Шведската компания за стрийминг на музика Spotify дебютира на Уолстрийт, като в първия си ден като публична компания достигна до пазарна капитализация от близо 30 млрд. долара.

Книжата на Spotify отвориха вчерашната сесия на цена от 165.90 долара за лот на фондовата борса в Ню Йорк. По-късно книжата поевтиняха под ниво от 150 долара за брой.

Процесът по листване на Spotify бе наблюдаван внимателно през последните няколко седмици, като една от причините за интереса бе необичайният начин за реализиране на публичното предлагане на акции, който избра компанията.

За разлика от традиционните IPO-та, шведската компания не набра капитал чрез пускане на нови акции. Вместо това бяха предложени вече съществуващи книжа директно на борсата, без да се разчита на посредници, които да привличат инвеститори, като стабилизират цената още преди официалния дебют. За маркет мейкър бе избрана компанията Citadel Securities.

Необичайното IPO вкара анализаторите в разнопосочни размишления, като повечето от тях дори не знаеха как да нарекат процеса. „Официално не го наричаме IPO”, казва Мат Кенеди, анализатор от Renaissance Capital.

Предварителните прогнози предвиждаха, че книжата на Spotify ще се търгуват на цена между 160 и 220 долара през следващите 12 месеца, пише CNN.

Шведската компания избра метода на директното листване, по силата на който настоящи служители и акционери имат правото да продадат дяловете си, ако искат, разбира се, в първия ден на търговията.

Ако процесът бе в рамките на класическото IPO, то трябваше да бъде поставена цел за набиране на средства и продажба на акции, като процедурата щеше да се смята за успешна само при постигане на заложените параметри.

Ако акциите на Spotify не станат жертва на голяма волатилност през идните дни, то нестандартното решение за листване може да се възприеме и от други големи компании, които да го предпочетат спрямо стандартното IPO.

По думите на Кенеди, подобен ход могат да предприемат и други големи компании, като Uber и Airbnb.

Изпълнителният директор на Spotify Даниел Ек коментира, че решението за избягване на набирането на средства и фанфарите около едно IPO е пример, че компанията мисли различно.

„Обикновено компаниите бият камбаната. Обикновено компаниите прекарват деня, давайки интервюта из борсата, посочвайки защо техните акции са добра инвестиция. Обикновено компаниите не предприемат директно листване”, написа Ек в блога на компанията.

„Въпреки че оценявам, че този път е логичен за повечето компании, Spotify никога не е била нормална компания”, добавя той.

Spotify разполага с два пъти повече платени абонати спрямо най-големия си конкурент Apple.

През последните години по света се заговори за „убийците на Spotify” - в лицето на Apple, Google и Amazon. Засега обаче това остава само на думи, тъй като шведската компания се справя повече от добре на пазара на стрийминг на музика, където е безспорен лидер.

Компанията очаква до края на годината да достигне аудитория от 200 млн. активни потребители месечно, като 96 млн. от тях плащат за услугата.