Съществува правило, наречено „Принципът на Питър“. Според него в определен момент всеки човек достига своя връх на некомпетентност. Например един служител е компетентен за заеманата от него позиция, но когато му се възлагат допълнителни отговорности или бъде повишен, а не е готов за това, продуктивността му намалява. Това е като да отхапеш по-голяма хапка, отколкото можеш да преглътнеш, пише изданието Harvard Business Review.

Поради вашата полезна дейност и доказани умения, вашият шеф ви смята за надежден служител и в един момент решава, че можете да поемете още задачи. Оценката, която ви дава, може да бъде ласкаеща, но в същото време има риск да не може да се справите с новите задължения. Тогава категорично трябва да кажете „не“. Разбира се, любезно.

Ето как да се справите в подобни ситуации, без да навредите на настоящите си отговорности.

Оценете настоящата ситуация
Всеки човек би искал да бъде оценяван като екипен играч, което прави трудно отказването на допълнителна работа. В същото време трябва да си давате сметка къде сте. С колко проекта сте натоварени сега? Успявате ли да изпълните задачите си в рамките на деня? Колко доклада успяхте да завършите? След като проверите отговорите на тези въпроси, може да си дадете ясна представа дали е възможно да поемете още работа.

Бъдете честни защо не можете да поемете повече натоварване
Не е срамно да кажете истината. Прекалено сте заети, имате твърде много отговорности. Всъщност вашият шеф ще оцени това, тъй като показвате, че не искате да жертвате ефективността си в името на това всеки път да му отговаряте с „да“.

Работохолизмът съсипва кариерата виСпрете да се претоварвате!

Проявете разбиране

Когато някой се задава към вас, защото има намерение да ви пита нещо, важно е да съумеете учтиво да отложите разговора с него. Той може да иска да ви даде нова задача например. Или пък да потърси помощта ви. Не бива да казвате „не“ веднага. Утре може вие да имате нужда от помощта му. Не забравяйте да бъдете учтиви.

Предложете друго решение
Когато ви предлагат още отговорности, но вие не може да ги поемете, предложете друго решение. Нов подход ще бъде приет радушно.

Предложете друг начин, по който може да помогнете
Казвайки „не“ на повече работа, не означава, че не искате да бъде полезни. Попитайте дали има друг начин, по който нещата може да се случат. Дали не може да сте от полза, но правейки нещо различно. Мислете отвъд рамките.