Намаление на цените с 10% в местния супермаркет на Адриан Бисегер в Цюрих не го е разубедило да пътува три часа с кола, за да пазарува в Германия.

Банковият консултант твърди, че спестява по 300 франка (326 долара) на месец, като купува бебешки пелени, месо и дрехи в Германия - сума, която се е увеличила, след като Централната банка на Швейцария премахна тавана на франка спрямо еврото.

“Швейцария не може да се сравнява с цените в евро,” казва 38-годишният Бисегер за отстъпките, които се предлагат. “Намаленията са смешни,” тъй като те не компенсират разликата от това да пазаруваш в чужбина.

От решението на централната банка през януари франкът е поскъпнал с над 10% спрямо еврото. В резултат на това вериги магазини, като Migros и Coop, предлагат отстъпки по вносни стоки в опит да накарат клиентите, като Бисегер, да пазаруват в Швейцария.

Това увеличава натиска върху печалбата на индустрия, в която една десета от разходите на дребно са отишли в чужбина през 2013 г., и създава възможност за така наречените дискаунт вериги да подкопаят олигополния пазар, пише Bloomberg.

Ситуацията е уникална за Швейцария – в повечето страни да пазаруваш редовно хранители продукти в чужбина е, меко казано, непрактично. Където и да живеят в Швейцария, потребителите се намират на няколко часа от друга държава. Те имат стимул да пазаруват в чужбина и защото потребителските стоки в Швейцария са едни от най-скъпите в света.

Положението на швейцарските магазини се утежнява и от германските дискаунт вериги като Aldi и Lidl, които са въоръжени със струващи по-малко стоки от еврозоната и са готови да предложат по-ниски цени в магазините си в Швейцария.

Aldi има вече 3.5-процентен дял от пазара. В периода 2010-2014 г. продажбите на веригата са нараствали близо 9 пъти по-бързо от ръста на пазара, според данни на Euromonitor.

За Бисегер намаленията в швейцарските магазини не са достатъчни. Повечето намаления са на незначителни стоки, а най-големите намаления са на стоки, които вече са били надценени, казва той.

Бисегер ще продължи да пазрува в Германия, докато не види намаления на по-значими артикули, които да надхвърлят 20%.