Три пазарни мита, на които да не вярвате
На фондовите пазара съществуват „неписани правила“, някои от които се определят като митове и много пазарни специалисти отричат. Ето три такива, посочени от трима специалисти от изданието Motley Fool:
Мат Франкъл: Много инвеститори смятат, че могат да правят пари, като се опитват да „таймират“ пазара (определят най-добрия момента за покупката или продажбата на определен актив).
Виж още: Седем мита за фондовия пазар
За десетте години между 2004 и 2013- година индексът на сините чипове S&P 500 се е повишил годишно със 7.4%, а облигациите са донесли среден доход от 4.6%. В същото време средният инвеститор е реализирал доходност от едва 2.6%.
Как е възможно това? Точно поради опитите на инвеститорите да „таймират“ пазара, според Франкел. Вместо това последните щяха да реализират много по-добри резултати, ако бяха залагали дългосрочно на стабилни компании.
Инвеститорите имат склонност да се поддават на емоции и това ги вкарва в спиралата на „вечните загуби“ - купуват скъпо и продават евтино, вместо да следват обратния принцип. Средният инвеститор се паникьосва и продава, когато пазарът се понижава, вместо да запази спокойствие и да купува при новите пазарни пикове.
Дан Каплинджър: Много инвеститори правят грешката да смятат, че фондовият пазар е отражение на икономиката – расте при добро представяне на икономиката и обратно.
Много от големите щатски компании са много чувсттвителни към случващото се с чужди икономики, предвид на факта, че все по-голяма част от приходите им идват от пазари извън пределите на САЩ.
Пример за това е Philip Morris International. Въпреки че централата на компанията е в САЩ и тя е член на индекса S&P 500, основна част от приходите на компанията са от международните пазари.
Поради това силният долар наранява резултатите на компанията, чиито приходи се деноминират в долари. А силният долар е именно резултат от силна щатска икономика. Казано по друг начин, силната щатска икономика се отразява неблагоприятно върху бизнеса на Philip Morris.
Тод Кемпбъл: Вярно е, че индексните фондове са ефективно средство за реализиране на пазарна доходност, но не е вярно, че инвеститорите не могат да бият индексните фондове.
Инвеститорите, закупили и държали акции от компании, променили бизнеса в сектора си, определено са се представяли много по-добре от индексите и индексните фондове, смята Кемпбъл.
За пример дава компании като Amazon.com, Apple, Netflix и Priceline, които значително са изпреварвали по представяне това на широкия индекс S&P 500 през последното десетилетие.
Кемпбъл признава, че не е лесно да се отгатне кои компании ще са иноватори и ще са успешни в дългосрочен период от време.