Това ли е новата златна кокошка на Google?
Интернет гигантът Google се оглежда за нови предизвикателства и източници на приходи.
Една от нишите, в които компанията нямаше осезаемо присъствие, е светът на видеоигрите.
Логично, на фона на огромния ресурс и пазарен дял, с които разполага, Google реши да се насочи именно към тази сфера, комбинирайки идеята си с друг нов популярен продукт – стрийминга на съдържание, където компанията, така или иначе, има сериозни позиции чрез своя портал YouTube.
Името на новото начинание на щатската компания се казва Stadia. Услугата за стрийминг на видеоигри ще стартира през този ноември, обявяват от Google, цитирани от CNN.
Платформата, която първоначално беte представена през март тази година, ще функционира като Netflix, но не за фил;r и сериали, а за игри. Нещо повече – Stadia има потенциал да промени игралната индустрия, тъй като ще предоставя възможност на потребителите да играят игри на всякакви устройства – от телевизор, през смартфон, до таблет, като това няма да влияе на графичните качества на заглавията.
Геймърите ще играят игрите директно от облака на компанията, без да се налага да ги свалят на свое дисково пространство. С други думи – Stadia може да се окаже иновацията, която ще прекъсне затворения цикъл в индустрията, който изисква закупуването на модерен хардуер за подкарване на най-новите игри.
Чрез Stadia това изглежда ще се окаже излишно, тъй като игрите ще бъдат достъпни от облака чрез всякакви устройства. Първоначално всичко това ще бъде достъпно само на телевизори, разполагащи с мултимедийните плейъри Chromecast, а от 2020 г. и за компютри и мобилни устройства.
Контролерът на Stadia
Google стартира услугата си с пакетно предложение на цена от 129.99 долара на име Founder's Edition. То включва специален контролер за игра Stadia, устройство Chromecast, три месеца абонамент за стрийминг услугата и безплатен допълнителен 3-месечен абонамент, който потребителят може да предостави на приятел. Компанията вече приема предварително поръчки за пакета.
Услугата първоначално ще стартира в 14 държави: САЩ, Канада, Великобритания, Ирландия, Франция, Германия, Италия, Испания, Холандия, Белгия, Дания, Швеция, Норвегия и Финландия. През следващата година Google предвижда да добави и други държави.
Тогава компанията ще пусне и стандартна услуга за абонамент на име Stadia Pro, която ще бъде на цена от 9.99 долара на месец и ще включва достъп до 31 игри, сред които Destiny 2, Assassin's Creed Odyssey, Borderlands 3 и Rage 2.
Предвижда се и безплатна версия на Stadia, която ще подкарва игрите с по-ниска резолюция, като потребителите ще могат да плащат за конкретно заглавие, което искат да играят.
Поддръжка за браузъра Chrome и смартфоните Pixel 3 и 3a също ше бъде представена през следващата година.
Според Майкъл Пачтър, анализатор в компанията за финансови услуги Wedbuch, каталогът от 31 игрални заглавия не впечатлява. „Аналогично е с бюфет, който разполага само с 31 ястия; ако няма това, което искате, няма да посегнете към този бизнес”, смята той.
От Google посочват пред CNN, че издатели на игри ще пуснат повече заглавия, които са съвместими със Stadia по време на годишната геймърска конференция Е3. Очакват се сериозни игри с голяма фенска маса да попаднат в каталога й.
Подобни стрийминг услуги е имало и в миналото, като всички те са се провалили, пише Прачтър в анализ по темата. Облачни геймърски услуги, като GameTap и OnLive, така и не получиха вниманието на потребителите. Проектът OnLive бе прекратен, а GameTap бе продаден на друга компания, където е и до сега.
Според анализатора проблемите възникват, когато става дума за таксата за абонамент. При такса от 20 долара на месец, вървяща заедно с по-голям избор, това обикновено не води до голям наплив. При такса от 10 долара пък изборът на игри остава по-ограничен.
Все пак има надежда за Google, смята Пачтър. Безплатната версия на Stadia няма да кара потребителите да закупуват отделна конзола, за да играят, което я прави доста атрактивна. Според него този бизнес модел за продажба на заглавия онлайн чрез платформата, без да се налага модерен хардуер, за да се подкарват, крие голям потенциал.
„Издателите навярно ще възприемат този модел, като виждаме малко пречки пред неговия успех”, пише той.
Google инвестира сериозни средства в Stadia. Компанията създаде собствено студио за разработка на игри на име Stadia Games and Entertainment, което ще започне да пуска собствени заглавия през следващата година.
От Google наскоро назначиха Джейд Реймънд, вицепрезидент в компанията, която преди се подвизаваше в Sony, Electronic Arts и Ubisoft.
Потенциалът на стрийминг услугите и игрите не остава незабелязан от конкурентите на Google.
Microsoft, които имат сериозно присъствие в гейминг индустрията от години, работят по своя услуга за стрийминг на игри на име cXloud, която все още се намира в тестови период.
Анализатори прогнозират, че Amazon също ще пусне своя услуга за стрийминг на игри до края на тази година, като не става дума за вече функциониращата платформа Twitch, която се притежава от компанията на Джеф Безос.
Лейн Нуни, асистент и специалист по история на видеигрите в New York University, коментира, че въпреки предимството си да бъдат първи на пазара с облачна услуга за игри, от Google сякаш не знаят за коя точно аудитория пускат този продукт.
„Смятат ли Google, че могат да дръпнат играчи от Xbox, PlayStation или Nintendo - компании, които дефинират какво означава да си геймър от 20-30 години? Или Google се надява, че ще разкрие нов игрален пазар? Изглежда, като че Google се надява и на двете”, казва той.