Сънуват ли в Пекин криптовалути?
Libra - проектът за криптовалута на Facebook, нанесе сериозен удар под пояса на китайските управляващи.
Ако социалната мрежа пусне своя виртуална валута и започне да продава стоки и услуги чрез платформите си, колко време смятате, че ще мине, преди китайските компании, занимаващи се с онлайн разплащания, да пуснат своя сходна услуга?
Изданието South China Morning Post съобщи в началото на тази седмица, че Китайската народна банка обмисля преразглеждане на решението за забрана на криптовалутите в страната - две години след като сама въведе регулацията, пише Forbes.
Ако търговията с криптовалути бъде разрешена отново в Китай, най-логичното място, където концепцията може да еволюира в продукт ,сходен с този на Facebook, е социалната платфрома WeChat - собственост на корпорацията Tencent. WeChat предлага на китайските потребители, както услуга за комуникация, така и платформа за дигитални разплащания.
Китайската народна банка се тревожи, че Libra може да създаде неприятности за китайските трансгранични трансфери, паричната политика и финансовия суверенитет.
„Ако Libra се използва за разплащания... ще може ли да функционира като пари и да има голямо влияние върху паричната политика, финансовата стабилност и международната монетарна система?”, пита Уанг Син, директор на бюрото по проучвания към Китайската централна банка по време на конференция в Института по дигитални финанси към Peking University.
През юни тази година Facebook обяви плановете си за грандиозна платежна система на база блокчейн технологията, която ще позволи на хората по света да трансферират пари така, както сега споделят снимки и шеги в интернет. С други думи, проектът на Facebook е по-скоро платежна система, обезпечена с фиатни пари, а не криптовалута, която се добива и търгува свободно на борсите по света.
Поради това проектът Libra трябва да се разглежда като дигитална платежна система, която влиза в директна конкуренция не с биткойна, а с традиционните платежни институции.
WeChat има над 1.1 млрд. активни месечно потребители по света. Това е мерна единица, която социалните мрежи обичат да използват, тъй като показва по-добре кой използва платформата и кой просто има регистрация в нея, но не е редовен потребител.
За сравнение, Facebook е два пъти по-голям с 2.3 млрд. активни месечни потребители.
Това означава, че евентуално огромно количество хора ще използват валута, издадена от частна корпорация, вместо от държава. WeChat вече разполага с платежна система, но трансакциите се осъщестяват в китайски юани и само чрез китайски банкови сметки.
Приложението WeChat Pay, пуснато през 2013 г., има над 900 млн. потребители, посочват от компанията.
WeChat Pay има силен растеж в света, главно благодарение на китайците, които работят и живеят в чужбина, но пращат пари към близките в родината си. Най-големият конкурент в Азия е Alipay на китайския технологичен гигант Alibaba, чиято основна дейност е онлайн търговията, за разлика от WeChat, който оперира по-скоро като социална мрежа, подобна на Facebook.
Двете платформи имат сравнително равен пазарен дял в Китай.
Alipay е част от Ant Financial - финансовото звено на Alibaba Group, и е най-голямата частна финтех компания в света.
Въпреки индикациите, че проектът на Facebook може да бъде копиран от китайските технологични компании, през май WeChat забрани всички трансакции с криптовалути в рамките на платформата си.
Facebook отвори кутията на Пандора с обявяването на новия си проект. Не е ясно дали Tencent са били накарани да забранят виртуалните валути в WeChat или това е тяхно самостоятелно решение.
Трудно е за вярване, че WeChat, която процъфтява, копирайки бизнес модела на щатските интернет компании, сама ще реши да не следва примера на Libra. Същото важи за AliPay, която има сериозен пазарен дял и в Япония.
Facebook има лош опит в миналото с платежни системи, но техният нов проект е доста различно начинание. Някои вече го нарекоха имитация на платежните услуги на WeChat Pay и AliPay.
Подобно на WeChat Pay, Libra ще позволява парични трансфери между две страни, както онлайн разплащания и такива на място в търговския обект. Техните платежни услуги са интегрирани в доминантните им социални платформи, които се ползват от милиарди потребители.
Подобно на WeChat Pay, Libra може да интегрира услугата в цялата си екосистема – от потребители чрез бизнес и онлайн търговия. Компаниите могат да генерират дори още повече стойност, тъй като притежават финансовата информация и историята на разплащанията, извършени от потребителите.
Основната разлика е, че WeChat Pay е базиран на китайски юани, а Libra планира да позволи трансгранични разплащания, подобно на традиционните играчи, като Visа и Mastercard (които са партньори на Facebook в проекта).
WeChat Pay разполага с лиценз за оператор на разплащания от китайските регулатори. От своя страна, няма яснота дали Facebook изобщо ще може да получи лиценз във всяка една страна, в която иска да оперира.
Това означава, че китайските регулатори имат време да обмислят дали искат да дадат зелена светлина за собствена криптовалута или не, тъй като може да се окаже, че Libra е неосъществим проект, поне не сега и не от компания като Facebook.
Концепцията, в която криптовалутите се използват като купони, позволяващи на притежателя им да купува или продава на по-изгодни цени спрямо националните валути, звучи като доста примамливо предложение.
Поради това китайските регулатори разглеждат внимателно ситуацията, не толкова притеснявайки се от силата на Facebook, а по-скоро от силата на самата концепция за корпоративни пари.
С други думи, китайските власти засега не са сигурни, че искат собствените им технологични компании да предложат алтернативна на националните фиатни пари.
Ако все пак китайските технологични компании имат сходни проекти, то със сигурност ще чуем за тях, едва когато регулаторите решат.