил за избора на акции бе придобито от четенето на Питър Линч, Джон Темпълтън, и Уорън Бъфет.

Когато Drexel фалира през 1990 г., нейните акции стават безполезни и Смийд загубил една трета от нетното си богатство. "Всеки, който смята да бъде преследвач на акции трябва да изпита случая на събуждане и визиране на черна дупка в своя баланс", казва той. "Казах си, че никога няма да бъда на линията на фалит отново. Аз няма да притежавам ценни книжа, които имат тази възможност."

Смийд се мести в инвестиционно-консултантския бизнес, където той проследява неговите препоръки срещу тези на мениджърите, на които той се възхищавал. Той отложил стартирането на собствения си фонд, докато и най-малкото от петте му деца не се дипломира от гимназията. "Ние започнахме компанията, когато имах нужда от ново дете", казва Смийд, който стартира неговата фирма през 2007 година.

Smead Capital Management е регистриран инвестиционен консултант със седалище в Сиатъл. Фирмата е създадена, за да даде възможност на инвеститорите да се възползват от дългосрочнoтo притежание на обикновени акции, отговарящи на осем патентовани инвестиционни критерии.

Процесът на управление на портфейл се определя от осемте инвестиционни критерии на SCM: 1) Силен баланс - за предпочитане повече пари, отколкото дълг или способността да се изплати дълга за две години от свободен паричен поток; 2) Дълга история на печалби и дивиденти (или обратни изкупувания на акции ); 3) История в полза на акционерите - осъществяване на благоприятен за акционерите избор с наличния капитал; 4) Големи нива на притежания на акции от персонала (за предпочитане скорошни покупки); 5) Лесно за разбиране - бизнеса отговаря на устойчива икономическа необходимост; 6) Високи нива на свободен паричен поток; 7) Силни позиции - високи нива на рентабилност, поддържани от бариерите за навлизане на пазара; 8) Ниско съотношение цена-доходност (или цена-продажби / паричен поток / счетоводна стойност) в сравнение с последните пет години.

Неговият фонд е концентриран и Смийд търпеливо чака фирмите, които той държи под око, да представят една добра стойност. "Това не е ровене, за да намерите компании", казва той. "Това е търпеливо чакане на компании, които познаваме и искаме да закупим."

Такъв беше случаят с Walgreen (WAG). Смийд започна закупуване на акции на търговеца на дрогерия на дребно през 2008 г., но "вдигна летвата" в началото на 2012 г., когато един спор за договор с Express Scripts (ESRX), най-големият мениджър на аптеки в нацията, изпрати акциите на Walgreen надолу до 31 долара.

Смийд вярвал в страхотните места и покупателната способност на Walgreen, за да направи покупка със или без Express Scripts. Двете компании са обратно в бизнеса от средата на 2012 г.; акциите оттогава почти са се удвоили и са едни от най-големите притежания на Смийд.

Смийд е безусловен в желанието да се увери, че кандидат-притежанията отговарят на осем критерия. Първо и преди всичко, те трябва да отговарят на икономическа нужда. Те също така трябва да имат силно конкурентно предимство, с дълга история на рентабилността, в идеалния случай 10 последователни години; да генерират много свободни парични средства; и да се търгуват за по-малко от 30% от цената на съществената стойност на Смийд. Тези първи пет са задължителни.

Повечето притежания също така са с девствени баланси, благоприятни за акционерите предишни данни, както и силна ангажираност с вътрешна информация, включително и за последните покупки.

"Когато Джейми Даймън беше разпънат във вестника през 2012 г. поради сделката с лондонския кит, той купи акции на JPMorgan Chase (JPM) за 16 милиона щатски долара на цена 34.50 долара, ние не можеше да чакаме повече, за да пуснем нашите поръчки", казва той. "Това беше един мегафон, насочен към нас." Що се отнася до последната лоша новина за JPMorgan, Смийд казва, че това е вид на "аргументация, за която ние толкова копнеем като контристи."

В случая на топ притежанията в Gannett (GCI), Смийд не се нуждаел от високо-профилно събитие, което да предостави възможност. Вестниците вече бяха прокълнати, когато Смийд инициира позицията си през 2009 г., при 12 долара за акция. Но историята не е само черно и бяло. За тези, които мислят, че "печатането е мъртво", той посочва, че общността от 90-те вестници, които компанията притежава, имат пленяваща аудитория от рекламодатели - от автокъщи и магазини за хранителни стоки, до агенти за недвижими имоти - и читатели. "Ако искате да прочетете за местната политика или да видите снимка на вашето дете да участва в All-Star играта, можете да се абонирате," отбелязва той. В същото време, Gannett притежава десетки NBC и CBS филиални станции и съкровищница от цифрови имена, включително Cars.com и CareerBuilder.com.

Оборотът на фонда през последните пет години е 13%, или около три фирми годишно. Когато става въпрос за сдържана идея, Смийд обикновено продава акция поради три причини. "Ако една акция е спадала с 15% или повече, ние я анализираме отново, както ако правехме чисто нова покупка", казва той. "Ако ние не сме готови да купуваме повече в този момент, ние продаваме."

На второ място, ако някой от неговите основни критерии са нарушени, това е причина да се продава. И накрая, ако акцията стане твърде добре обичана - той го нарича маниакално ценообразуване - Смийд започва да излиза.

В продължение на години, Starbucks (SBUX) е едно от най-добрите притежания на фонда. Той я забеляза, когато тя се търгуваше в „тийнейджърските цени", вярвайки, че пристрастената клиентска база предвещава добро за дългосрочен растеж. "Ако притежавате Starbucks и цените на кафето вървят нагоре, вие повишавате цените си," казва Смийд, който я остави да набъбне до 8% от фонда през 2012 г. Когато цената преодоля 80 долара за акция в края на миналата година, обаче, Смийд започна да става неспокоен. От тогава той е намалил позицията си до 1%. "Тя просто стана твърде популярна", казва той.