Кейнс: Гениален икономист, лош валутен трейдър
Няма начин да се интересувате от икономика и никога да не сте чували името Джон Мейнард Кейнс. Считан за основоположник на съвременните икономически науки, малко хора свързват името на гениалният икономист с валутните пазари.
Оказва се, че докато е развивал своите икономически теории, Кейнс е отделял доста внимание да търгува с валута. Противно на очакванията за такова величие обаче, той е бил относително посредствен трейдър. Това сочи изследване направено от Оливие Акоминоти от London School of Economics и Дейвид Чембърс от Cambridge Judge Business School, публикувано в изданието The Journal of Economic History.
Авторът на „Основната теория за заетостта, лихвите и парите“, публикувана през 1936-та година е търгувал на валутните пазари от 1920-та до 1940-та година. За периода 1920-1927 година, средната доходност на Кейнс е била 8.9%, докато за периода между 1932 и 1939-та година, доходността му е била още по-ниска – в размер на 2.5%.
По време на пика си през 1936-та година, валутния портфейл на икономиста е възлизал на 250 000 паунда, еквивалентни на 23 млн. долара към днешна дата.
Доходността на Кейнс изглежда доста скромна, на фона на значителния риск, който той е поемал и сериозните колебания в портфейла му, се казва още в проучването.
Кейнс е имал залог за поскъпване на долара, точно преди Рузвелт да се откаже от златния стандарт през 1933-та година, което е довело до сериозна обезценка на щатската валута. По-късно той правилно прогнозира отделянето на Франция и Холандия от златния стандарт, което води до обезценка на валутите на тези страни.
„В много от случаите, Кейнс правилно е прогнозирал посоката на пазара“, коментира Чембърс. „Основната му слабост е била невъзможността правилно да определи времето за влизана на пазара“, допълва още изследователя.
Изводите от представянето на Кейнс са няколко. На първо място това, че на финансовите пазари да си гениален не е достатъчно. На второ – най-добрите трейдъри трябва не само да разбират фундамента на пазара и активите, но и да имат усещането за това кога е най-добрия момент да влезеш в позиция. И на последно място е изводът, че можеш да загубиш много пари, дори и да имаш правилна идея и визия, но ако влезеш в неподходящ момент.