Какво действително купува самолетният ви билет?
Вече не е достатъчно да търсите най-евтините самолетни билети. Не и когато авиокомпаниите все повече разделят кабините си и налагат отделни такси за услуги, които преди време бяха включени в билета.
Повече пространство за краката? Това налага допълнителна такса. Място в багажника? Само ако купите по-скъп билет.
В новия свят на самолетните билети класи със сходни имена, като „икономична“ и „базово икономична“, могат да прикриват големи разлики в предлаганото ниво на обслужване.
Сайтовете за резервации често не обясняват много какво в действителност получават пътниците за определената цена, което усложнява още повече нещата.
„Понякога се нуждаете от суперкомпютър, за да разберете какво получавате и какво – не. Объркването става още по-голямо, защото най-ниската цена на билетите на различните авиокомпании не включва и не изключва едни и същи неща“, казва Хенри Хартевелд, анализатор на туристическата индустрия в Atmosphere Research Group.
С билет за базова икономична класа в American Airlines, Delta Air Lines и United Airlines пътуващите не могат да избират място предварително. Но в Delta пътниците в базова икономична класа могат да използват багажника, ако има свободно пространство.
В American и United багажникът над главата е недостъпен за пътуващите, които са си купили билет на най-ниската цена, освен ако не са елитни членове на програми за възнаграждение на авиокомпаниите.
„Трябва да правите повече проучвания от всякога. Дори ако си мислите, че сте наясно с нещата, те се променят, така че постоянно трябва да проучвате какво е най-доброто за вас“, казва Пол Хъдсън, президент на FlyersRights.org, която защитава правата на пътниците.
Не чак толкова отдавна самолетните билети бяха много по-ясни. Имаше само две или три „класи“ и дори най-евтините билети предлагаха разумно пространство за краката и позволяваха да се внася поне един чекиран багаж, пише New York Times.
Това започна да се променя през 2008 г., когато American Airlines въведе такса за първи чекиран багаж на пътниците. От тогава цялата индустрия започна да налага все по-високи такси всяка година – за приоритетно качване, wi-fi, забавления на борда и дори за предварителен избор на седалка.
Неотдавна администрацията на американския президент Доналд Тръмп отхвърли правило, което щеше да принуди авиокомпании да известяват пътниците за таксите за багаж по-рано и по-явно в процеса на резервация.
Всички тези такси помогнаха много на авиокомпаниите да се върнат към печалба след години на загуби и банкрути. Авиокомпаниите се възползваха също от по-ниската цена на горивото в последните десет години и от по-слабата конкуренция на голяма част от маршрутите.
Приходите от такси и плащания „растат всяка година, защото тази система работи“, казва Джей Соренсен, президент на IdeaWorksCompany - консултантска компания, специализирана в авиоиндустрията.
Според доклад, публикуван от компанията му тази есен, през 2017 г. авиокомпаниите са натрупали приходи от допълнителни такси на стойност над 82 млрд. долара – такси от пътници и други плащания от партньори, като компании за кредитни карти и хотели. Това е с около 46 млрд. долара повече спрямо пет години по-рано.
Докладът, изготвен със съдействието на CarTrawler, която дава препоръки за наемане на коли на много уебсайтове на авиокомпании, използвал данните за 66 авиокомпании миналата година, за да извлече вероятните доходи от допълнителни такси на 184 авиокомпании в света. Голяма част от тези доходи идвали от таксите за „а-ла-карт“ услуги.
„Авиокомпаниите, които постигат добра печалба, са по-добрите авиокомпании“, казва Соренсен в телефонно интервю между свързващи полети.
„Преминахме през 80-те години на миналия век, когато авиокомпаниите бяха износени. Сега съм в Минеаполис в гейт зона, където има нови килими, всички седалки са здрави и има много информация на плазмени екрани“, допълва той.
Алисън МакАфий, говорител на профсъюза Airlines for America, защитава новите цени и структурата на таксите като нещо добро за всички.
„Идеята за раздробените цени позволи на авиокомпаниите да поддържат ниски основните си цени, като в същото време предоставят по-голям избор на клиентите за това какво ценят и за какво искат да платят, за да отговорят на индивидуалните им нужди. От гледна точка на цената, това е добре за бюджетите им“, смята МакАфий.
Много пътуващи са особено притеснени от първоначалната цена на билета им. „Те отделят часове, понякога дори няколко дни, в търсене на полети, чиято цена отговаря на бюджета им“, казва Хартвелд. Но след като купят най-евтиния билет, много пътуващи продължават да плащат за малък ъпгрейд, който подобрява качеството на пътуването им.
„Клиентите търсят базов самолетен билет, но в крайна сметка харчат част от спестените пари за удобства, за да имат по-приятно пътуване – седалка с повече място за краката, достъп до летищния салон или нещо друго“, отбелязва Хартвелд.
Той казва още, че мегасайтове, като Kayak и Orbitz, обикновено извеждат на преден план ниските цени, но не обясняват какво е изключено от билетите за базова икономична класа.
Тези сайтове често не разкриват ползите от закупуването на малко по-скъп билет за стандартна икономична класа, ако има такъв вариант. Хъдсън препоръчва на пътуващите да посещават сайтовете на отделните авиокомпании, за да видят пълния набор от варианти.
На фона на продължаващото раздробяване на билетите от авиокомпаниите, Хартвелд смята, че клиентите може да променят начина, по който гледат на закупуването на билети. „Добре е да променят мисленето си от купуване на билети към купуване на продукти. Въпрос на време е всичко в самолета да се превърне в „а-ла-карт“ преживяване“, казва Хартвелд.
Авиокомпаниите използват също събирани с години данни за предпочитанията на пътуващите и поведението им, за да определят върху кои удобства да наложат доходоносни такси.
„Авиокомпаниите са перфектно информирани за това, защото всеки път, когато някой купува място, те знаят за това. Те могат да съберат тези данни и да разберат кога се е случило това и кои седалки се разпродават най-напред“, казва Соренсен.
Той сравнява избирането и евентуално допълнителното заплащане на определена седалка с купуване на недвижим имот. „Вила на брега на езерото с плаж струва повече“, отбелязва той.
Пътуващите в бизнес класа често могат да избират по-висока цена на билета. Корпоративните политики варират, но много компании позволяват на служителите си да купуват места на редовни цени в икономична класа вместо базови билети, казва Хартвелд.
Той допълва, че туристите, които пътуват за почивка, мислят за повече неща от официалната цена на билета. Резервирането на билет или пътуването с авиокомпания, която не позволява да избират място предварително, например, може да означава разделяне на семейството в самолета.
За някои по-скъпият билет с по-малко ограничения може да си струва допълнителните разходи. „Ако пътуват с деца или пътуването е с висок емоционален заряд за тях, например, семейна ваканция или нещо такова. Последното, което искате, е ваканцията ви да бъде съсипана“, казва Хартвелд.