Alibaba отвръща на удара
Публикация във финансовото издание Barron's от уикенда донесе нови сериозни неприятности за китайската онлайн компания Alibaba.
Изданието публикува статия, според която акциите на дружеството могат да се понижат с още 50% от текущите си нива.
Вижте още: Фалстарт при търговията с акциите на Alibaba
Междувременно акциите на компанията вече паднаха с над 30% от пика си през май, като се търгуват от над седмица под цената от първичното си публично предлагане преди година.
До голяма степен вследствие на материала, книжата загубиха нови 4.1% от стойността си, завършвайки при нива от 62.10 долара за брой.
От Alibaba публикуваха моментално отговор на статията, като твърдят, че има сериозни неточности и в резултат на тях погрешни изводи, направени от автора на материала Джонатан Лейнг
Според Лейнг бъдещото съотношение цена-печалба, при което се търгуват акциите на компанията, е 25, а би следвало да е много по-близо до това на конкуренти като eBay, които се търгуват при съотношение цена-очаквана печалба от 15.
Според мениджмънта на китайската компания настоящото сътношение цена печалба е 25, а това за 2016 година е много близо до 20. От Alibaba заявяват също така, че съпоставка с eBay не е подходяща, защото Alibaba оперира на китайския пазар, докато eBay оперира на щатския. Сравнимостта на двата пазара е невъзможна.
Много по-удачно, според Alibaba, е да се сравняват финансовите й коефициенти и съотношения с тези на водещи конкуренти в Китай, като например Tencent и Baidu.
От компанията водят диспут и относно други данни, взети за Alibaba, откъдето смятат, че са неточни. Едни от тях са броят на онлайн потребителите, които харчат пари в сайта на годишна база.
Според Alibaba изданието Barron's подценява средния потребителски разход на годишна база, както и броя на щатските потребители с покупки в сайта. Това води до неуместен скептицизъм относно бизнеса на компанията.
Надценява се и степента, в която конкурентите на компанията „ядат“ от пазарния й дял, според мениджмънта на Alibaba. Данните са на база на направено проучване на Financial Times, което „разчита на ограничен брой анкетирани“.
Сериозна критика се прави и на коментарите в статията, че инвестициите в сфери, като логистика, медия и облачни технологии, не са в посока на „подобряване на рентабилността“.
„Господин Лейнг пропуска факта, че от фундаментална гледна точка логистиката е критичен компонент в онлайн търговията“, се казва в писмо, публикувано от Alibaba.